مطالب میجیک

فرزانه فصیحی: در المپیک با خودم رقابت دارم

فصاحت می تواند تقریباً هر چیزی را شکست دهد. او با چالش های زیادی روبرو بوده و هم اکنون برای شرکت در المپیک در پاریس به سر می برد.

به گزارش میجیک و به نقل از الجزیره، پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی در سال 2021 در قونیه ترکیه برگزار می‌شود. قلب فرزانه فشیحی در خط شروع به تپش افتاد، او به کرونا مبتلا شد، اما مصمم بود رقابت کنند. اسلحه استارت خاموش شد و او به سرعت راه رفت و پاهایش تندتر از قبل می لرزید. با عبور از خط پایان، روی زمین افتاد. نه از خستگی، بلکه از روی احساسات شدید برای شکستن رکورد در 100 متر، ثبت زمان درخشان 11.12 ثانیه و کسب مدال نقره.

فرزانه فصیحی دونده 100 متر بانوان ایران در المپیک پاریس به الجزیره گفت: شب قبل از هر مسابقه خاطرات زندگی ام در ذهنم جریان دارد. تمام سختی هایی که کشیدم و همه موفقیت هایم مثل یک قاب فیلم از جلوی چشمانم گذشت.

این دونده ایرانی در یک اردوی آماده سازی برای حضور در المپیک آماده می شود. بانوان دونده ایرانی در ماده 100 متر مورد علاقه خود به رقابت خواهند پرداخت.

فرزانه فصیحی: در المپیک با خودم مسابقه دادم

من نمی خواستم وارد دو و میدانی شوم

فصیحی متولد 1372 در اصفهان 31 ساله بود و خانواده اش نیز ورزشکار بودند. پدرش والیبالیست و خواهرش قهرمان شنا و شیرجه است. فصیحی از سن پنج تا دوازده سالگی ژیمناستیک انجام داد و به طور اتفاقی تصمیم گرفت به دو و میدانی روی آورد.

در قسمت بعدی بحث حمایت خانواده و حضور در این ورزش گفت: قبل از ازدواج پدرم سر تمام تمرینات حاضر می شد. مامان من هم در همه مسابقات من حضور دارد. من بدون حمایت شما نمی توانستم موفق شوم. در دبیرستان، مربی بدنسازی ام مرا مجبور کرد در مسابقات پیست مسابقه دهم. من نمی خواهم این کار را انجام دهم.

فصیحی آن روز رکورد استان اصفهان را شکست و شور و شوقش برای دوومیدانی بیشتر شد.

در سال 2016، او اولین بازی ملی خود را انجام داد. فصیحی بالاتر از حد انتظار عمل کرد و در ماده امدادی 4 در 400 متر در مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیا در دوحه قطر به مدال نقره دست یافت.

فرزانه فصیحی: در المپیک با خودم مسابقه دادم

اما عملکرد فوق العاده او باعث موفقیت بیشتر او نشد. او با کمی حمایت فدراسیون دوومیدانی ایران همه سختی ها را پشت سر گذاشت و مربی بدنسازی شد.

همه چیز در پایان سال 2018 تغییر کرد و او تصمیم گرفت برای دومین بار دوی سرعت را امتحان کند. یک سال بعد، این تصمیم به نتایج غیرمنتظره ای منجر شد.

او در سال 2020 در مسابقات جهانی داخل سالن شرکت کرد و با رکورد 7.29 ثانیه در 60 متر در بلگراد صربستان به کار خود پایان داد. فصیحی با تبدیل شدن به اولین زن ایرانی که در مسابقات جهانی شرکت می کند تاریخ ساز شد. نمایشگاه تکان دهنده در بلگراد لقب “جگوار” را برای او به ارمغان آورد.

یک سال بعد در سال 2021 با باشگاه دو و میدانی BAK صربستان قرارداد بست و اولین لژیون دو و میدانی زن در ایران شد.

این دونده ایرانی در بخش بعدی افزود: لژیون بودن مسیر جدیدی است. این یک ریسک بزرگ بود اما احساس کردم باید این کار را انجام دهم.

فصیحی در سال 2023 در مسابقات دو و میدانی داخل سالن 60 متر در مسابقات قهرمانی آسیا در آستانه قزاقستان با رکورد 7.28 ثانیه طلا گرفت. این بهترین فصاحت شخصی است.

فصیحی معتقد است که سرمایه گذاری کلان کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن در ورزش نتایج قابل توجهی را در رشته دو و میدانی در آسیا به ارمغان می آورد، اما نشان دهنده اختلاف منابع در این قاره است.

وی بیان کرد: به عنوان مثال در قطر ورزشکاران با مربیان آمریکایی کار می کنند و فدراسیون از سراسر دنیا از آنالیزور، فیزیوتراپ و پزشک ورزشی دعوت می کند. حتی چین و ژاپن در حال هماهنگی اردوهای آموزشی در فلوریدا برای ورزشکاران خود هستند.

فرزانه فصیحی: در المپیک با خودم مسابقه دادم

رویای المپیک

فصیحی در دوی 100 متر المپیک توکیو شرکت کرد و بازگشت ایران به این رقابت ها پس از 57 سال وقفه ای را رقم زد. در بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۶۴، سیمین صفامهر به‌عنوان اولین ورزشکار زن ایرانی در این رقابت‌ها شرکت کرد و در ۱۰۰ متر و پرش طول تاریخ‌سازی کرد.

فصیحی در توکیو رتبه 50 را کسب کرد و حجاب او چندین بار مورد توجه کمیته قرار گرفت.

اما المپیک توکیو همچنین فرصتی برای او بود تا با اسطوره دوومیدانی و فوق ستاره جامائیکایی دوومیدانی شلی آن فریزر-پرایس ملاقات کند.

وی درباره این دیدار گفت: زمانی که او را دیدم بیشتر دوستش داشتم. سبک زندگی پرایس چشمگیر است زیرا او یک ورزشکار حرفه ای، همسر، مادر است و به بسیاری از سازمان های خیریه کمک می کند.

فصیحی به الجزیره گفت: چیزی که المپیک 2024 پاریس را متفاوت می کند این است که من بر اساس شایستگی های خودم مسابقه خواهم داد، نه از طریق سهمیه های جهانی. رقابت در المپیک یک چالش بزرگ است. هدف من رقابت با خودم است. من می خواهم رکورد خودم را بشکنم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا