زاهدی: علم و فناوری مولفه‌های اصلی قدرت‌سازی و عزت ملی هستند

زاهدی: علم و فناوری مؤلفه های اصلی اقتدار و غرور ملی است

وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علم و فناوری مولفه اصلی اقتدارسازی و غرور ملی است.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و پرورش و خبرگزاری علم و صنعت آنا، محمدمهدی زاهدی در جریان افزایش دانش و توانمندسازی مسئولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش ها و فرصت ها؛ رویکردها) و استراتژی ها) که در مشهد برگزار شد، با ابراز نگرانی از آینده فناوری در کشور، تصریح کرد: ادامه مسیر فعلی می تواند به عقب نشینی سریع ایران در دنیای فناوری و نوآوری منجر شود.

وی با اشاره به تجربیات و مطالعات خود در این زمینه، خواستار بازنگری اساسی در سیاست ها و قوانین مرتبط با فناوری شد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه گفت: در جلسات شورای عالی و فرهنگستان علوم نظر خود را مطرح می کنند تا توجه سیاستگذاران و قانونگذاران به این موضوع جلب شود.

زاهدی با یادآوری تجربیات خود در وزارت علوم در سال های 1384 و 1385، اظهار داشت که در آن زمان موضوع شرکت های دانش بنیان و صندوق نوآوری و رفاه را مطرح و به مجلس ارائه کرد و این قانون تصویب شد. وی در سال 1386 تاکید کرد: در آن زمان افراد کمی با مفهوم شرکت های دانش بنیان آشنا بودند اما اکنون که تعداد این شرکت ها به ده هزار شرکت رسیده است باید تلاش بیشتری کرد تا تعداد آنها به حداقل پنجاه تا شصت برسد. . هزار

وی بر لزوم توجه بیشتر به سیاست های فناوری اطلاعات و فناوری اشاره و بر اهمیت نقش متخصصان در این حوزه تاکید کرد.

یکی از اعضای هیأت علمی دانشگاه با بیان اینکه ممکن است برخی سخنانش امروز خوشایند جامعه علمی کشور نباشد، اعلام کرد که از نظر تخصص در حوزه علم و فناوری موضوع را در جلسات مطرح خواهد کرد. شورای عالی و فرهنگستان علوم.

زاهدی تصریح کرد: سیاستگذاران و قانونگذاران در حوزه فناوری باید به این موضوعات توجه ویژه داشته باشند.

وی همچنین با بیان اهمیت اقتدار و نقش علم و نوآوری در پیشرفت و استقلال کشور گفت: علم و فناوری از مؤلفه های اصلی صلابت و افتخار ملی است.

زاهدی با ارائه نموداری به ارتباط علم و فناوری با امنیت و اقتدار ملی پرداخت و تاکید کرد که در همه عرصه ها اعم از محیط زیست، دفاع، فرهنگ، سیاست و اقتصاد علم و فناوری نقش تسریع و ارتقاء دارد.

زاهدی به مفهوم حکمرانی متعالی اشاره کرد و تصریح کرد: این نوع حکمرانی مبتنی بر نظام ارزشی الهی است و هدف سعادت دنیا و آخرت مردم در مناطق مختلف جغرافیایی و حتی بیشتر از آن برای همه بشریت است.

وی بر لزوم تغییر سیاست فناوری، لزوم هماهنگی و برداشت مشترک بین نهادهای مختلف سیاستگذاری کشور تاکید کرد. وی با اشاره به اهمیت تعریف چشم انداز مشترک برای آینده علم و فناوری در کشور افزود: اختلافات جدی بین نهادهای مختلف از جمله مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و وزارت علوم وجود دارد. و سلامت می تواند مانعی بر سر راه پیشرفت و همگرایی در این حوزه باشد.

اعضای هیأت علمی دانشگاه با اشاره به بسیاری از قوانین و اسناد موجود از جمله بیانیه گام دوم انقلاب، سند چشم انداز کشور و خط مشی عمومی ابلاغی مقام معظم رهبری، خواستار اصلاح این اسناد به اقتضای نیاز روز شدند. روند توسعه علمی کشور

وی تاکید کرد: قانون باید تصویب شود تا سیاست گذاران کلان و دستگاه های اجرایی هماهنگ عمل کنند.

اعضای هیأت علمی دانشگاه پیشنهاد کردند که یک پروژه بزرگ تحت عنوان «حاکمیت فناوری» ایجاد شود که شامل چندین ابر پروژه در زمینه های مختلف است.

به گفته زاهدی، این طرح باید به نهادهای مختلفی مانند بسیج اساطید، فرهنگستان علوم، وزارت علوم، وزارت بهداشت، درمان و معاونت علمی و فناوری دانشگاه تقسیم شود و توسط یک دستگاه عالی مدیریت شود. – نهادهای سطحی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام یا شورای عالی فرهنگ انقلاب.

وزیر سابق علوم در ادامه سخنان خود بر آمادگی کشور برای ورود به صنعت نسل پنجم و دانشگاه های نسل چهارم و پنجم تاکید کرد.

زاهدی با بیان اینکه دنیا به سرعت در حال حرکت به سمت این نسل جدید است گفت: متاسفانه بسیاری از دانشگاه های کشور هنوز در مرحله دانشگاه های نسل دوم هستند و این عقب ماندگی به دلیل عدم تطابق با توسعه جهانی و عدم برنامه ریزی صحیح است. .

وی با اشاره به اهمیت آینده نگری و سناریو نویسی در حوزه علم و فناوری، بر لزوم رصد تحولات علمی و صنعتی جهانی و تطبیق برنامه های داخلی با این تحولات تاکید کرد.

وی گفت: اگر کشور نتواند برنامه ریزی و سناریو نویسی مناسب در میدان انجام دهد، فرصت های ارزشمندی را از دست می دهد.

زاهدی به ضرورت بازتعریف فرآیند جذب و ارتقای کادر علمی اشاره کرد و تاکید کرد: نظام فعلی جذب که مبتنی بر مقاله است پاسخگوی نیاز نسل آینده نخواهد بود.

وزیر اسبق علوم با بیان اینکه مهارت محوری، تسلط بر خلاقیت و نوآوری و تفکر انتقادی باید به عنوان معیار اصلی جذب و ارتقای هیات علمی مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در این راستا باید به عنوان یکی از معیارهای اصلی جذب و ارتقای کادر علمی مورد توجه قرار گیرد.

زاهدی همچنین به اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین از جمله هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در آموزش و پژوهش اشاره کرد و گفت: اعضای هیئت علمی باید خود را برای استفاده مؤثر از این فناوری‌ها آماده کنند.

وی تاکید کرد: نظام آموزشی کشور برای پاسخگویی به نیازها و استعدادهای دانش آموزان باید به سمت یادگیری شخصی حرکت کند.

زاهدی در پایان بر لزوم بازنگری در آیین نامه مدیریت دانشگاه و ارتقای کادر علمی تاکید کرد و گفت: آیین نامه فعلی نه تنها پاسخگوی نیازهای فعلی نیست، بلکه نمی تواند همگام با توسعه دهه آینده باشد.

دکمه بازگشت به بالا