مطالب میجیک

قاعدگی تاثیر منفی روی عملکرد ورزشی دارد؟

چرخه قاعدگی طبیعی تاثیر منفی بر عملکرد ورزشی ندارد و سندرم پیش از قاعدگی در ورزشکاران کمتر دیده می شود که مورد علاقه ورزشکاران است، البته ورزش های سنگین باعث اختلال در قاعدگی می شود.

به گزارش میجیک، بلوغ و رشد استخوان در دختران زودتر از پسران و در حدود 13 سالگی اتفاق می افتد و پس از این اتفاق حداکثر 5 تا 6 سانتی متر قد آنها افزایش می یابد و دختران به حداکثر قد خود می رسند. در سن 17 سالگی. و روند افزایش وزن نیز مانند رشد قد است.

حداکثر توده استخوانی یک سال پس از جهش رشد به دست می آید و به دلیل پایین بودن مرکز ثقل بدن در زنان، تعادل در زنان بیشتر است. علاوه بر این، میانگین درصد چربی در زنان حدود 26 درصد و تقریباً دو برابر مردان است. علاوه بر این، اندازه قلب و برون ده قلبی زنان کوچکتر و ضربان قلب آنها بیشتر از مردان است. در عین حال ظرفیت ریه در زنان کمتر از مردان است و تأثیر تمرینات قدرتی و استقامتی در زنان به دلیل افزایش کمتر توده عضلانی نسبت به مردان محدود و کمتر است.

بر اساس این مقاله که توسط فدراسیون پزشکی ورزشی در پاسخ به سوالات میجیک تهیه شده است، مشخص شد: قاعدگی طبیعی تاثیر منفی بر عملکرد ورزشی ندارد و سندرم پیش از قاعدگی در ورزشکاران کمتر است که به نفع است. از ورزشکار مصرف قرص های ضدبارداری در ورزشکاران ایرادی ندارد اما باید 10 روز قبل از مسابقه مصرف قرص ها را قطع کنند. تمرینات سنگین در ورزشکاران نوجوان منجر به تاخیر در قاعدگی می شود که به دلیل افزایش قد و چربی کمتر و بهبود عملکرد نیز برای ورزشکاران یک امتیاز محسوب می شود.

البته ورزش سنگین نیز باعث اختلال در قاعدگی می شود و مصرف بیش از حد انرژی و تغذیه ناکافی باعث بروز این اختلال می شود. عدم تعادل هورمونی در نتیجه باعث کاهش توده استخوانی نیز می شود که برای ورزشکاران مضر است و باعث شکستگی های استرسی و پوکی استخوان می شود.

ورزشکارانی که از آمنوره رنج می برند باید به طور جدی درمان شوند و با درمان مناسب از پوکی استخوان پیشگیری کنند و در این شرایط مصرف قرص هایی برای پیشگیری و رفع مشکلات تغذیه، ورزش و استرس ضروری است.

در واقع اختلالات قاعدگی و مشکلات تغذیه ای و پوکی استخوان که به «سه ورزشکار زن» معروف است از مشکلات رایج زنان ورزشکار است که می تواند ناشی از گرسنگی طولانی مدت، عدم اعتماد به نفس، آرمان گرایی، عدم آگاهی کافی از تغذیه باشد. و تمرینات سنگین غیر اصولی

در ورزشکار، درمان جدی باید با ظهور اولین علامت از سه علامت فوق شروع شود و در سابقه بیمار ورزشکار ترس از چاقی، اصرار بر تناسب اندام، حملات سنکوپ، گیجی، تپش قلب، درد بدن، استفاده از دیورتیک ها و ملین ها تحلیل عضلانی، خشکی مو و پوست و سردی اندام ها را می توان با همکاری پزشکان، روانشناسان و متخصصان تغذیه درمان این گونه بیماران را مشاهده کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا