مسائل غیر فنی، گلوگاه تولید سوخت‌ کشتی‌/ مینی‌پالایشگاه سوخت کم‌سولفور، تولیدی ندارد

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو اعلام کرد: واحد نسبتاً کوچکی برای تولید سوخت کشتی ها تهیه و راه اندازی شده است اما اکنون این واحد تولیدی ندارد که دلیل تامین خوراک نیز همین موضوع است.

مسائل غیرفنی، تنگناها در تولید سوخت کشتی / مینی پالایشگاه‌ها با سوخت کم گوگرد تولیدی ندارند

به گزارش میجیکیکی از مهم ترین کنوانسیون های بین المللی در زمینه پیشگیری از آلودگی دریایی، کنوانسیون جلوگیری از آلودگی کشتی ها به نام مارپل (MARPOL) که در سال 1973 توسط سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در کنفرانس بین المللی آلودگی دریایی به تصویب رسید و سپس توسط پروتکل 1978 اصلاح شد. این مقررات منابع مختلف آلودگی ناشی از کشتی ها را پوشش می دهد و آلودگی عمدی محیط زیست دریایی را حذف می کند. توسط نفت و سایر مواد خطرناک و کاهش انتشار این مواد به صورت عمدی یا غیرعمدی، از طریق اعمال قوانین و مقررات در کشتی ها و بنادر، هدف اصلی محاسبه

دولت جمهوری اسلامی ایران در سال 1380 به سه پیوست 1، 2 و 5 و در سال 1387 به پیوست های 3، 4 و 6 ملحق شد و بر اساس ضمایم کنوانسیون مارپل، بنادر باید به امکاناتی برای دریافت مواد زائد از کشتی ها مجهز شوند. . و مواد دریافت زباله های مربوط به فرآورده های نفتی و ضایعات نفتی، نفت سوخته، آب و ضایعات کشتی ها.

بر اساس ضمیمه 6 کنوانسیون مارپول، از سال 2020، تمام کشتی هایی که از آب های بین المللی عبور می کنند باید از سوخت دریایی با نیم درصد گوگرد استفاده کنند. بر این اساس ایران که اعضای این کنوانسیون را پذیرفته است ملزم به استفاده از سوخت کم سولفور یا کم سولفور است در حالی که میزان گوگرد موجود در سوخت کشتی ها 3.5 درصد است. برای تامین سوخت کشتی های کم گوگرد باید از خارج وارد شود در غیر این صورت با جریمه های سنگین مواجه خواهیم شد.

به همین منظور یکی از شرکت های دانش بنیان با حمایت ستاد توسعه نانو به فناوری تولید سوخت کم سولفور دست یافت و دو سال پیش نیز این شرکت با راه اندازی مینی پالایشگاه اقدام به تولید سوخت کم گوگرد کرد. این شرکت از این حد فراتر رفت و یک مینی پالایشگاه با ظرفیت 2500 بشکه در روز در کشور ساخت.

یکی از مشکلات فرآورده های نفتی به ویژه فرآورده های نفتی سنگین مانند نفت کوره و نفت کوره، درصد بالای گوگرد است که در هنگام سوختن فرآورده، آلودگی زیادی ایجاد می کند. در همین راستا، یکی از شرکت های دانش بنیان برای غلبه بر این چالش، موفق به تولید نوع اورجینال کاتالیزور چند جزئی شد که می تواند زنجیره هیدروکربنی محصولات سنگین مانند قیر را به محصولات سبک تر تبدیل کند و با حذف گوگرد از آن، محصولات با ارزش افزوده دیگر مانند بنزین و گازوئیل با آلودگی بسیار کمتر.

برخلاف نمونه های مشابه، این کاتالیزور گوگرد زدایی و تبدیل محصولات سنگین به محصولات سبک را در یک مرحله انجام می دهد. همچنین استفاده از نانو ذرات مس در این محصول باعث افزایش راندمان این کاتالیزور 20 تا 25 درصد می شود. کاهش میزان گوگرد در نفت کوره، راندمان 90 تا 95 درصدی در شکستن و گوگردزدایی همزمان، استفاده از مواد اولیه ارزان و در دسترس و قیمت پایین تر نسبت به نمونه های خارجی از یک بیست تا یک سی از مزایای این کاتالیزور است. .

با وجود این اقدام، این طرح متوقف شد و دبیر ستاد توسعه نانو دلیل آن را مشکلات غیرفنی عنوان کرد.

تلاش برای تولید سوخت کم سولفور برای کشتی ها

دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و میکرو با اشاره به آخرین وضعیت تولید سوخت کم گوگرد برای کشتی ها گفت: فناوری مربوط به سوخت کم گوگرد توسعه یافته است اما مشکل اصلی این است که این نوع سوخت. سوخت به جای بازار، خوراک است.”

وی با بیان اینکه پالایشگاه های سوخت کم گوگرد بدون توجه به اینکه چه مواد غذایی ارسال می کنند و چه محصولاتی ارسال می کنند، توانایی های تکنولوژیکی خود را ثابت کرده اند، ادامه داد: اخذ استاندارد فرآیند تولید سوخت کم سولفور از دیگر مراحل تولید این نوع سوخت است که تلاش هایی در این زمینه صورت گرفته اما همچنان بسته به تامین خوراک، روابط اقتصادی و برابری اجازه نمی دهد. برای توسعه

احمدوند تاکید کرد: اگر بتوانیم مشکلات غیرفنی این طرح را تامین کنیم، مشکل حل می شود. زیرا توانایی تکنولوژیکی تولید این سوخت نه در یک شرکت، بلکه در چندین شرکت ایجاد می شود. اما یکی از شرکت‌ها از دیگری پیشرفته‌تر است و شرکت‌های دیگری نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند تا بتوانند سوخت کشتی‌ها را تامین کنند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو موضوع سوخت کشتی ها را موضوعی مهم در کشور دانست و هشدار داد: در حال حاضر بخش مهمی از این سوخت از خارج از کشور وارد می شود و امیدواریم با حمایت معاونت علمی رئیس جمهور، بتوانیم این سوخت را از کشور خارج کنیم. قادر به حل مشکل این طرح خواهد بود.

مسائل غیرفنی، تنگناها در تولید سوخت کشتی / مینی پالایشگاه‌ها با سوخت کم گوگرد تولیدی ندارند

وی تاکید کرد: بخشی از توسعه فناوری سوخت کم سولفور یکی از ماموریت های ستاد نانو است که تا حد زیادی انجام شده است به گونه ای که توان فنی تولید این سوخت توسط این شرکت ایجاد شده است. . فعال در حوزه نانو در کشور است و امیدواریم سایر مولفه های توسعه این طرح را فراهم کنند.

احمدوند دیگر مولفه های تدوین این طرح را نباید استاندارد دانست و گفت: جدا از اینکه محصول نهایی باید چه ویژگی هایی داشته باشد، فرآیند آن نیز باید مورد تایید استاندارد باشد و این به منبع تغذیه نیز بستگی دارد.

دبیر ستاد نانو در پاسخ به این سوال که آیا این سوخت در حال حاضر در کشور تولید می شود و آیا مینی پالایشگاه فعال است، گفت: واحد کوچکی راه اندازی و راه اندازی شده است اما اکنون تولید نمی کند و دلیل آن نیز منبع خوراک است.

مسائل غیرفنی، تنگناها در تولید سوخت کشتی / مینی پالایشگاه‌ها با سوخت کم گوگرد تولیدی ندارند

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا