شمار سایت‌های ۵G در کشور به ۶۰۰۰ می‌رسد

شمار سایت‌های ۵G در کشور به ۶۰۰۰ می‌رسد

تعداد سایت های 5G در کشور نسبت به ابتدای دولت سیزدهم افزایش یافته و به 2000 سایت رسیده است و بر اساس برنامه اعلام شده تا پایان امسال به 6000 سایت افزایش خواهد یافت.

به گزارش میجیک، نسل پنجم فناوری ارتباط بی سیم (5G) یک شبکه تلفن همراه است که نسبت به نسل قبلی یعنی 4G، 3G و … سرعت دانلود و آپلود بالاتر، اتصالات پایدارتر و ظرفیت بیشتری دارد. این شبکه این پتانسیل را دارد که کل نحوه استفاده مردم از اینترنت، اپلیکیشن ها و شبکه های اجتماعی را تغییر دهد.

این فناوری ارتباطی جدید نه تنها سرعت دانلود و آپلود را افزایش می دهد، بلکه تاخیر یا زمان لازم برای برقراری ارتباط دستگاه ها با شبکه های بی سیم را کاهش می دهد. بنابراین، نسل 5G کارآمدتر از شبکه های تلفن همراه قبلی است و سرعت بالاتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.

دلایل زیادی وجود دارد که چرا 5G بهتر از 4G است، اما اصلی ترین آنها سرعت بیشتر، ظرفیت بیشتر، تاخیر کمتر و قابلیت های بیشتر است. همزمان با رشد و گسترش این نسل از اینترنت از پایان سال 2019، دو اپراتور تلفن همراه برای همگام شدن با فناوری جهانی، سایت های اینترنتی نسل پنجم را با آزمایشی راه اندازی کردند.

به گفته مسئولان، در صورت توسعه فناوری نسل پنجم در کشور، تاخیر در شبکه نسل پنجم به 12 تا 13 میلی ثانیه کاهش می یابد که در واقع میزان تاخیر را به نصف کاهش می دهد.

اگرچه ممکن است در مورد این نسل ماورایی اینترنت غیر قابل تصور و غیرقابل تصور باشد، اگرچه در کشور ما نیز پیاده سازی شده و اپراتورهای ارتباطی سعی کرده اند این فناوری را با سرعتی مشابه سایر کشورهای توسعه یافته معرفی کنند، اما برای مردم چندان واضح و قابل درک نیست.

این در حالی است که توسعه و افزایش تعداد سایت های 5G از ابتدای دولت سیزدهم ادامه داشته و طبق اعلام دولت، تعداد سایت ها در این مدت افزایش یافته است. به گفته مسئولان حوزه توسعه نسل پنجم اینترنت، در ابتدای دولت تنها 10 سایت وجود داشت، اما اکنون این تعداد به 2000 سایت رسیده است. همچنین تعداد سایت های نسل چهارم از 33 هزار به 44 هزار سایت افزایش یافته است.

در همین راستا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هنگام ارائه گزارشی از اقدامات و دستاوردهای این وزارتخانه در سه سال گذشته، ضمن اشاره به افزایش تعداد سایت های 5G، اعلام کرد که بر اساس برنامه ریزی انجام شده، تعداد سایت های این نسل در پایان سال به 6000 هزار سایت می رسد.

وی در پایان خردادماه گفت: از ابتدای دولت تاکنون، سایت های نسل 4 و 4.5 بیش از 32 درصد و سایت های نسل پنجم تقریبا 200 برابر شده اند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا