مطالب میجیک

زنان بهتر می‌توانند رشد همه جانبه ایجاد کنند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، رضا پورحسین رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران در دانشگاه باین بین المللی اهل بیت به ایراد سخنرانی پرداختند و بیان کردند: مربی، مربی، رشد، نیاز و سازگاری چهار کلمه است. به این معنا که که با کلمه مربی همراه است. مربی کسی است که توسط یک مربی آموزش دیده و توسعه یافته است. هدف از رشد این است که مربیان زمینه را برای رفع نیازهای افراد و جوامع فراهم کنند. مربیان همیشه مستقیماً نیازهای مربی را برآورده نمی کنند، بلکه گاهی با رفع نیازها، آمادگی و زمینه رشد را فراهم می کنند.

وی با بیان اینکه انسان رشد می کند تا اراده سازگاری پیدا کند، گفت: سازگاری یعنی سازگاری با خود، موقعیت های جدید و …. همه نمی توانند خود را با شرایط جدید وفق دهند. بنابراین افرادی که در روابط بین فردی موفق هستند در روابط بین فردی نیز موفق هستند.

پورحسین با اشاره به اینکه این سازگاری مقدمه رسیدن به تعالی، کمال، پیشرفت و زندگی طیبه است، گفت: انسان خودش مسیری را که به آن افق و چشم انداز می گویند تعیین می کند و معلم انسان را هدایت می کند. تا افراد بتوانند بهترین دید را برای خود ترسیم کنند و در اینجا باید گفت که بهترین مربی و مراقب مادر است و زمانی که مادر بتواند در صورت درک نیازها به بهترین شکل مربی باشد. خوب و ثانیاً نیازها را در پروسه لازم به موقع برطرف می کند دقیقاً مادر می تواند باغبان باشد. بنابراین یک مربی خوب می تواند زمینه ایجاد کند، نیازها را برطرف کند و با توجه به شناخت نیازها، آنها را حداکثر برآورده کند.

رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران شغل مربی باغبانی را انسان دانست و گفت: نجاری صنعتگر است اما باغبانی در حال رونق است. دو نقش وجود دارد، نجار و صنعتگر می توانند بدن خود را هر طور که می خواهند به اشکال دیگر حرکت دهند، اما کشاورزان نمی توانند مردم را به جایی بفرستند، زیرا آنها سازنده نیستند، ضعیف هستند و پیشرفت می کنند.

وی با اشاره به اینکه انسان در بدو تولد لوح خالی نیست و فطرت دارد، گفت: انسان به خاطر همین فطرت الهی میل و تمایل به عبادت دارد. یا اگر مردم زیبایی را دوست دارند و یاد نمی گیرند که این زیبایی را دوست داشته باشند زیرا این گرایش در او ملی شده است. اگر بخواهیم مربیان فردی و اجتماعی خوبی باشیم، باید یکی از این دو دیدگاه را در نظام آموزشی انتخاب کنیم، طبیعت را ببینیم. نگر او ظاهر طبیعت را دوست ندارد و دوست ندارد، در حالی که رفتارش طبیعی به نظر می رسد نگر قبلا، پیش از این.

پورحسین به جنبه های رشد انسان اشاره می کند و توضیح می دهد: این پیشرفت تنها کار باغبان نیست، فرد در رشد و نمو خود نیز مشارکت می کند و در نهایت زمینه فردی و اجتماعی را فراهم می کند. آموزش، رابطه مستمری بین مربی و مربی وجود دارد. آنها هرگز به مرحله ای نخواهند رسید که احساس کنند رشدشان کامل شده یا معلم تمام شده است. مربیان شکوفایی ذهنی و شناختی، شکوفایی عاطفی و عاطفی، شکوفایی اخلاقی و اجتماعی و شکوفایی انگیزشی را در وجود انسان ایجاد می کنند.

رئیس دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر می خواهیم رشد ذهنی و شناختی داشته باشیم باید از بستر و هوش خودمان استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه اگر مربی نتواند در افراد انگیزه و هیجان ایجاد کند، نمی تواند مربی خوبی باشد، گفت: اگر بخواهیم بگوییم رشد متعادلی در جامعه ایجاد می کنیم، زنان هستند، زیرا زنان توانایی ایجاد همه چیز را دارند. رشد گرد مربی زن یک رکن در خانواده است و خانواده فقط یک خانواده چهار یا پنج نفره نیست، این خانواده می تواند پیشرفت کند، مثل ایران که به آن خانواده ایرانی می گویند.

دکمه بازگشت به بالا