ظرفیت ارزش آفرینی ۱۰ میلیارد دلاری CNG در هر سال
رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت CNG گفت: سهم CNG از گاز کشور تنها 3 درصد است و اگر به 6 درصد برسد درآمد و ارزش آفرینی صنعت CNG به 10 میلیارد دلار می رسد. .
به گزارش میجیک، محسن جوهری در نشست تخصصی صنعت CNG با بیان اینکه CNG در دهه 80 می تواند از موفقیت تحریم های آمریکا علیه امنیت انرژی ایران جلوگیری کند و یکی از سریع ترین و مطمئن ترین راه حل ها است، اظهار کرد: در دهه 80 میلادی CNG می تواند مانع از موفقیت تحریم های آمریکا علیه امنیت انرژی ایران شود. پایان دادن به وابستگی به واردات گاز بنزین عظیم و شبکه گسترده خطوط لوله انتقال گاز در سراسر کشور، ظرفیت بی نظیری را برای توسعه صنعت CNG فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه امروز با وجود 2500 جایگاه، ظرفیت عرضه روزانه 50 میلیون متر مکعب CNG معادل 50 میلیون لیتر بنزین را داریم، اما متاسفانه بیش از نیمی از این ظرفیت خالی است، گفت: عموم مردم سیاست کشور برای فروشندگان مختلف سوخت به عنوان یک سیاست رویایی بر ذخایر عظیم قاضی تکیه می کند، اما صنعت CNG در دو دهه گذشته همواره شاهد توسعه نابرابر بوده است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت CNG تصریح کرد: در دهه اول توسعه CNG تعداد جایگاه ها نسبت به تعداد خودروها کم است و در دهه اخیر تعداد خودروها متناسب با تعداد جایگاهها و افزایش تعداد خودروهای گازسوز برای بهرهبرداری از این ظرفیت بزرگ ضروری است، اما به دلیل سیاستهای غلط دولت، این ظرفیت مغفول مانده است.
جوهری با بیان اینکه سال گذشته در کل 8 میلیارد متر مکعب CNG در کشور داشتیم که هر سال در حال کاهش است و سهم CNG در سبد انرژی بخش حمل و نقل هر سال در حال کاهش است که این یک تهدید بزرگ است، گفت: به نظر می رسد برخی از تصمیم گیران انرژی به بهانه عدم تعادل گاز از توسعه CNG حمایت نمی کنند، در حالی که سوخت CNG، کمتر از 3 درصد از گاز تولیدی کشور را مصرف می کند. بر عدم تعادل گاز تاثیری ندارد و تنها در زمستان تعادل گازی وجود ندارد که با تنظیم مصرف در بخش های خانگی و تجاری می تواند عدم تعادل گاز را متعادل کند.
وی ادامه داد: نبود متولیان شایسته دولتی برای حوزه CNG در کشور یکی از دلایل مهم بی توجهی به پتانسیل سوخت پاک و ارزان CNG در تصمیمات اصلی کشور در حوزه انرژی است. چرا که پس از گذشت 20 سال از معرفی سوخت CNG به فروشنده سوخت خودروهای سبک کشور، ساختار سازمانی همچنان در سطح مدیریت پروژه در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی باقی مانده است و امیدواریم دولت چهاردهم آن را پیدا کند. راهکار مناسبی برای ارتقای سازمان متولی CNG کشور اتخاذ شود.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت گاز سی.ان.جی با بیان اینکه اعتقاد به سوددهی جایگاه های سی.ان.جی، باوری نادرست بر خلاف هزینه بالای مالکیت جایگاه است، گفت: امیدوارم تعیین عادلانه جایگاه. حق امتیاز. برای تامین هزینه ها.”
وی با بیان اینکه متأسفانه تعیین حق الامتیاز ناعادلانه منجر به توقف ساخت جایگاه های CNG حتی در برخی شهرها با 30 درصد ظرفیت عملیاتی شده است، گفت: اما در کلان شهرها همچنان مجبور به ساخت جایگاه های جدید هستیم. عدم تحریم صادرات بنزین، گازوئیل و گاز مایع یکی از عواملی است که توسعه CNG را ایجاب می کند، زیرا هر چه در بخش حمل و نقل بیشتر از CNG استفاده شود، سوخت مایع بیشتری می تواند ذخیره و برای صادرات تخصیص یابد.
جوهری افزود: در کشور ما مصرف خودروهای بنزینی و گازوئیلی چندین برابر میانگین جهانی است و تنها راه حل برای مهار مصرف سوخت مایع تبدیل این خودروها به CNG دوگانه سوز است.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنعت CNG با اشاره به آلودگی بالای هوا در فصل سرد سال به ویژه در شهرهای بزرگ گفت: توسعه CNG تاثیر مستقیمی در کاهش آلودگی هوای شهرهای بزرگ و کلان شهرها دارد. .
نیمی از ظرفیت تامین CNG خالی است
همچنین در این جلسه جان محمدی – دبیر و عضو هیأت مدیره انجمن صنفی CNG کشور با بیان اینکه شاهد افزایش بیش از 100 درصدی قیمت قطعات جایگاه های CNG و افزایش شدید قیمت بوده ایم، اظهار داشت: در این راستا شاهد افزایش بیش از 100 درصدی قیمت قطعات جایگاه CNG بوده ایم. وی در خصوص قیمت تعمیر و نگهداری تجهیزات ایستگاه ها گفت: این در حالی است که اکثر ایستگاه های با عمر بیش از 10 سال منسوخ شده و نیاز به بهبود دارند و این مشکل یکی از مشکلات مهم است. در تامین CNG
وی با بیان اینکه در سال های گذشته هزینه ها متناسب با افزایش هزینه ها افزایش نیافته و در نتیجه با انباشته شدن زیان در محل های عرضه مواجه هستیم و با افزایش هزینه های سالانه، عملیات اجرایی را انجام می دهد، گفت: از نقاط با مشکل مواجه شده است، گفت: اکنون حدود 2500 نقطه عرضه CNG در کشور وجود دارد که از این تعداد 130 مکان کاملا خصوصی بوده است.
وی با بیان اینکه جایگزینی مصرف سوخت CNG به جای بنزین در خودروها فرصتی مهم و یکی از راهکارهای مهم برای جلوگیری از افزایش مصرف بی رویه بنزین و پایان دادن به وابستگی کشور به واردات بنزین است، گفت: قانون توسعه CNG تصویب شد. در جلسه قبل مجلس، اما اقدامات دولت قبل و دولت فعلی حداقل تا کنون تاثیر چندانی در توسعه این صنعت و افزایش مصرف CNG نداشته است که یکی از دلایل مهم بی توجهی است. مشکلات صنعت CNG در بخش عرضه و تقاضا.
جان محمدی با بیان اینکه در حال حاضر روزانه حدود 20 تا 21 میلیون متر مکعب گاز CNG مصرف می کنیم، گفت:
ظرفیت تولید CNG به ارزش 10 میلیارد دلار در سال
در ادامه محمودیان – مدیرعامل اتحادیه سوخت های جایگزین با بیان اینکه 20 سال است که در صنعت CNG حضور داریم، گفت: فرآیند تبدیل خودرو از سال 1382 آغاز شد و تا سال 1389 شاهد رشد 100 درصدی سالانه در تبدیل سوخت بودیم. خودروهای دوگانه سوز و توسعه CNG تا اینکه در سال 2009 به دلایل نامعلومی قیمت منابع CNG 8 برابر شد و این تصمیم عجیب در توسعه CNG تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه بر اساس تحقیقات کارشناسان ژاپنی و نروژی در ایران، CNG راهکار صرفه جویی در انرژی کشور است، تاکید کرد: امروزه جایگاه های CNG با 30 درصد ظرفیت کار می کنند و برای بقا باید منتظر تعیین هزینه ها بود. ، زمانی که این صنعت بتواند مولد اقتصاد کشور باشد.
وی با بیان اینکه عمر مفید مخازن CNG 15 سال است و امروز بر اساس محاسبات تقریباً 2 میلیون خودرو تاریخ انقضا را پشت سر گذاشته است، گفت: آمار خودروهای اصلاح شده که به عنوان خودروهای دوگانه سوز ثبت نشده اند را نیز می گیرد از اطلاعات سامانه سیمفا و اطلاعات خودروی کارخانه ای که در اختیار دارد برای ارسال پیامک هشدار به خودروهایی که نظارت فنی ندارند استفاده کند.
