لزوم ایجاد فضای سالم رقابتی در حوزه فناوری اطلاعات

فناوری

حق حاکمیت دیجیتال، چیستی و چرایی؟

کارشناسان معتقدند: در چند سال اخیر روندها و روش های اقتصادی در حال شکل گیری را به وضوح مشاهده کرده ایم که در آن تعداد محدودی از شرکت های بزرگ منابع و بازار اقتصاد دیجیتال را نه از طریق روش های نوآورانه، بلکه از طریق روش های اقتصادی جذب می کنند. و این رفتار انحصاری باعث نامتعادل شدن رقابت می شود.

محمدمهدی جعفریان – کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت وگو با میجیک، درباره مهم ترین اقدامات دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دیجیتال و توسعه آن، اظهار کرد: یکی از مهمترین اقدامات دولت چهاردهم در حوزه اقتصاد دیجیتال و توسعه آن است. مهمترین موضوع بازگشت به نظام اقتصاد دیجیتال است که در این مورد ایراداتی وجود دارد و بخشی از آن مربوط به قیمت و تعرفه است. به عنوان مثال در حوزه اپراتورهای تلفن همراه شاهد بوده ایم که هر از چند گاهی از این موضوع شکایت می کنند.

وی افزود: چالش این است که روش قیمت‌گذاری و مدل مورد استفاده در نهایت باعث می‌شود هزینه‌های شرکت از درآمد آن بیشتر شود، بنابراین قدرت و قدرت سرمایه‌گذاری در این زمینه رو به کاهش است. بنابراین، سیستم نرخ و قیمت مانند خرده فروشی و عمده فروشی معیوب است و باید اصلاح شود.

کارشناسان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه دلایل عدم تغییر این حوزه را اینگونه بیان می کنند: یکی از مهم ترین دلایل آن ساختار سازمانی تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی است. این سازمان به عنوان یک رگولاتور با مشکلاتی مواجه بوده و فاقد مقررات مناسب است. از جمله اینکه رگولاتور باید مستقل از ذینفعان باشد تا بتواند خدمات تخصصی از نظر اقتصادی و حقوقی و … ارائه دهد.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از کاستی های مهم را سامانه محصولات پلتفرم جامع دانست. چالشی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم این است که مشخص نیست هر پلتفرمی در برابر قانون در قبال کار و خدماتی که ارائه می‌کند چه مسئولیتی دارد. چون قوانین خاصی نداریم و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، نهادهای مختلفی می توانند وارد شرکت شوند و اتفاقاتی بیفتد.

جعفریان با اشاره به لزوم ایجاد فضای رقابتی سالم در فضای فناوری اطلاعات گفت: در چند سال گذشته به وضوح مشاهده کرده‌ایم که روندها و روش‌های اقتصادی در حال شکل‌گیری است که برخی از شرکت‌های بزرگ در حال گرفتن منابع هستند. بازار اقتصاد دیجیتال، نه از طریق نیاز به نوآوری، روش‌های اقتصادی را جذب می‌کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا