مطالب میجیک

سطوح اثرپذیری و اثرگذاری‌ها را در شخصیت بانوان درک کنیم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، یکی از موضوعات مهم و بحث برانگیز در اندیشه اسلامی، موضوع «ولایت اجتماعی زنان» است. با پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه جدیدی به مسائل زنان و نقش آنها در جامعه داده شد، چنانکه بنیانگذاران انقلاب، زن را انسان ساز و مؤثر در عرصه توسعه اجتماعی و سیاسی توصیف کردند. امام (ره) زنان را رهبر نامیدند. از جنبش رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز زنان را به عنوان معماران جدید ایرانی معرفی کردند و در تحولات تاریخی، اجتماعی و سیاسی تأثیرگذار بودند. نگاه متعالی به زن و معرفی الگوهای جدید حضور اجتماعی زنان در جهان، گفتمان انقلاب اسلامی را به سمت پرداختن به موضوعات جدید سوق داد. در همین راستا در سال های اخیر نشست های ویژه ای در زمینه جایگاه زن در جامعه اسلامی با همکاری سازمان ها و نهادها برگزار شده است. زیردستان در کشور از آن جمله می توان به کنگره زنان در امور رفاه اجتماعی اشاره کرد که اخیرا برگزار شد و اداره کل زنان سازمان تبلیغات اسلامی یکی از نهادهای برگزار کننده این کنگره است.

به همین دلیل با عاطفه سعیدی‌نژاد، مدیرعامل سازمان دعوت اسلامی درباره جایگاه زن در جامعه اسلامی و بهترین الگوها برای رفتار زنان مسلمان گفت‌وگو کرده‌ایم که به شرح زیر است:

* هدف اصلی کنگره زنان بهزیستی اجتماعی چیست و زنان چه نقشی در این زمینه می توانند داشته باشند؟

کنگره رفاه اجتماعی با این اعتقاد شکل گرفت که اکنون جامعه ما باید تصویری دقیق و گفتمان مترقی در حوزه زنان را در اختیار عموم و جامعه جهانی قرار دهد. جایگاه زن در مدارس اسلامی جایگاهی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیان 7000 شهید از آن به عنوان متولی اجتماعی زنان یاد کردند و این نشان دهنده واقعیت بزرگ و نگاه مترقی است که زن را در نقطه مقابل قرار می دهد. در شرایط رکود و بن بست، چنین واکنشی می تواند اکسیر ویژه ای برای جامعه بین المللی باشد.

الگوهایی مانند حضرت زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) و از بستر خانوادگی توانسته اند جنبش های اجتماعی را شکل دهند و اقتدار اجتماعی پیدا کنند.

هر یک از این بزرگواران در زمان خود حرکاتی در فضای اجتماعی انجام داده بودند که دشمنان دین چاره ای جز حذف این بزرگواران نداشتند و شهادت آنان تنها پاسخ ممکن دشمنان برای مقابله با حرکت های مهم و مؤثر در تبیین آنها بود. دین و مقام ولایت. کردن.

امروز امید و دغدغه ما برای برگزاری کنگره ولایی اجتماعی و برگزاری کرسی های مستقل در حوزه های علمیه و دانشگاه ها، معرفی این نگاه متعالی در حوزه زنان است و باید زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و خانوادگی را برای تحقق واقعی آن فراهم کنیم. استان های اجتماعی این. یعنی ابتدا باید به مبانی نظری این واقعیت و مفاهیم جدی اجتماعی پرداخت و سپس زیرساخت های مناسب را در جامعه شکل داد تا زمینه تحقق آن فراهم شود.

در کنگره حوزه های اجتماعی با معرفی شخصیتی بزرگ که از دیدگاه مکتب توحیدی الگوی جامع و متعالی برای انسان کامل است، آغاز می کنیم و این مقدمه را مهمترین فرصت برای تبیین حقایق می دانیم. و آموزش های مورد نیاز در این زمینه آشکار شد.

* چالش‌های پیش روی حکومت اجتماعی زنان چیست؟

دختران در فرهنگ دینی از جایگاه و جایگاه ویژه ای برخوردارند و در اسلام این عقیده وجود دارد که خداوند باید به کسی که دختر می دهد، جلال زیادی بدهد، به عبارت دیگر، فرد مورد ارزش و احترام است. حکایت دارم که مادری که سه دختر دارد در آخرت در بهشت ​​است و همچنین نقل شده است که تربیت دختر هفت برابر سخت‌تر از تربیت پسر است. تربیت یک دختر کار سخت و پیچیده ای است، زیرا سیستم های عاطفی و فکری یک دختر سیستم های پیچیده ای است. شاید این تعبیر را از رهبر معظم انقلاب اسلامی در نظر بگیرید که فرمودند: «قویتر از مردان».

اکنون دختران به گونه ای دیگر با ارزش های اسلامی روبرو می شوند. دختران امروز ما واقعیت های وحشتناک جنگ و مبارزات نظامی را نمی شناسند و مشکلات نظامی را در پی بازی های رایانه ای درک کرده و تجربه کرده اند و امروزه شاید بیشتر اوقات نوجوانان در فضای مجازی با گزینه های متنوعی که در اختیار آنها قرار می دهد، سپری می کنند. . و حتی اگر در دنیای واقعی باشد، چگونه سعی کنیم در دنیای مجازی تخلیه کنیم، و به دلیل اینکه در دنیای مدرن از والدین پیشرفته تر است، ممکن است والدین را آن طور که انتظار می رود، نپذیرد، و واقعیت زندگی کودکان زن فعلی کسی است که در دنیای واقعی در مورد دوستان و همکارانش در گروه دوستی بیشترین تأثیر را دارد.

* شاید یکی از مهم ترین مسائلی که برای زنان در کشور ما وجود دارد این باشد که چه چیزی برای زنان مهم است؟ اولویت های سیاست گذاران، برنامه ریزان، مجریان، پژوهشگران و زنان پژوهشگر چه باید باشد؟

امروزه باید میزان تأثیر و تأثیرگذاری بر شخصیت دختران و زنان را نیز بشناسیم و برنامه های فرهنگی متناسب با واقعیت های زندگی آنان را تدارک ببینیم. اکنون نوجوانان ما در دورانی زندگی می کنند که شعارهای مفرح انقلاب و جنگ وجود ندارد و فقط به دنبال مدرک و اثربخشی آن شعارها هستند. نوجوانان ما بی حوصله هستند و بیش از اینکه طرد شوند نیاز به اثبات دارند و توصیه های زیادی را تحمل نمی کنند و رفتارهای به ظاهر نابهنجار آنها در هنگام پوشیدن، مراقبت از حیوانات و نحوه صحبت و بیان آنها بیش از آن که علیه مسئولان ظاهر شود، راه های آشکارسازی است. نظام استقلال و مد است. همانطور که فرض و پذیرش موقعیت های غیرعادی آسان است، در صورت مشاهده ظرفیت مناسب و آماده، تغییر و گرایش به هنجار آسان است.

مشاغلی مانند “رفاقت” پاسخ مثبتی به نیازهای عاطفی است. نیازهای طبیعی در دنیای پر از توهم امروزی به تدریج در حال از بین رفتن هستند و در واقع تلاشی جمعی برای احیای زیرساخت های این رونق است. دوستی مکانی برای تجربه هیجانات در رختخواب است که تا حد امکان سیاهی و کثیفی را از بین می برد و آرامش و سلامتی را برای افراد به ارمغان می آورد.

امروزه نهادهای مهم فرهنگی و نهادهای مردمی باید تمام تلاش خود را انجام دهند، چه در قالب طرح «رفاقتی» که یک طرح فوق ادارات است و این طرح با درک صحیح از نیازهای جوانان امروزی، فرصتی برای تحت تأثیر قرار دادن این گروه و تشویق جلسات ما مانند کنگره رفاه اجتماعی زنان به این معنی است که باید یک سیستم آموزشی مناسب برای دختران ایجاد کنیم و از همه فرصت‌های موجود برای این دختران از جمله 12 سال تحصیل برای جدی گرفتن این موضوع استفاده کنیم. رویه های جدید و زیرساخت های مناسب را معرفی کند.

شایان ذکر است که سال گذشته پنج همایش استانی کنگره اجتماعی زنان برگزار شد، امسال ششمین کنگره در مراسم دهه کرامت برگزار شد و همایش بعدی در روز خانواده که سومین همایش است، در نظر گرفته شده است. از اوت این کنگره دارای دبیرخانه ای است که وظیفه آن جمع آوری محتوا و عقلانیت در فضا برای مقابله با زنان متعالی، زنان برتر و زنان نمونه سوم است و تلاش ما در این دبیرخانه این است که با نهادهایی که چنین چیزی را دارند ارتباط برقرار کنیم. ظرفیت و محصول ارائه محتوا.

دکمه بازگشت به بالا