زنان روستایی ستون اصلی تولیدات کشاورزی هستند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

کشاورزی

زنان روستایی ستون اصلی تولیدات کشاورزی هستند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین دیروز سه شنبه ۲۴ مهرماه ۱۴۰۳ اولین همایش بین المللی و هشتمین مراسم ملی بزرگداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری در سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد. نازی توکلی رئیس دفتر نمایندگی فائو در جمهوری اسلامی ایران در مراسم روز جهانی غذا روز جهانی زن روستایی 2024 گفت: بسیار خوشحالم و افتخار می کنم که امروز در کنار شما هستم تا دو رویداد مهم جهانی را جشن بگیریم: جهانی غذا. روز و روز جهانی زن اگرچه ممکن است در نگاه اول این دو فرصت جدا به نظر برسند اما در واقع ارتباط عمیقی با هم دارند و هر دو هدف مشترکی دارند که توسعه پایدار است. تغذیه و امنیت غذایی بر توانمندسازی زنان جامعه و روستا تاکید شده است.

وی افزود: امسال در روز جهانی غذا یک بار دیگر به شما یادآوری می کنیم که دسترسی جهانی به مواد غذایی مغذی و ایمن نه فقط نیازهای اولیه انسان اما تعهد به سلامتی رفاه و آینده ای بهتر برای همه و هر ملتی. این تعهد ارتباط نزدیکی با روز جهانی زن روستایی دارد روز ما یادآور نقش مهم و بی بدیل زنان روستایی است که ارکان اصلی تولیدات کشاورزی و معیشت روستایی هستند. ما از آن قدردانی می کنیم.

وی هشدار داد: در جمهوری اسلامی ایران زنان روستایی همواره نقش اساسی در حفظ روش های سنتی کشاورزی داشته اند. تنوع زیستی و حفاظت از محیط زیست نقش داشته است. آنها تنها تولیدکنندگان عمده مواد غذایی نیستند آنها همچنین نقش مهمی در حفظ تعادل بین طبیعت و تولید غذای سالم دارند.

وی تصریح کرد: فائو مفتخر به مشارکت در پروژه های مختلف برای حمایت از زنان روستایی شده است. همکاری نزدیک با وزارت جهاد کشاورزی. به عنوان مثال پروژه حفاظت از شتر دو کوهانه زنان روستایی و عشایری در زمینه فرآوری پشم و شیر شتر آموزش دیده اند که فرصت های جدیدی را برای درآمدزایی فراهم می کند.

نماینده فائو در ایران افزود: همچنین این پروژه باعث احیای چشم انداز جنگلی و تخریب زمین های تکمیل شده می شود. زنان روستایی را قادر می سازد تا در فعالیت هایی مانند پخت نان محلی شرکت کنند طناب بافی از خرما و کاشت نهال. این فعالیت ها نه تنها معیشت خانواده های آنها را بهبود می بخشد بلکه به مبارزه با بیابان زایی نیز کمک می کند.

توکلی بیان می کند: تولید غذای سالم و مقوی به تولیدکننده بستگی دارد نه جدا گفت: با توانمندسازی زنان روستایی از طریق ارائه دانش مهارت ها و فرصت ها ما اطمینان می دهیم که زمین و مردم نیز به آن اهمیت می دهند. این توانمندسازی فقط برای افزایش بهره وری نیست در عوض ایجاد جامعه ای انعطاف پذیر است که بتواند بر چالش های جهانی مانند تغییرات آب و هوایی غلبه کند پرداختن به کاهش منابع و تغییر تقاضای کشاورزی.

وی بیان کرد: زنان روستایی در قلب این تاب آوری قرار دارند و نقش حیاتی در حفظ طبیعت برای آینده جمعی ما دارند. این ما را به یک هم افزایی قوی بین این دو فرصت سوق می دهد.

توکلی در بخشی دیگر از این سخنان اظهار داشت: اگر به موضوع روز جهانی زن روستایی امسال فکر کنیم که «زنان روستایی از طبیعت برای آینده جمعی ما حمایت می کنند» مشخص می شود که حمایت از زنان روستایی به معنای سرمایه گذاری برای آینده ای متنوع است. تنوع زیستی حفظ می شود انعطاف پذیری در برابر تغییرات آب و هوایی تقویت می شود و جوامع برای پیشرفت آماده می شوند. بنابراین با تشویق مستقیم به چشم انداز روز جهانی غذا بروید این به معنای زندگی بهتر و آینده ای روشن تر برای همه است ما کمک می کنیم

نماینده فائو در ایران افزود: همه تلاش کنیم تا زنان روستایی از ابزار و ظرفیت های لازم برای ادامه نقش مهم خود در خانواده و کشاورزی تولید مواد غذایی حفاظت از محیط زیست برخوردار باشند. در اختیار داشته باشند توانمندسازی آنها کلید دستیابی به آینده ای است که در آن هیچ کس عقب نماند و همه حق دسترسی به انواع غذاها را دارند. ایمن و مغذی باشد

دکمه بازگشت به بالا