فرصت ۸ ماهه به تولیدکنندگان شیرخشک برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز/ اعتبار ریالی پیش‌بینی شود

تولیدکنندگان

فرصت ۸ ماهه به تولیدکنندگان شیرخشک برای پرداخت مابه‌التفاوت ارز/ اعتبار ریالی پیش‌بینی شود

انجمن صنفی تولیدکنندگان شیر خشک در نامه ای به رئیس بانک مرکزی و رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خواستار مهلت 8 ماهه برای تسویه حساب مابه التفاوت نرخ ارز مواد اولیه شد. پیش بینی. ریال اعتبار یا تسهیلات شیرخشک نوزاد در بودجه 1403.

به گزارش میجیک، در متن نامه رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک به محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران آمده است:

اخیرا ارز مورد نیاز مواد اولیه شیرخشک نوزاد از 42 هزار ریال به 285 هزار ریال افزایش یافته است. از این رو اعضای این انجمن که مسئولیت تولید محصولات استراتژیک شیرخشک کودک را بر عهده دارند، اکنون با کمبود نقدینگی جدی برای رفع اختلافات مواد اولیه قبلی و خرید مواد جدید مواجه هستند. در این راستا و برای جلوگیری از کمبود در تولید و عرضه شیر خشک توصیه می شود:

1- برای تسویه حساب مابه التفاوت ارز مواد اولیه در کارخانه یا حمل یا ترخیص از گمرک هشت ماه مهلت داده شود تا در آن مدت تولیدکنندگان بتوانند بدهی خود را از محل فروش پرداخت کنند. اجناس با قیمت های جدید

2- با توجه به اینکه در پایان سال و حتی دو ماه اول سال جدید، سیستم بانکی کشور نمی تواند تسهیلات جدیدی ارائه دهد، لذا از وقفه در عرضه شیرخشک نوزاد جلوگیری می کند. مواد اولیه و به عنوان راه حل مستقیم برای بانک های این عملیات مجاز به دریافت ریالی برای ثبت سفارشات مربوط به این مواد اولیه از سازنده پس از هشت ماه می باشد.

از این رو جنابعالی به دلیل اهمیت این امر خواهشمند است در حضور آیدا سانگ هیانگ ویدی و سایر بزرگان محترم جلسه ای تشکیل داده و با حمایت و کمک مسئولین محترم زمینه پیشرفت این امر را فراهم نمایید. موضوع.

در نامه دیگری از این انجمن به رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی آمده است:

پس از 7 برابر شدن نرخ واردات مواد اولیه شیرخشک (از 42000 ریال به 285000 ریال) موانع و مشکلاتی برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آمده است. یعنی نقدینگی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه با نرخ 285 هزار ریال نسبت به قبل هفت برابر شده است و امکان تامین این میزان نقدینگی در اختیار کارخانه وجود ندارد. از سوی دیگر، به دلیل اینکه میزان مصرف ارز حاصل از کل تولید شیر خشک داخلی تقریباً 220 میلیون دلار در سال است و اعضای این انجمن در حال حاضر توان مالی لازم برای خرید مواد اولیه به مقدار لازم و کافی را ندارند. ، به طوری که برای حل مشکل این توصیه می شود:

اکنون بودجه 1403 توسط نمایندگان شورای اسلامی، اعتبار یا تسهیلات بانکی به مبلغ 5.5 حمت (= 220 میلیون دلار * 4200-285000) برای خرید مواد اولیه (و جدا از بودجه) در دست بررسی است. سایر حلقه های زنجیره تامین شامل توزیع کنندگان و مصرف کنندگان) و فقط برای تولیدکنندگان شیر خشک مخصوص نوزادان، باید در بودجه پیش بینی و تخصیص داده شود. همچنین با توجه به اینکه چرخه بازگشت سرمایه از خرید ارز تا دریافت وجه کالای فروخته شده از صدا و سیما هشت ماه طول می کشد، تسهیلات اعتباری یا بانک نیز باید در مدت هشت ماه تکمیل شود.

بنابراین در تبیین نکات فوق یادآور می‌شویم که در صورت عدم اتخاذ تصمیمات و راهکارهای مناسب و فوری در موضوع صدرا آشارا، ادامه زودهنگام شیرخشک در کشور دوباره با چالش‌های جدیدی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا