ساخت «بیرقدارـ4 شبح»؛ پهپاد پرمدعای کاملا غیربومی ترکیه

به گزارش خبرنگار بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک، رسانه های ترکیه مدعی ساخت نمونه جدیدی از پهپاد رادارگریز «برگدار» هستند که تحلیلگران نظامی بر خلاف ادعای سازنده، این پهپاد را اصل و در جنگ نمی دانند. بین اوکراین و روسیه تعداد قابل توجهی از آنها توسط دفاع روسیه سرنگون شدند.

روزنامه «ینی شفق» مدعی شده است که شرکت «بایکار» سازنده این نوع پهپاد، نوع جدیدی از پهپاد رادارگریز به نام «TB-4 Ghost» را خواهد ساخت که برای رادار نامرئی است. گفته می شود که بدنه Beirgadar-4 باریکتر است و سطح مقطع راداری کوچکی بر جای می گذارد که آن را ضد رادار می کند.

این روزنامه مدعی است که پرچم ارواح در اوکراین تولید شده است. چندی پیش «واسیل بودنار» سفیر اوکراین در ترکیه گفت که شرکت ترکی بایکار در حال حاضر در حال ساخت کارخانه در اوکراین است. (جزئیات بیشتر)

بیرگدار یک پهپاد رزمی با قابلیت پرواز در ارتفاع متوسط ​​است که برای جمع آوری اطلاعات، انجام مراقبت و شناسایی و انجام حملات هوایی طراحی شده است. این پهپاد می تواند 27 ساعت به طور مداوم در ماموریت بماند و برد موثر 150 کیلومتری دارد. این پهپاد بسته به ماموریت می تواند به چهار بمب یا موشک هدایت شونده مجهز شود.

پهپاد

این در حالی است که پهپادهای «گل سرسبد» که ترکیه به اوکراین فرستاده است، در این جنگ چندان موفق نبوده و به همین دلیل جبهه اوکراین به مسلخ تبدیل شده است. در همین رابطه سایت «ایرلایو» به نقل از یک خلبان اوکراینی می نویسد به دلیل پوشش پدافند هوایی روسیه در منطقه عملیاتی، استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین کاهش یافته است.

پیش از این رسانه ها گزارش داده بودند که بر خلاف ادعای ترکیه، برخی از قطعات این پهپاد پیشرفته ساخت آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی است.

در حالی که غول دفاعی ترکیه بایکار ادعا می کند که منبع محبوب پهپادهای جنگی از ترکیه است، قطعات پهپادهای شلیک شده در بسیاری از درگیری ها نشان می دهد که قطعات پهپاد توسط سازندگان آمریکایی، کانادایی و اروپایی ساخته شده است.

با این افشاگری ها، قانونگذاران آمریکایی دولت بایدن را تحت فشار قرار دادند تا بررسی کند که چگونه قطعات و فناوری آمریکا به یکی از محبوب ترین نمونه های هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ترکیه در بازار جهانی تبدیل شده است.

در حالی که پهپادهای اهدایی غرب و ترکیه در مقابل اوکراین با روسیه موفق نشدند، همزمان با برگزاری نمایشگاه هوایی در ترکیه، نمونه هایی از پهپاد با موتور اوکراینی در این نمایشگاه به نمایش درآمد.

این پهپاد با موتور اوکراینی در نمایشگاه «تکنوفست» در شهر «سامسون» ترکیه ارائه شد. به گفته والری زالوگنی، فرمانده نیروهای مسلح اوکراین، هواپیمای بدون سرنشین تجهیزات نظامی روسیه را در منطقه عملیاتی منهدم کرد. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م




این مقاله را برای صفحه اول توصیه کنید

دکمه بازگشت به بالا