مطالب عمومی

قطر میانجی مذاکرات وین شد

به گزارش فایننشال تایمز، منابع آگاه مدعی شده اند که قطر به درخواست تهران و واشنگتن نقش میانجی بین دو کشور را افزایش داده و مذاکرات را در پایتخت اتریش برای ایجاد اعتماد بین این دشمنان قدیمی به پایان رسانده است.

بر اساس این گزارش، دوحه پس از 11 ماه مذاکره میان ایران و سایر طرف‌های برجام، با مشارکت غیرمستقیم آمریکا در این رایزنی‌ها، پیام‌هایی را بین بازیگران اصلی رد و بدل کرد و تلاش کرد ایران از جمله موضوع را حل کند. درخواست تهران برای تسلیم بایدن اطمینان داد که هیچ دولتی در ایالات متحده نمی تواند به طور یکجانبه از توافق خارج شود. مانند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که در سال 2018 از توافق هسته ای خارج شد.

فایننشال تایمز در ادامه به نقل از دیپلمات‌های آشنا به مذاکرات گفت که مقامات قطری همچنین در حال کار برای تسهیل گفتگوهای مستقیم بین تهران و واشنگتن در صورت حصول توافق برای اطمینان از مسائل باقی‌مانده مانند تبادل زندانیان و لغو تحریم‌ها هستند. در آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

او گفت: «هر دو نیاز به توافق دارند و تمایل هر دو طرف وجود دارد، اما بزرگترین مسئله اعتماد است. هر بار که تصور می کنم دیگران آن را نمی خواهند، اما این درست نیست.

مقامات ارشد ایالات متحده همچنین گفتند که قطر در حمایت از تلاش ها برای ادامه اجرای کامل برجام بسیار موثر بوده است.

فایننشال تایمز به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت ایران و آمریکا در صورت توافق می خواهند مذاکرات را از سر بگیرند.

این دیپلمات افزود: بزرگترین اشتباه در مورد توافق 2015 این است که مذاکرات پس از امضای توافق متوقف شد. در ابتدا هیچ حزبی آن را باور نمی کرد و نیاز به نشانه هایی از حسن نیت داشت، اما اکنون حرکت مثبتی وجود دارد.

به گفته وی، اکنون ایرانی ها بایدن را مردی قابل مذاکره می دانند.

فایننشال تایمز گزارش داد: وزیر امور خارجه قطر هفته گذشته به درخواست واشنگتن، در مورد مسائل باقی مانده با همتای ایرانی خود در وین گفتگو کرد. تحریم ها باید برداشته شود.

به گزارش فایننشال تایمز، این دیپلمات آشنا به مذاکرات قطر گفت: تهران ابتدا می خواست اختلافات با آمریکا در توافقنامه احیای برجام با هم در نظر گرفته شود، اما پیام اروپایی ها، قطری ها و دیگر میانجیگران این بود: خیلی سخت. (بهتر است) ابتدا در مورد برجام که هر دو طرف به آن نیاز فوری دارند به توافق برسند و سایر موضوعات را برای گفت و گوهای جداگانه نگه داریم یا پس از امضای توافق، مذاکرات را در مورد موضوعات دیگر مانند تحریم های دیگر ادامه دهیم.

با این حال، کارشناسان می گویند تقریبا غیرممکن است که بایدن تضمین کند که دولت بعدی ایالات متحده از توافق با ایران خارج نخواهد شد.

این دیپلمات همچنین گفت که نگرانی ایران بدون تضمین این است که اگر رئیس جمهور آمریکا ظرف دو سال توافق را لغو کند، باید آماده باشد.

311311

دکمه بازگشت به بالا