اقتصادی

فناوران، تصاویر ماهواره‌ای را در افزایش عملکرد سطح اراضی کشاورزی کاربردی کردند

سامانه مانیتورینگ ماهواره ای مزرعه دستاورد محققین یکی از شرکت های دانش بنیان است که در مدیریت آب و پایش محصولات کشاورزی به کشاورزان کمک می کند.

محمد رضوانی، مدیر فنی یکی از شرکت های دانش بنیان و از محققین این طرح در گفت وگو با میجیک.عنوان محصول تولیدی را دستیار هوشمند کشاورز عنوان کرد و گفت: با استفاده از تصاویر ماهواره ای می توان وضعیت بخش های مختلف زمین کشاورزی را به اطلاع کشاورزان رساند تا بهترین عملکرد را داشته باشند.

رضوانی در خصوص عملکرد این سامانه توضیح داد: اطلاعات دقیق زمین های کشاورزی را از طریق تصاویر ماهواره ای در اختیار کشاورزان قرار می دهیم. ما هر روز میدان را با استفاده از تصاویر ماهواره ای رصد می کنیم. داده ها ارسال می شود و کشاورز می تواند با مشاهده تصویر از طریق تلفن همراه یا رایانه وضعیت مزرعه را کنترل کند.

مدیر فنی این شرکت تاکید کرد: این سیستم می تواند بر میزان رشد گیاهان، میزان عملکرد محصولات، میزان آبرسانی به نقاط مختلف مزرعه نظارت داشته باشد.

به گفته رضوانی، میزان رطوبت خاک از دیگر داده های این سامانه برای کشاورزان است.

وی با بیان اینکه چندین شرکت برای تولید این محصول با هم رقابت می کنند، افزود: برای طراحی این نرم افزار از الگوریتم ویژه این شرکت استفاده کرده ایم که از کیفیت بالاتری برخوردار است و می توانیم در آینده این نرم افزار را توسعه دهیم.

این فناور افزایش دقت را یکی از مراحل توسعه این نرم افزار برشمرد و بیان کرد: با توسعه این نرم افزار می توان میزان آب مورد نیاز کشاورزان و همچنین داده هایی مانند بهترین زمان آبیاری را تعیین کرد. با توجه به دوره بارندگی و میزان آبی که هر گیاه لازم است در اختیار کشاورزان قرار می دهیم.

به گفته وی، این سامانه به چندین شرکت کشاورزی عرضه شده و 400 کشاورز نیز مشتری این محصول هستند.

مدیر فنی این شرکت دانش بانیان افزود: علاوه بر این سیستم برای کشاورزی و صنایع بزرگ، سیستم ERP را پیاده سازی کردیم که می تواند با استفاده از نرم افزار خود کل سازمان را مدیریت کند و با داشبورد هوشمند اطلاعات دقیق از تمامی ادارات ارائه شود. سازمان، خودت را بگیر

رضوانی با بیان اینکه این سامانه برای محصولات باغی و زراعی قابل استفاده است، تاکید کرد: هر چه زمین کشاورزی بیشتر باشد کارایی این سامانه بهتر است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا