فریادِ زندگی در جنگ/ صدای زنان دردمند سوری در سفرنامه ایرانی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

نویسنده زن ایرانی صدای زنان سوری را به گوش مردم رساند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین _ گروه های فرهنگی و اندیشه: کتاب “بنابراین سوریه ؛ راوی روایت های جنگ زنان” از زهره پازدان پناه ، که اخیراً توسط انتشارات رهیار منتشر شده است ، به گفته ناشر اثر ، سعی دارد فصل جدیدی را درباره نحوه ثبت تاریخ شفاهی باز کند ؛ می توان فصل جدیدی را نامید ” ثبت تاریخ شفاهی در شرایط بحرانی “.

البته به دلیل دریای وسیع روایت ها ، به ویژه روایت های مقاومت در سوریه ، روایت ها ناقص است و روایت های این کتاب تنها بخشی از صدای زنان راوی جنگ سوریه است.

زهرا قاجاوند ، محقق و شاعر مجموعه شعر “جام خالی زنان” ، با یادداشتی که برای انتشار به خبرگزاری آنلاین ارسال شده است ، این کتاب را خطاب قرار داده است.

جزئیات این یادداشت به شرح زیر:

تاریخ شفاهی خاطرات انسان را جمع می کند. در یک پروژه تاریخ شفاهی ، راوی داستانی را برای مصاحبه کننده تعریف می کند. مصاحبه کنندگان خاطرات را ثبت می کنند و اسناد تاریخی ایجاد می کنند. “اسناد تاریخی” که با “راوی” رویداد مصاحبه می کنند. از این رو ، تاریخ شفاهی یکی از دموکراتیک ترین روش های تحقیق کیفی در بسیاری از زمینه های علوم انسانی و اجتماعی است و روایت و یادآوری (چرا و چگونه) مهمترین عناصر تاریخ شفاهی هستند.

یکی از کاربردهای تاریخ شفاهی توصیف انواع آسیب های جمعی است. تروما ، ترومای جمعی جمعی است که باعث شده بسیاری از افراد به دلیل وقوع طبیعی و غیرطبیعی مانند زمین لرزه ها و جنگ ها ضرر کنند و خاطرات و اندوهی سرگرم کننده را به همراه آورند که چندین سال تجربه کرده و می تواند ده ها سال باشد. از این رو ، وی یکی از مهمترین موضوعات تاریخ شفاهی است.

کتاب “بنابراین سوریه ؛ راوی جنگ صدای زنان شامل نوعی تاریخ شفاهی است و از آنجا که وسعت زندگی بشر مرزهای آنچه را که از طریق تاریخ شفاهی ثبت شده است تعیین می کند ، بنابراین ما می توانیم از زمان های بسیار قدیم زندگی کنیم. این محدودیت منجر به “سندرم درخشان تاریخ شفاهی” ، ترس از اینکه اطلاعات برگشت ناپذیر ممکن است در هر زمان از بین بروند و منجر به خانم زهره یزدان پناه شود ، به توصیه دفتر طرف فرهنگی انقلاب اسلامی پس از شهادت محسن حججی ، در بحبوحه جنگ ، به سوریه برای ثبت یک تاریخ شفاهی جمعی.