وی با بیان اینکه بر اساس توافق دولت از تاریخ 12 خرداد 1397 به ازای هر متر مکعب سی.ان.جی فروخته شده به مردم، 392 ریال علاوه بر اعتبار برای هوشمندسازی جایگاه ها، انجام معاینه فنی و ارتقای کیفیت و تعویض فرسوده دریافت می شود. مخازن خارج شده به حدود 1500 میلیارد تومان رسیده است که ظرفیت خوبی برای هزینه کردن در این بخش است، گفت: وقتی دنیا به سمت توسعه استفاده از CNG پیش می رود ما این ظرفیت بزرگ را نمی شناسیم. .
سالانه 8 میلیارد دلار کمبود سوخت داریم
در ادامه این جلسه حمید قاسمی ده چشم – معاون سابق شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه در 3 سال گذشته متاسفانه صنعت CNG مورد جفا قرار گرفته و این صنعت دچار حوادث و سو مدیریت شده است و متاسفانه نتوانسته اند نقشی را ایفا کنند که قرار است CNG برای بهینه سازی مصرف سوخت کشور درگیری را حل کند که اضافه می شود: پروژه ای که از قبل تاسیس شده بود به دلیل عدم تحلیل مناسب رها شد و متأسفانه آن را انجام دادند. . از فرصت طلایی ایجاد شده برای کشور در توسعه منطقی بهینه سازی مصرف سوخت استفاده نکنید.
وی با بیان اینکه افزایش کمبود بنزین ناشی از بی توجهی به توسعه صنعت سی.ان.جی است، گفت: امروز باید تقریبا یک سوم درآمد غذایی کشور را برای تامین بنزین هزینه کنیم، شاید در قالب واردات باشد. یا در قالب تسویه، این ثروت کشور است که برای تهیه بنزین از دست رفته استفاده می شود.
وی تصریح کرد: مشکل کمبود سالانه 7 تا 8 میلیارد دلاری سوخت که با تصمیم گیری ساده تر بسیار آسان می شود، کشور را به ورطه کنونی نمی کشاند و علاوه بر کار بر روی مصرف سوخت فناوری خودرو، موظف است. خودروسازان برای تولید خودروهای دوگانه – سوخت CNG.
قاسمی ده چشم با بیان اینکه در قانون باید بر رونق صنعت CNG تاکید شود، گفت: افزایش هزینه های مربوطه برای توسعه صنعت CNG بسیار حائز اهمیت است زیرا جایگاه داران باید منافع اقتصادی را از ادامه فعالیت در این حوزه ببینند. با هزینه های فعلی ایستگاه.”
وی ادامه داد: باید آیین نامه توسعه CNG را در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تقویت کنیم، متولی قوی در این زمینه وجود ندارد و این صنعت و بخش های مختلف را به حال خود رها می کنیم، آنچه اکنون شاهد آن هستیم کمبود است. نظارت و مدیریت در صنعت CNG داستانی دارد.
توسعه CNG باید در آینده مورد توجه دولت قرار گیرد تا در گذشته
در ادامه این نشست، علی عباسی لرکی – دبیرکل جامعه فرهنگی و توسعه اقتصادی مقاومتی با سخنرانی در این نشست، اهمیت سوخت CNG در حوزه انرژی را به عنوان یکی از محرک های مهم اقتصاد مقاومتی و اقتصاد مقاومتی نشان داد. نیاز به توسعه صنعت CNG مورد تاکید دولت آینده.
وی با بیان اینکه بر اساس الگوهای مصرف ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری یکی از کشورهایی هستیم که بیشترین مصرف سوخت را داریم و برای بهینه سازی مصرف سوخت باید برنامه مدونی داشته باشیم، گفت: یکی از راهکارهای موثر، بهینه سازی سوخت است. . مدیریت مصرف سوخت در بخش حمل و نقل، توسعه صنعت CNG است که باید در دولت آینده بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.
مصرف روزانه 20 میلیون لیتر بنزین را تنها با 3 درصد گاز کشور جایگزین کنید
محمدصادق یاوری – کارشناس حوزه نفت و انرژی نیز در این نشست با بیان اینکه ظرفیت بسیار خوبی در صنعت CNG در کشور وجود دارد که خوشبختانه استفاده از این ظرفیت سوخت معادل 20 میلیون لیتر بنزین برای خودروهای کشور با مصرف کمتر از 3 درصد گاز تولیدی در کشور تامین می شود که افزود: مزیت این سوخت عدم امکان قاچاق و کاهش آلودگی هوا است و توسعه این صنعت می تواند در کاهش مصرف بنزین موثر باشد. و نامتعادل
انتهای پیام