سیاست‌گذاری‌های زیارت، آمرانه است – میجیک

سیاست‌گذاری‌های زیارت، آمرانه است - ایسنا

میجیک/ خراسان رضوی یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در مقوله زیارت نظام فکری ما همچنان از بالا به پایین و سیاست های استبدادی است. برای اینکه بفهمیم کدام شیوه حکمرانی در نظام حج جریان دارد، می‌توان به این فکر کرد که در 10 سال گذشته چه تعداد فعال و بازیگر در حوزه حج ایجاد کرده‌ایم.

به گزارش میجیک، عادل پیشامی 16 تیرماه در همایش دولت عالی خراسان رضوی که در بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: واژه حکمرانی سالهاست که وارد ادبیات ما شده است اما متأسفانه مسئولان. همچنان مشکلات حاکمیتی را نادیده می گیرد.

وی افزود: کلمه دستور برای بیان اخبار و انشاء و همچنین از کلمه رانندگی برای راهنمایی و جهت دهی استفاده می شود. یعنی به طور کلی معنای لغوی و مفهومی حکمرانی، هدایت اوضاع در موقعیت مناسب از جمله حکمت عملی است.

اساسی ترین مسئله انقلاب اسلامی در جامعه پذیری، راهبرد عملی است

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شاید مهمترین و اساسی ترین مشکل انقلاب اسلامی در جامعه و حکومت مقوله حکمت عملی باشد چرا که حکمت نظری باید با حکمت عملی همراه باشد. در بسیاری از مسائل تئوری های عالی وجود دارد، اما این پیاده سازی است که به نظریه معنا می بخشد.

وی ادامه داد: عقل عملی ذهن ما به خوبی فعال نشده است. امروز انقلاب اسلامی حکمت عملی را در ذهن نخبگان و محافل دانشگاهی فعال کرد. در برخی زمینه ها حکمت عملی را کسب کرده ایم اما در برخی زمینه ها فقط حکمت نظری کافی است.

پیشادی خاطرنشان می کند: حکمرانی در یک کشور به معنای انتقال خود از یک سیستم عامل فکری به سیستم فکری دیگر است. حکمت عملی از دو بخش تشکیل شده است. قسمت اول عمودی است که از بالا به پایین تشکیل شده است و قسمت دوم دولت افقی یا دولت عادی است.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دولت عمودی گفت: در رأس این دولت مرجعی وجود دارد که مشکل را بررسی می کند و برای رسیدن به وضعیت خوب از وضعیت فعلی تصمیمی صادر می کند. این بخش به شکل قوانین و مقررات متمرکز است. در این نوع حکومت با استفاده از زور و سلطه انجام می شود.

وی در خصوص نوع دوم دولت تصریح کرد: این نوع حکومت ها از بالا به پایین انجام نمی شود و اجرای احکام و فراهم شدن شرایط مطلوب بدون تمرکز بر قدرت و قانون انجام می شود. یعنی در این نوع حکومت از ابزار الزام آور استفاده نمی شود و دولت مشارکت نمی کند.

مشهدی در مقایسه دو شکل حکومتی افزود: یکی از ویژگی های مهم مدل دوم نسبت به مدل عمودی این است که در مدل افقی، مدل محبوبیت دارد زیرا در دسته اول مردم منفعل هستند و در دسته دوم. طبقه بندی، مردم حق رای دارند و فعال محسوب می شوند. در دسته اول افراد منفعل هستند و در دسته دوم افراد خودشان فعال می شوند.

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: مقوله ای وجود دارد که حکمت عملی اولیه آن برای نظام حکومتی نوع اول خطرناک است. مثلاً اگر مقوله زیارت را با حکومت نوع اول تعریف کنیم، آسیب جدی وارد می شود.

نگاه مردم به سمت حکومت عمودی است

وی توضیح می دهد: در 100 سال گذشته به دلیل ورود تفکر دولت محور غربی، ذهن بسیاری از مردم به سمت حکومت های نوع اول معطوف شده است. به عنوان مثال، نهاد آستان قدس رضوی در مقوله زیارت با الگوی 100 تا 200 سال پیش به حکومت نوع دوم و در دهه اخیر به حکومت نوع اول رفته است.

پیشامی افزود: این فکر در ذهن همه تاثیر زیادی دارد. اگر کنفرانسی برای حکمرانی راه اندازی شود، اگر قرار است مدرسه یا دانشگاهی در زمینه حکمرانی ایجاد شود، همچنان یک مدل واحد در نظر گرفته می شود. همه اینها توسط مدل عمودی تعیین می شود.

رشد انسان در دیدگاه اسلام بسیار مهم است

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اگر مشکل فقط وضعیتی است که باید به صورت عینی محقق شود، فرقی بین دولت اول و دوم نیست. یعنی چه به عنوان حاکم عادل باشد و چه به عنوان حاکم عادل، وضعیت مطلوب حاصل شده است و تفاوتی بین این دو صورت نیست، اما راه دوم همچنان مناسبتر است زیرا از نظر اسلام، رشد انسان . این خیلی مهمه.

وی افزود: در مقوله زیارت نظام فکری ما همچنان از بالا تا پایین و سیاست استبدادی است. برای شناخت روش های حکمرانی که در نظام زیارتی وجود دارد، می توان تعداد فعالان و فعالانی که در 10 سال اخیر در حوزه زیارت ایجاد شده است را در نظر گرفت.

پیشامی ادامه داد: یکی از ویژگی های مورد نیاز در مقوله حکومت داری، ویژگی ولایتی است که غربی ها فاقد آن هستند. رهبری استاندار تنها به رئیس دولت محدود نمی شود و به فرموده مقام معظم رهبری که 50 سال پیش در مشهد فرمودند: «رهبری استاندار یک موضوع افقی است و استاندار پیوند بین مردم.”

یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: دولت افقی به معنای رهایی از دولت نیست، اما در دولت افقی نقش دولت می تواند بیش از گذشته پررنگ باشد. ما باید مفهوم ولایت را در همه زمینه ها پررنگ و مهم کنیم. برجسته كردن اين ولايت به منظور ايجاد پيوند بين مؤمنان، نوع دوم حكومت اسلامي است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا