مطالب عمومی

سرنوشت خانه کوزه کنانی چه می‌شود؟

میجیک/ خراسان رضوی بنای تاریخی «خانه کوزه کنانی» در سال ۱۲۴۷ خورشیدی در دوره قاجاریه با کاربری خانه ساخته شده و در سال های مختلف کاربری های متفاوتی دارد. آثار خانه های تاریخی از نظر ارزش فرهنگی و معماری نقش مهمی در حفظ هویت و ماندگاری حافظه تاریخی شهر دارند.

این خانه همچنان عنوان بزرگترین خانه تاریخی مشهد را دارد و با توجه به تخریب قسمتی از آن در فروردین 1400، هم اکنون با پذیرش طرح مرمت توسط میراث فرهنگی، مراحل مرمت و بازسازی در حال انجام است. در این خانه تاریخی که مالکیت خصوصی دارد.

سرنوشت خانه کوزه کونانی چیست؟

رضا صادقی، کارشناس مرمت بناهای تاریخی و ناظر اجرایی پروژه مرمت خانه کوزه کنانی در گفت وگو با میجیک، اظهار کرد: قدمت خانه تاریخی کوزه کنانی به اواخر دوره قاجار و در پهلوی اول برمی گردد. این خانه تاریخی در کوچه شوکت‌الدوله، کوچه فرعی در پنجه که یکی از قدیمی‌ترین کوچه‌های مشهد است و حدود ۲۵۰۰ متر مربع مساحت دارد، به ساختمان دیوان تبدیل شد.

وی افزود: مردم خمینی شهر اصفهان این بنا را خریداری و به عنوان یک بنای فرهنگی و مذهبی از آن استفاده کردند. امروزه مردم شهر متولیان اصلی مرمت بنا هستند و موسسه امام رضا خمینی شهر (ع) به نمایندگی از مردم مسئولیت مدیریت اقدامات اجرایی را بر عهده دارد.

صادقی گفت: با نظر مساعد مردم خمینی شهر و تدبیر عبدالله جبل عاملی کارشناس مرمت، ضمن حفظ قسمت تاریخی بنا، قسمت دیگری به منظور دیدار به بنا اضافه می شود. . نیازهای مسکن خمینی شهرها در سفر به مشهد.

سرنوشت خانه کوزه کونانی چیست؟

قسمت جدید خانه کوزه کنانی با قسمت قدیمی مطابقت دارد

یک کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی تصریح کرد: این قسمت میانی با قسمت تاریخی بنا هماهنگ می شود و تهیه نقشه مرمت و ساخت بنا با نظارت کارشناسان طراحی شده است. قبل از شروع ساخت قسمت جدید، قسمت تاریخی بنا مرمت می شود.

صادقی این ماکت را پس زمینه ساخت بنا عنوان کرد و گفت: ساخت این ماکت حدود 6 ماه زمان برده است. هدف ما از نمایش ماکت ها این است که مردم را با ساختمان های پیش از ساخت وصل کنیم. زیرا ممکن است مردم با نقشه ها ارتباط خوبی برقرار نکنند.

وی ادامه داد: این ماکت به خمینی شهر منتقل می شود تا صاحب اصلی ساختمان بتواند آن را ببیند و بازخورد بگیرد. تا کنون تمامی هزینه های مرمت از محل صندوق صدقات مردم خمینی شهر تامین شده است و هیچ منبع دیگری برای تامین هزینه مرمت و ساخت بنا وجود ندارد.

سرنوشت خانه کوزه کونانی چیست؟

اداره کل میراث فرهنگی استان نقشه ساختمان را تصویب کرده است

صادقی گفت: طرح مرمت و طرح اجرایی مجتمع به تایید اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی رسیده و هم اکنون در مرحله اخذ مجوز ساخت از شهرداری مشهد است تا احداث یک ساختمان یک جدید. بخشی از ساختمان می تواند شروع شود.

وی بیان کرد: تصمیم به ایجاد تغییراتی در ساخت و مرمت قسمت تاریخی در سال های گذشته گرفته شد و در پایان سال 1400 طرح تصویب شد و در همان سال کار مرمت بنا آغاز شد. تا کنون مرمت بنا به خوبی پیش می رود.

ما به اصالت تاریخی اثر متعهد هستیم

ناظر اجرایی پروژه مرمت خانه کوزه کنانی گفت: در تمام مدت مرمت اثر به اصالت تاریخی پایبند هستیم. از طرفی بنا به گونه ای بازسازی و ساخته می شود که بتوان از آن استفاده کرد. اما تمامی اجزای تزیینی ساختمان ها، نماها و سطوح مانند شیروانی طبق روش های سنتی ساخته خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه این بنا در اختیار زائران و مجاوران قرار خواهد گرفت، افزود: پس از مرمت قسمت تاریخی اثر، به دلیل ارزشی که این بنا برای شهروندان این شهر دارد، به موزه و فضای فرهنگی برای استفاده از مردم و زائران مسیحی. زیرزمین این بنای تاریخی نیز به عنوان مرکز خدمات مستقیم برای بازدیدکنندگان و همسایگان عمل خواهد کرد.

سرنوشت خانه کوزه کونانی چیست؟

صادقی تصریح کرد: قسمت دیگری از ساختمان به اسکان زائران اختصاص می یابد. با توجه به اینکه مردم خمینی شهر مالکان اصلی ساختمان هستند، امکانات اقامتی در این مجموعه برای آنها در اولویت است.

وی بیان کرد: هیچ برنامه ای برای ایجاد هتل بوتیک در این بنای تاریخی وجود ندارد زیرا هدف از ساخت این بنا ایجاد زائرسرای کم هزینه است و نمی توان مکانی با هزینه های بیشتر از حد معمول و خارجی ایجاد کرد. اهداف از مجتمع

هدف از مرمت و بازسازی بنا، تبدیل آن به زیارتی ارزان قیمت است.

علی حیدر پیمانی، مدیرعامل حسینیه و زیارت بنیاد امام رضا(ع) خمینی شهر نیز در خصوص مرمت خانه تاریخی کوزه کنانی گفت: در سال 64 مردم «محله فروشندگان» خمینی شهر این خانه را خریداری کردند تا به عنوان حسینیه و پیل استفاده شود. هال و تا کنون برای این منظور استفاده می شده است.

وی افزود: حیاسنیه، هیئت ها و موکب ها جزء جدانشدنی زندگی مردم خمینی شهر است و این بنا نیز نشانه تعلق به مردم است. تاکنون تمامی هزینه های مرمت توسط صندوق صدقات اهالی خمینی شهر تامین شده است. اما این کار مانع از مشارکت سرمایه مردم و سود معقول و معمول از ساختمان نخواهد شد.

پیمانی گفت: هدف از مرمت و ساخت قسمت جدید ایجاد مجموعه فرهنگی با محوریت حسینیه و حیات است. قسمتی که به ساختمان اضافه می شود، یک مرکز حج ارزان قیمت با اولویت خدمت رسانی به مردم خمینی شهر خواهد بود. خانه تاریخی کوزه کنانی از ابتدا وقف این اثر بوده است.

سرنوشت خانه کوزه کونانی چیست؟

ایجاد اتحادیه، با هدف تامین هزینه های تعمیر و نگهداری ساختمان

وی بیان کرد: بافت قدیمی ساختمان کاربری تجاری و اقتصادی خاصی ندارد و به یک بنای فرهنگی برای استفاده بازدیدکنندگان و همسایگان تبدیل می شود. از طرفی استفاده از این بخش به گونه ای تعریف نشده است که استفاده از آن را محدود کند.

پیمانی توضیح می دهد: برای تامین هزینه حسینیه هر واحد صنفی در این بنای تاریخی ایجاد کنید. در واقع هدف ما از ایجاد یک واحد تجاری تامین هزینه های نگهداری و نگهداری ساختمان است.

با اشاره به اینکه طولانی شدن روند اخذ مجوز و تصویب طرح خانه های تاریخی را تحت تاثیر قرار می دهد، گفت: اگر کمیته متشکل از مسئولان شهری و استانی باشد، مجوز گرفتن برای مالکان خصوصی و سرمایه گذاران راحت تر می شود.

تخریب خانه های تاریخی نیازی به بیل و کلنگ ندارد

مدیرعامل موسسه خیریه امام رضا(ع) گفت: تخریب خانه های تاریخی نیازی به کلنگ و بیل ندارد، بی توجهی به این خانه ها باعث تخریب می شود. اکثر خانه های تاریخی مشهد در مجاورت معابد قرار دارند و می توان از آنها به عنوان زیارتگاه استفاده کرد. از سوی دیگر، هر چه فرآیند ساخت طولانی تر باشد، هزینه آن نیز بیشتر می شود.

سرنوشت خانه کوزه کونانی چیست؟

وی با اشاره به انتقال ماکت این بنا به خمینی شهر گفت: ماکت خانه تاریخی کوزه کنعانی به خمینی شهر می رود تا صاحبان بنای اصلی از دیدن آن لذت ببرند. پس از ساخت بنا، این ماکت به عنوان اثر موزه ای به مشهد بازگردانده می شود تا در خانه کوزه کنانی قرار گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا