قیمت فعلی ارز انحراف زیادی از حالت تعادلی خود دارد

قیمت فعلی ارز انحراف زیادی از حالت تعادلی خود دارد

کارشناسان اقتصادی با اشاره به سیاست جدید بانک مرکزی و پارامترهای کلان اقتصادی ایران و همچنین سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر تامین ارز شرکت های صادراتی با نرخ توافقی، از ریسک بالای بازار ارز با قیمت های روز خبر دادند. .

وحید شقاقی شهری در گفت وگو با میجیک، درباره اقدامات جدید بانک مرکزی و راه اندازی سامانه مبادلات ارز و طلا اظهار کرد: چهار متغیر کلیدی در اقتصاد وجود دارد که نشان می دهد اقتصاد کشور تحت کنترل یا خارج از کنترل است. آی تی. کنترل کردن

وی افزود: اول بدهی خارجی است که در حال حاضر کمتر از هفت میلیارد دلار است که در ابعاد اقتصاد ایران (تجارت و تولید اقتصاد ایران) بدهی منطقی است و طبیعتاً در این زمینه مشکلی وجود ندارد.
در مورد دوم، بدهی دولت و شرکت های دولتی به تولید ناخالص داخلی حدود 30 درصد است. این در شرایطی است که میانگین جهانی این نسبت بیش از 100 درصد است و از حدود 70 درصد تازه وارد منطقه خاکستری می شود، به طوری که وضعیت بدهی داخلی ما در شرایط خوبی است.

شقاقی ادامه داد: مورد سوم این است که نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی کشور حدود 70 درصد است در حالی که میانگین جهانی آن بیش از 110 درصد است. نکته چهارم حجم دلاری نقدینگی کشورمان است که به کمترین میزان خود در 10 سال اخیر رسیده است (در سال 1395 حدود 380 میلیارد دلار و اکنون حدود 120 میلیارد دلار است). اقتصاد 1300 میلیارد دلاری

به گفته وی، با توجه به پرونده، در نهایت می توان گفت ورود به بازار دلار در شرایط فعلی با ریسک بالایی همراه بوده و بازار دلار انحراف بالایی از حالت تعادلی خود دارد. در این شرایط بانک مرکزی می تواند بازار ارز را با توجه به پارامترهای اساسی اقتصادی ایران تنظیم کند که در شرایط معقول قرار دارد. لازم به ذکر است که تعدیل قیمت دلار کمتر از رقم فعلی است.

شقاقی ادامه می دهد: این بستر در صورت توجه به چند نکته می تواند تاثیر مثبتی بر بازار ارز داشته باشد، نکته اول کنترل سرمایه و هواپیمای کشور (سیاست جدی در این زمینه)، نکته دوم سخت گیری است. برای این. قاچاق است فصل بعدی مدیریت و حاکمیت ریال و کنترل گردش ریال در نظام بانکی است. اگر این سه شرط در نظر گرفته شود، بازار آزاد ارز کمتر توسعه یافته و ریسک بسیار افزایش می یابد. فراموش نکنید که مدیریت ارز فراتر از مدیریت ریالی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا