مطالب میجیک

مسأله زنان فقط سرپرست خانوار بودن و ورود به ورزشگاه نیست – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، نشست تخصصی «رسانه و سیاست زدایی زنان» با حضور سهیلا خلجی (پژوهشگر و مدرس دانشگاه) و صغری صالحی (دبیر هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات) برگزار شد. ).

سهیلا خلجی در ابتدای سخنان خود با اشاره به نظرسنجی انجام شده در آذرماه در خصوص میزان اخبار مربوط به بانوان گفت: بر اساس این نظرسنجی یک ماهه و محدود که فقط در آذرماه رصد شده است بدون احتساب ورزش بانوان. تنها 25 درصد اخبار مربوط به زنان است، زنان با رویکرد اطلاع رسانی 53 درصد اخبار محض (اخبار رویداد)، 29 درصد مصاحبه و 18 درصد گزارش.

خلجی موضوعاتی مانند اشتغال و بیکاری، فارغ التحصیلان بیکار، زنانه شدن فقر، آزار و اذیت فضای مجازی، مادران مجرد، مهاجرت به شهرهای بزرگ و زندگی مجردی، بخش کوچکی از قدرت و تصمیم گیری زنان را از جمله موضوعات مرتبط با زنان عنوان می کند. . وی با اشاره به برنامه های با محوریت زنان افزود: برنامه اول توسعه 15 بار، برنامه دوم 8 بار، برنامه سوم 21 بار، برنامه چهارم 39 بار، برنامه پنجم 11 بار و برنامه ششم توسعه 10 نوبت. در نهایت، از برنامه فعلی، مسائل زنان با تمرکز بر زنان سرپرست خانوار، خانواده و تامین اجتماعی برای زنان دارای سه فرزند یا بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است. میزان مرتبط بودن و ظهور زنان در برنامه های توسعه مشابه می تواند ظرفیت کاری بزرگی را برای رسانه ها فراهم کند. البته هر رسانه ای با توجه به قسمت مربوط به بانوان می تواند هر یک از این برنامه ها را در دستور کار قرار داده و به پوشش آن بپردازد. زیرا موضوع ناقص است و به این معنا نیست که آنچه در برنامه اول توسعه در یک دوره پنج ساله مطرح شده بود، اکنون موضوعیت ندارد. این موضوع می تواند امروز هم در دستور کار رسانه ها باشد.

پژوهشگران اجتماعی با اشاره به جریان های روزنامه نگاری ادامه می دهند: در روزنامه نگاری دو جریان رویدادمحور و فرآیند محور وجود دارد. جریان رویداد محور فقط اخبار مربوط به رویداد است که ساده ترین نوع روزنامه نگاری نیز هست. اما حالا فرآیندمحورها موضوع دیگری را انتخاب می کنند، با برخی کارشناسان در این باره صحبت می کنند، موضوع را نقد می کنند و شکایت می کنند. در این نوع روزنامه‌نگاری که سازمان‌ها و نهادهای تصمیم‌گیر و برنامه‌ریزی مربوطه را درگیر می‌کند، گزارش‌هایی تهیه می‌شود که به سؤالات اساسی موضوع پاسخ می‌دهد. این مدل روزنامه‌نگاری توسعه نامیده می‌شود که هنوز موضوع زنان نیست. او گفت که مسائل زنان همچنان باقی است. از طرفی اخبار ما بر اساس شخصیت است و به همین دلیل رویداد محور است. یعنی شخص را منشأ واقعه می داند و از آن می گوید و سپس کارش با آن موضوع و با آن شخص انجام می شود. بنابراین، به آزمودنی ها همان رویکرد رویدادمحور و شخصیت محور داده شد، بدون اینکه مورد بررسی دقیق و پیگرد قانونی قرار گیرند. در گذشته موضوع ازدواج سفید در رسانه ها مطرح می شد و ده ها نفر درباره آن صحبت می کردند، اما اکنون به دلیل رویداد محوری بودن آن دیگر در رسانه ها مطرح نمی شود. دلایل مختلفی وجود دارد، اما یکی از آنها ارتباط استقبال روزنامه نگار با اخباری است که تولید می کنند. بنابراین ممکن است کسی بخواهد روی یک موضوع کار کند و یک ماه وقت بگذارد، اما چون در پایان ماه، درآمد فقط بر اساس یک خبر خواهد بود، بنابراین ترجیح می‌دهند این کار را انجام ندهند و روی رویداد محوری تمرکز کنند. اخبار.

این عضو سابق شورای زنان شهرداری با بیان اینکه مسائل زنان سیاسی است، هشدار می دهد: مسائلی مانند حجاب، سند باکرگی، قتل های ناموسی، ممنوعیت حضور زنان در ورزش، اسیدپاشی، ازدواج کودکان و …. حفاظت از رسانه های فارسی زبان در خارج از کشور به موضوعی سیاسی تبدیل می شود و اگر رسانه های داخلی به آن رسیدگی کنند متهم به همکاری با رسانه های بیگانه می شوند. وظیفه اصلی ما این است که با کمک دانشمندان علوم اجتماعی فهرستی از مسائل زنان تهیه کنیم و وزن هر مرد را مشخص کنیم. فرض کنید از ما انتقاد می‌کنند که مسابقات زنان را در رسانه‌ها پخش نمی‌کنیم، چیزهای دیگری هم هست که در رسانه‌ها پخش نمی‌شود، مثلاً ارائه الگوهای موفق زن با رویکرد نوجوانی. به طوری که جوانان نتوانند با آنچه در رسانه ها پخش می شود همذات پنداری کنند. از این رو، از اینجا می دانیم که چقدر مسائل زنان در این حوزه سیاسی شده و نادیده گرفته شده است. چون ما همیشه نگاه سیاسی به مسائل زنان داریم و از آن منظر سیاسی، برخی از مواردی که انتظار می رود و برخی از مواردی که در آینده وجود دارد، مطرح شده است. از آنجایی که رسانه منعکس کننده است، همان مشکل را منعکس می کند.

خلجی بخشی دیگر از سیاسی شدن مسائل زنان را از نشانه های اصلی گفتمان دولت می داند و خاطرنشان کرد: دو نشانه اصلی داریم که از رویکرد دولت و مجلس نشأت می گیرد؛ یکی مشارکت و دیگری نشان دهنده خانواده که هر دو کاملاً متناقض هستند. در جریانات سیاسی، یک جریان، یک جریان، و یک جریان دیگر، خانواده را بسیار مهم می کند، در حالی که این دو تناقضی ندارند. این به این دلیل است که ما با هر رویکردی به موضوع زن نگاه نمی کنیم و این از همه بیشتر است. دردناک است.مثل اینکه گاهی مشکل رفتن خانم ها حتی اگر فقط برای خانم ها باشد!یا در آینده مسائل خانوادگی به حد افراط کشیده می شود و سایر زمینه ها مورد غفلت قرار می گیرد.خانم ها اگر نگاه کنند وضعیت بهتری دارند. به هر حال از منظر سیاسی و در این راستا باید با رویکرد جامعه شناختی نگریست و به زنان هویت مستقلی داد. هکتار توضیح داده شده و سپس در اختیار سیاستگذاران قرار می گیرد.

وی در ادامه عوامل اقتصادی (نیاز خبرنگاران به درآمد کافی)، اجتماعی (نیاز جامعه به صلح) و سیاسی (ترجیح رسانه ها برای پرداختن به مسائل سیاسی) را به عنوان عواملی بر عدم مطالبات رسانه ای از زنان برشمرد و اشاره کرد. مختلف با تاکید بر ظرفیت بر توانمندسازی زنان در رسانه تاکید می کند: ما از ظرفیت قانونی بالایی به عنوان موضوعی برای رسانه ها برای پرداختن به مسائل زنان از جمله برنامه های توسعه برخوردار هستیم. اما به این دلایل ظرفیت اجتماعی و سیاسی در این حوزه وجود ندارد. توصیه من این است که توانمندسازی زنان را به یک دستور کار بر اساس روزنامه نگاری توسعه تبدیل کنیم. توانمندسازی به معنای توانایی انتخاب استراتژیک در زندگی از نظر منابع، عاملیت و دستاورد است.

خلجی در پایان گفت: به عنوان مثال در مورد زنی که از همسرش طلاق می گیرد، ببینیم آیا قبل از این تصمیم از توانایی های فکری، آموزش های لازم، حق انتخاب های دیگر و … برخوردار است یا خیر و سپس به عنوان یک روزنامه نگار، ببین این چیست؟ آیا می توانیم این کار را برای او انجام دهیم؟ بیا دیگه از این نظر که چقدر می توانیم به سمت نهادهایی برویم که مسئولیت آموزش و مهارت را بر عهده دارند و همچنین در جهت تقویت آن ها اقدام کنیم. در این راستا ابتدا باید دیدگاه خود را نسبت به مسائل زنان تغییر دهیم. مسئله زنان فقط مشکل زنان سرپرست خانوار نیست و فقط مشکل ورود زنان به ورزشگاه ها نیست. اگر می‌خواهیم به مسائل زنان کمک کنیم، به روزنامه‌نگاران توصیه می‌کنم که از موضوعات سیاسی کم و موضوعات پرخطر و غیر التهابی شروع کنند که بر زنان و جامعه تأثیر می‌گذارد.

دکمه بازگشت به بالا