زیرا روایت زنان و مردان با آنچه در جنگ تجربه شده متفاوت است و روایت جنگ زنان به تدریج افق های مختلفی را به روی مخاطب می گشاید ، زیرا اگر روایت جنگ مردان روایت جنگ میدانی است ؛ “روایت زنان” فریادی از زندگی در جنگ است و صدای جنگ من بلندتر می شود. بنابراین نویسنده پای صدای زن سوری نشسته است. زنان از مذاهب و قبایل مختلف ، زیرا جنگ یک پدیده عجیب اجتماعی است که با توجه به تعداد بازیگرانی که تجربه کرده اند ، می تواند روایت های مختلفی داشته باشد و از ضرب ، برخوردها و شباهت های این روایت ها یک ساختار زمانی است که تجسم یافته و می تواند وارد بی پایان شود جنگ و او در مورد جنگ می نویسد. روایات بسیار زیاد و بسیار زیاد ، اما کوتاه و غیر بسته ، که خواننده باید حکایات مفصل خلاصه را بخواند. روایت درد و رنج: مهاجرت به خارج از کشور ، روایت های قربانیان ایجاد اختلافات قومی و مذهبی در محله البیضه ، روایت های چهار سال زندگی در محاصره در فوعه و کفریا و مقاومت در برابر جوامع نوبول و الزهرا ، روایت های زنان شب اسارت و دختران هنگام حملات مردان مسلح جبهه النصره به روستاهای منطقه اطراف “صبوره” زندانی در یک فاجعه “سلنافا” و فاجعه “ایشتابراق” و “غیرقانونی” و مجازات و عدم آزار و اذیت. روایت فاجعه انفجار اتوبوس در منطقه “راشدین” ؛ روایت های زندگی در اردوگاه هایی مانند گبرین ؛ روایتهای قتل عامها در روستاهای “آقاراب” و “مابوجه”. روایت زنان داعشی و ….

این فعالیت های زنانی را بازگو می کند که ، علی رغم مشکلاتی که به جنگ منجر شد ، مجدانه و با قوت و با انگیزه ای قوی ، و فعالیت های در پس زمینه ، مانند آشپزخانه مادران “صلاحاب” ، باعث تقویت خط مقدم شد. و منجر به ادامه آن شد.

فیلم روایی و شجاعان: “وقتی ستیزه جویان تکفیری به حرم دیواری حضرت زینب (س) برخوردند ، وی تکبیر مساجد اطراف معبد را گفت و از مردم جهاد پرسید و این شروع به کشتن کسانی است که در مناطق مختلف پاک هستند. “اهالی محله برای دفاع از حرم حضرت زینب (س) مسلح بودند. به درخواست دولت سوریه و مردم ، نیروهای اساسی از کشورهای مختلف به سوریه آمدند. نیروهایی از ایران ، لبنان ، افغانستان ، پاکستان و برخی دیگر از کشورها برای محافظت از حریم مقدس به آنجا شتافتند. “سید محمد مهدی شفیعی در” حوث “گفت:” مرزها بخشی از زمین هستند و شما در بهشت ​​/ آسمان عصر یا ایران ، چه تفاوتی دارد؟ “” / مرز ما عشق است ، همه جا ، سرزمین ما آنجاست / تفاوت سامرا ، غزه ، حلب ، تهران چیست؟ / قفل باید شکسته باشد ، ما باید قفس را بشکنیم / چه تفاوتی میان حصر الزهرا و آبادان وجود دارد … “و روایت جهاد ساخت و ساز خارجی و اقداماتی مانند موسسه فرهنگ و آموزش مصباح برای کمک آموزشی به دانش آموزان یتیم در نجیب و برگزاری اردوهای جهادی ؛ مهد القلم و آموزش قرآن و فارسی و مداحی برای نوشتن رایانه و اخبار و فتوشاپ ؛ بارگذاری و ثبت و نشر آثار شهدا ؛ انشا willingالله و انجام فعالیت های فرهنگی برای سربازان ؛ جامعه شباب علی اکبر و جامعه المحسنین الخیریه و فعالیتهای خیریه به کسانی که فاقد فرزند و یتیم هستند ؛ کارگاه آموزشی برای زنان مهاجر در فوعه و کفریا ؛ کارگاه های گیاهان آب و خیاطی و منسوجات برای سرپرست خانواده برای زنان کار می کرد ؛ تجهیزات خانواده های شهدا و مردم مظلوم ، ستادهای بازسازی ، کارگاه های مهندسی فنی و غیره را برطرف کنید و تدریجا مدیریت این م institutionsسسات و ارگان ها را تحویل دهید محتوا برای جامعه شخصی خود.

روایت های مختلفی بر اساس وقایع مختلف در این کتاب گردآوری شده و همراه با توصیفات و توضیحات مفصل از نویسنده در قالب سفرنامه است تا صدای صدها زن بیمار در هنگام نوشتن طنین انداز شود و برای شنیدن آنها کافی باشد ، مثل قبل. به همه چیز گوش کن

دکمه بازگشت به بالا