اقتصادی

سامانه رصد اشتغال دقیقا چه ویژگی‌هایی دارد؟

معاون وزیر کار گفت: با استفاده از سامانه ملی نظارت بر کار می توان نقاط ضعف اقدامات انجام شده را شناسایی کرد و از این طریق سیاست های مرتبط با اشتغال را به خوبی تدوین کرد.

به گزارش میجیک، سامانه ملی پایش کار با هدف کسب اطلاعات دقیق از ورودی و خروجی بازار کار و تعداد مشاغل ایجاد شده و از این طریق عملکرد دستگاه اجرایی در حوزه کار و کار راه اندازی شد. شناسایی آمار بیکاران و شاغلان و فرصت های شغلی موجود تعیین می شود.

این سامانه هم اکنون در سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و آمار و اطلاعات مربوط به استخدام هر دستگاه و تعداد کارکنان در سطح استان و شهرستان بارگذاری می شود.

یکی از ویژگی‌های سامانه فراهم کردن بستری برای تبیین آمار اشتغال در هر استان است و فرصت‌های شغلی موجود روزانه رصد می‌شود تا در صورت وجود اطلاعات، از نتایج آماری استفاده بهینه شود. در برنامه ریزی و سیاست گذاری

در همین رابطه محمود کریمی بیرانوند – معاون کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه اندازی سامانه نظارتی گفت: با کمک این سامانه می توان وضعیت اشتغال را در سطح بررسی کرد. . استان ها، شهرها، جاده ها و محلات و علل بیکاری را می توان یافت.

معاون وزیر کار وزیر کار، شفافیت آماری، نظارت بر دستگاه های اجرایی و سیاست گذاری در حوزه کار را سه ویژگی مهم نظام ملی رصد نیروی کار عنوان کرد.وی گفت: در حال حاضر وضعیت استخدامی به صورت جداگانه در 200 داشبورد تحلیلی ارائه می شود و تمامی مدیران باید پس از دریافت نام کاربری و بررسی وضعیت، آمار را در سامانه ثبت کنند.

به گفته نماینده کار وزیر کار، نمایندگان نیز در این سامانه امکان دسترسی به آمار نیروی کار هر استان را دارند و با ورود این اطلاعات به سامانه، در هزینه های زیادی صرفه جویی می شود.

کریمی بیرانوند در عین حال با تاکید بر رصد مستمر آمار به ویژگی های نظام نظارت بر نیروی کار اشاره کرد و گفت: مهمترین موضوع در نظام نظارت شفافیت است. پیش از این نمی دانستیم میزان بیکاری یا اشتغال افراد استان یا شهرستان چقدر است و یا اگر در جایی دنبال کار هستند، چه محل و چه نوع کار هستند، اما با کمک سیستم نظارتی مشکل مشخص شد. .

وی نظارت بر دستگاه اجرایی و سیاست گذاری در اشتغال را دو ویژگی دیگر نظام ملی نظارت برشمرد و اعلام کرد: با نظام نظارتی می توان سیاست های مرتبط با اشتغال را به نحو بهتر و بهتری تدوین کرد. شناسایی نقاط ضعف اقدامات انجام شده

اکنون از طریق سامانه ملی رصد تصرف، امکان نظارت مردمی نیز فراهم است و مردم می توانند با بررسی کد ملی آمار ثبت شده توسط مدیران را بررسی کنند.

سامانه نظارت بر ثبت احوال یکی از راهکارهای ایجاد شده توسط دولت برای مدیریت اشتغال است و افراد جویای کار می توانند با ثبت نام در سامانه نسبت به مشاغل مناسب اقدام کنند.

به گزارش میجیک، کارشناسان معتقدند یکی از چالش های موجود در اشتغال نبود آمار دقیق و شفاف برای برنامه ریزی بازار کار و ایجاد فرصت های شغلی برای کارجویان و کارفرمایان است. از بازار کار و دسترسی بهتر و آسان‌تر برای متقاضیان کار، کارفرمایان و بنگاه‌های اقتصادی.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا