مطالب عمومی

طالبان تکلیف افغانستان را مشخص کرد؛اظهارات مهم سخنگوی این گروه درباره نحوه تشکیل حکومت اسلامی

سهیل شاهین سخنگوی طالبان به آسوشیتدپرس گفت: این جنبش در حال مذاکره برای ایجاد “دولت اسلامی فراگیر” در افغانستان است.

او می گوید: دولت افغانستان شامل شخص جدیدی می شود که عضو طالبان نیست.

شاهین می گوید: “وقتی می گوییم حکومت اسلامی تمام افغانستان را شامل می شود ، افغان ها از دیگر ابزارها نیز استفاده می کنند.”

وی تأکید کرد که هنوز برای هر نامی زود است ، اما خاطرنشان کرد که طالبان در تلاش هستند “شخصیت های برجسته” را در کابینه جدید وارد کنند.

به گفته شاهین ، افسران ارتش و پلیس افغانستان که سلاح های خود را تسلیم کرده و آماده خدمت در دولت جدید هستند ، مورد عفو قرار گرفته و جان و مال آنها تضمین می شود.

شاهین این را پس از آنکه کابل بیشتر ولایت افغانستان را در دست گرفت و به کابل حمله کرد ، گفت.

العربیه به نقل از سخنگوی طالبان نوشت: “ما از رئیس جمهور غنی خواستیم که به طور مسالمت آمیز قدرت را کنار بگذارد تا از خلأ امنیتی جلوگیری شود ، اما وی فرار کرد.”

حامد کرزی ، رئیس جمهور پیشین افغانستان رسماً اعلام کرد که شورای هماهنگی شامل وی ، عبدالله عبدالله ، رئیس شورای عالی صلح و گلبدین حکمتیار ، رهبر حزب اسلامی برای اطمینان از انتقال مسالمت آمیز قدرت تشکیل شده است.

وی از نیروهای امنیتی افغانستان و طالبان خواست که کنترل اوضاع را در دست بگیرند و اجازه ندهند که جان و مال مردم از بین برود ، تا قدرت به صورت مسالمت آمیز و ایمن منتقل شود.

منابع طالبان نیز گفته اند که دولت انتقالی قابل قبول نیست. مقامات طالبان نیز به رویترز گفتند که این جنبش امیدوار است قدرت کامل را به دست آورد.

طالبان روز یکشنبه پس از پیشروی در افغانستان و در دست گرفتن کنترل ولایات مختلف ، به کابل ، پایتخت و آخرین شهر و کاخ ریاست جمهوری حمله کردند و اشرف غنی ، رئیس جمهور افغانستان ، کشور را ترک کرد.

310 310

دکمه بازگشت به بالا