اقتصادی

عطش آسیا برای نفت تندتر شد

واردات نفت به آسیا در ماه مه با افزایش خرید محموله های روسیه از چین و هند به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

به گزارش میجیک، آمارهای جمع آوری شده توسط شرکت ریفینیتیو اویل ریسرچ نشان می دهد که در این ماه در مجموع 27 میلیون و 730 هزار بشکه نفت در بنادر آسیا تخلیه شده است که نسبت به ماه آوریل که 26 میلیون و 390 هزار بشکه در روز بود، 8.6 درصد افزایش داشته است. آمار از اوایل سال 2023 تا کنون خواهد بود.

بیشتر رشد واردات منطقه در چین متمرکز شده بود، بزرگترین واردکننده نفت جهان، که انتظار می رود در ماه می 11.96 میلیون بشکه در روز وارد کند که در مقایسه با 10.96 میلیون بشکه در روز در آوریل و کمی بالاتر از رکورد است. واردات 12.37 میلیون بشکه در روز در ماه مارس.

افزایش واردات نفت به چین با پایان دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه و افزایش تولید پالایشگاهی این کشور برای ذخیره سوخت در شب ناشی از اوج تقاضای فصلی در تابستان خواهد بود.

همچنین لازم به ذکر است که محموله ها از ماه ها قبل برای تحویل فیزیکی آماده شده بودند، بنابراین این آمارها تقاضایی را که پالایشگاه ها پیش بینی می کنند بهتر منعکس می کند. بر اساس گزارش رفینیتیو، واردات نفت روسیه از طریق دریا و خط لوله به چین در ماه مه به 2 میلیون بشکه در روز خواهد رسید که در مقایسه با 1.74 میلیون بشکه در روز در آوریل افزایش خواهد یافت.

اما از آغاز جنگ در اوکراین، که مشتریان پالایشگاه های چینی را وادار به تخفیف نفت روسیه کرده است، روسیه و عربستان سعودی برای جایگاه بزرگترین صادرکننده نفت به چین رقابت تنگاتنگی داشته اند.

واردات نفت روسیه به هند از 1.68 میلیون بشکه در روز در آوریل به 1.97 میلیون بشکه در روز در ماه می افزایش یافت. در نتیجه، سهم روسیه از کل واردات هند به 38.6 درصد رسیده است که به 5.10 میلیون بشکه در روز می رسد. هند که مدت هاست مشتری تولیدکنندگان خاورمیانه مانند چین بوده است، تحت تاثیر قیمت های پایین تر به مشتری نفت روسیه تبدیل شده است.

واردات نفت هند از عربستان سعودی در ماه مه به 570 هزار بشکه در روز در مقایسه با 690 هزار بشکه در روز در آوریل و 850 هزار بشکه در ماه مارس کاهش خواهد یافت. واردات از عراق نیز در ماه مه به 890000 بشکه در روز کاهش می یابد در حالی که این میزان در آوریل 900000 بشکه و در مارس 1.02 میلیون بشکه در روز بود.

تقاضای بالاتر نفت هند به دلیل مصرف داخلی و رشد صادرات دیزل و بنزین بوده است. با این حال، صادرات سوخت هند در ماه های آینده ممکن است در معرض خطر قرار گیرد زیرا خریداران اروپایی نگران خرید سوختی از هند هستند که می تواند با استفاده از نفت روسیه تولید شود. این می تواند تقاضا برای محصولات نفتی هند را کاهش دهد و همچنین بر جریان واردات نفت خام تأثیر بگذارد.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات فرآورده های نفتی چین نیز در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال 2022 تقویت شده و 44.3 درصد افزایش یافته است. اما انتظار می رود که حجم صادرات در ماه می با پایان سهمیه صادرات پالایشگاه ها و تقاضای داخلی کاهش یابد. برمی دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا