مطالب عمومی

سربازگیری و بسیج پوتین خشم روس‌ها را شعله‌ور کرده است

به گزارش میجیک، دبیرکل ناتو با بیان اینکه بسیج هزاران نیرو در روسیه برای جنگ در اوکراین، درگیری ها را تشدید کرد، گفت: تصمیم پوتین برای بسیج مجدد بخشی از ارتش روسیه نشان می دهد که او محاسبه اشتباهی انجام داده است. و یک خطای استراتژیک وجود دارد.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه اعلام کرد که بسیج نیروهای نظامی روسیه برای جنگ در اوکراین یک اشتباه بوده و مسکو را منزوی تر کرده است.

جیلیان کیگان، معاون وزیر خارجه بریتانیا نیز نسبت به دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای بسیج نیروها ابراز نگرانی کرد. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان نیز در این باره گفت: فکر می کنم ما مرحله «عملیات نظامی ویژه» را پشت سر گذاشته ایم و به یک درگیری مسلحانه بزرگ نزدیک می شویم.

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از روسیه خواست که تسلیم “بسیج جنایتکاران” نشود. وی گفت: تا زمانی که شهروندان فدراسیون روسیه حداقل برای حفظ جان خود تلاش کنند، جنگ جنایتکارانه روسیه علیه مردم اوکراین زودتر پایان خواهد یافت. اما واکنش به دستور پوتین تنها در واکنش بین المللی نیست، این دستور در روسیه نیز واکنش منفی دارد.

اولین بسیج نظامی روسیه پس از جنگ جهانی دوم که روز چهارشنبه گذشته توسط پوتین اعلام شد، اعتراضاتی را در ده ها شهر روسیه برانگیخت. روز یکشنبه حداقل 100 نفر در منطقه داغستان – در جنوب روسیه – در اعتراض به بسیج نسبی نیروها دستگیر شدند.

خشم مردم شهرش – ایلیمسک منجر به تیراندازی یکی از فرماندهان مسئول توسط مردان مسلح جوان شد. بر اساس گزارش رسانه های روسی، مهاجم وارد مرکز شد و گفت: “هیچکس نمی خواهد دعوا کند، اکنون همه به خانه می رویم.” مقامات محلی وضعیت فرمانده مجروح را وخیم اعلام کردند و وی در بخش مراقبت های ویژه تحت مداوا قرار دارد. این مرد که روسلان زینین نام دارد از اینکه بهترین دوستش که تجربه رزمی ندارد در این تماس حضور دارد عصبانی است.

هزاران مرد در سن جنگ برای فرار از سربازی به فرودگاه های روسیه گریختند و از مرزهای زمینی عبور کردند و رسانه های روسی از افزایش تعداد دفاتر ثبت نام ارتش به آتش کشیده شده خبر دادند.

گزارش‌های متعددی از روسیه مبنی بر ارسال این تلفن‌ها برای افراد بدون سابقه نظامی یا والدین خردسالان منتشر شده است، اگرچه وزیر دفاع سرگئی شویگو گفته است که این افراد معاف هستند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گفت که برخی تماس‌ها به اشتباه ارسال شده و این خطا اصلاح خواهد شد. وی همچنین گفت که تصمیمی برای بستن مرزهای روسیه برای جلوگیری از مهاجرت پرسنل نظامی روسیه وجود ندارد.

لازم به ذکر است که از طریق این فراخوان حداقل 300 هزار سرباز به نیروهای روسیه در اوکراین اضافه خواهند شد. این افزایش نیرو در تضاد با تلاش پوتین برای معرفی حمله به اوکراین به عنوان یک «عملیات نظامی ویژه» است. صرف نظر از ادعاهای مسکو، به سختی می توان باور کرد که سیاست جدید روسیه ادامه برنامه ریزی قبلی باشد. تصمیم جدید کرملین به جهانیان این پیام را داده است که دستیابی به اهداف تعیین شده طبق برنامه قبلی پیش نمی رود و در موقعیت ضعف فعلی خود ممکن است تنش های داخلی برای رسیدن به این اهداف ایجاد شود. تفاوت در میان نخبگان روسیه به نظر می رسد اعلام بسیج توده ای در روسیه امیدها را در غرب نسبت به یک پیروزی قریب الوقوع که در ماه های اخیر به سختی انتظار می رفت، افزایش داد. با این حال هنوز باید منتظر هفته ها و ماه های آینده باشیم تا میزان موفقیت سیاست جدید روسیه و واکنش مردم این کشور و نتایج آن در جنگ اوکراین را ارزیابی کنیم.

4949

دکمه بازگشت به بالا