مطالب عمومی

فروش مرغ بالاتر از ۶۳ هزار تومان تخلف است/ با خاطیان برخورد می‌کنیم

بر اساس گزارش های روشن، قیمت مرغ گرم کامل طی چند هفته گذشته یک کیلو افزایش یافته است 80 84 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که مسئولان مربوطه همچنان در مصاحبه ها تاکید می کنند که مرغ باید با قیمت مصوب کیلویی 63 هزار تومان به دست مصرف کننده برسد و خرید و فروش مرغ با قیمت بالاتر تخلف و گران فروشی است.

اما چرا قیمت مرغ در حال افزایش است؟

افزایش قیمت مرغ دلایل مختلفی دارد. مغازه دار گفت زیرا قیمت مصوب در مبدا رعایت نمی شود و همچنین مجبور به خرید با قیمت بالا می شود و از طرفی می تواند به دلیل رعایت نکردن قیمت مصوب در فروشگاه از سوی مراجع مربوطه جریمه شود، لذا این کار را انجام می دهد. جوجه کامل نخرید و این منجر به کاهش عرضه شد.

مرغداران می گویند در چند ماه گذشته نهاده های دامی به موقع به دست تولیدکنندگان نرسیده و از طرفی هزینه تولید نیز افزایش یافته است. همچنین تعداد جوجه کشی ها کاهش یافته و قیمت جوجه در روز به 20 تا 21 هزار تومان رسیده است.

مقداری فعال صنعت طیور گفته می شود بازرگانان بر سر قیمت تمام شده خوراک طیور با وزارت جهاد کشاورزی موافق نیستند و عنوان می کنند که به دلیل افزایش قیمت ها، هزینه های تبدیل ارز و غیره، بارگیری به صرفه نیست. به عنوان مثال اگر قیمت سویا برای دلالان کیلویی 19 هزار تومان است، باید در بازار داخلی 16 هزار و 300 تومان فروخته شود. بنابراین، بارگذاری ورودی کامل نشده است.

برخی نیز آن را باور دارند با افزایش قیمت گوشت قرمز، مرغ به تنها محصول پروتئینی مقرون به صرفه تبدیل شد و همین امر باعث افزایش تقاضا برای مرغ شد.

وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار مرغ چه می کند؟

یکی از اقدامات فوری وزارت جهاد کشاورزی پس از افزایش قیمت مرغ. پخش عمده مرغ منجمد با قیمت کیلویی 45000 تومان در میادین میوه و تره بار و مغازه ها موجود است. البته پیش از این نیز توزیع مرغ منجمد انجام شده است اما این توزیع روز به روز فراگیرتر می شود.

از دیگر اقدامات انجام شده در این راستا، توافق وزارت جهاد کشاورزی با تجار در مورد قیمت نهاده ها و بارگیری نهاده های دامی است.

چندی پیش مسعود امرالهی – مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی – در گفت وگویی با اشاره به اینکه فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب تخلف است، اعلام کرد که از مردم تقاضا داریم در صورت فروش هر واحدی در قیمت بالا از طریق سامانه 124 و بازرسان ما با کمک بازرسان کل که ما را در این طرح همراهی می کنند مانند بازرسان سازمان دامپزشکی و جهاد کشاورزی، بازرسان صمت و اصناف این مشکل را حل می کنند. .

وی همچنین گفت: در 30 تا 40 روز گذشته تولید افزایش یافته است و وضعیت مرغداران در این زمینه بسیار متضرر شده است. با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی و شرکت حمایت از حیوانات در خصوص عرضه مرغ منجمد علاوه بر بحث مرغ گرم، اکنون در سراسر کشور عرضه شده است. رشته. بازرسان ما در سراسر کشور آماده برخورد جدی با افزایش غیرعادی قیمت هستند.

امراللهی ادامه داد: طرحی که امروز در کشور اجرا شده است از تمامی اتحادیه های صنفی و اتاق اصناف دعوت می کنیم درخواست خود را برای توزیع مویرگ مرغ منجمد به سازمان جهاد کشاورزی استان یا شهرستان متبوع خود برسانند. تعیین شده برای آنها برای عموم ارسال خواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا