روضه‌های خانگی زنان در کوچه پس کوچه‌های حسینیه ایران – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

دفتر خبرگزاری آنلاین – گروه استانی: این زنی است که چراغ را در مکان مقدس نگه داشته است. این را زمانی فهمیدمعزیزمالنگو با جوراب گرفت تا اول محرم را بگذراند.

زیارتگاه خانه زنان در کوچه پس کوچه حسینیه ایران

این کاری است که بسیاری از زنان در شمال، جنوب، شرق و غرب کشور انجام می دهند. صرف سرمایه برای برپایی مجالس عزاداری از دهه اول محرم الحرام تا دهه آخر صفر، عملی عبادی است. آداب و رسومی که زنان در اقصی نقاط کشور برگزار می کنند، به وضوح نشان دهنده این ارادت خاص است.

آداب و رسوم بانوان از دهه اول محرم تا امروز که به روز اربعین حسینی نزدیک می شویم، دلیلی است برای بررسی برخی از این آیین ها.

قبل از آغاز ماه محرم و صفر، بانوان منطقه شمال خود را برای شرکت در مراسم مرتبط با این روز آماده می کنند. برای خرید پارچه سیاه به مغازه رفتند و خانه هایشان تا آخر سیاه پوش بود.

با فرا رسیدن ماه محرم، بانوان استان گیلان سینی بزرگی دارند که شامل غذاهای محلی است آلو قیسیفسنجان، سبزی آب پز، حبوبات قاتل و … تهیه می کنند و با سینی به مسجد یا محل عزاداری می روند.

زیارتگاه خانه زنان در کوچه پس کوچه حسینیه ایران

مراسم علم نیز هر روز برگزار می شود. این مراسم به این صورت است که گروهی از عزاداران و زنان با شیپور و طبل و جیرجیرک شروع کلیسا را ​​اعلام می کنند و با خواندن سرود مردم را جمع می کنند. خطبه پس از مدتی کشیش مرثیه ای نوشت.

زنان برای این مراسم در کنار مردان هستند، چراغ های مراسم علم با زنان همیشه روشن است.

آیین های شادی و عزا از فرهنگ کشور ما سرچشمه می گیرد. طبیعت فرهنگ فرهنگی، هنری و ملی ایران در طول سالیان متمادی قوی‌تر شده و بخشی از آیین‌های گوناگونی است که بازتاب هر جامعه‌ای است.

بیداری به معنای کلان با همه ابعاد و زوایای آن در بین ایرانیان سابقه طولانی دارد.

مراسم عزاداری به ویژه در ماه محرم جایگاهی ثابت و نامرئی دارد پوشیدن در تاریخ کشور ما

اولین تعزیه بانوان ایرانی چه زمانی برگزار شد؟

تا دوره قاجاریه روضه خوانی و مجالس عزاداری بیشتر مختص مردان بود و زنان اغلب در تکیه به دعا گوش می دادند تا اینکه در این زمان زنان به تدریج وارد صحنه اجتماعی شدند. بانوان با شرکت در عزاداری و تعزیه و مراسم مذهبی به محل آمدند و به ماندگاری و توسعه این مراسم کمک کردند.

زیارتگاه خانه زنان در کوچه پس کوچه حسینیه ایران

اولین تعزیه زن از ایران در همان زمان و به دست «قمر سلطان نشیندختر فتحعلی شاه قاجار دستگیر شد.

عرضه و نقش زنان در رواج و گسترش

ادای سوگند برای رفع نیاز یکی از آداب و رسوم رایجی است که ایرانیان در شرایط بحرانی که عوامل مادی قادر به رفع یا رفع مشکلات یا بهبود اوضاع نیستند، از آن پیروی می کنند.

نذار به معنای نیت، درخواست و درخواست است و در واقع قراردادی است بین انسان و خدا و پیامبران و امامان و اشخاص و افرادی که در نظر انسان مقدس هستند و نذر دهنده که در صورت وفای نذر کند. به عهدش عمل خواهد کرد

حلوا، خرما، نان روغنی، آش پوسته منشی این یک شغل است زرد غذایی است که در شب های محرم و صفر توسط زنان در مسجد و محله پخته و توزیع می شود.

خاکستر پوسته کلامکار یکی از غذاهای رایج آن دوران بود که امام زین در روزهای مختلف به ویژه اربعین آن را تقدیم می کرد. العابدین آنها انجام می دهند

نذری دادن یکی از رسوم رایج در بین زنان بسیاری از کشورهاست و زنان در این رسم پیشگام هستند.

آیین های زنان گیلان

گیلانی ها در مراسم عزاداری محرم نیز دو رسم معروف زنانه دارند. «لال پله» و «گروه زنان». بنی اسد” بخشی از این مرسوم است.

رسم «لعل پله» یکی از آداب عزاداری ویژه شب عاشورا در شهرستان لاهیجان است، آیینی که در سال های اخیر به فراموشی سپرده شده و کمتر کسی این رسم را می شناسد.

در شب عاشورا بعد از مراسم اربعین منبر، عزاداران حسینی با چهره های پوشیده و ناشناخته از کوچه های قدیمی شهر می گذرند و به دنبال خانه هایی می گردند که شیرین پلو در آن پخته می شود و درها را می کوبند. خانه بزرگان و ساکنان محلی که این غذا را با قاشق یا کفگیر می پزند.

زیارتگاه خانه زنان در کوچه پس کوچه حسینیه ایران

وقتی صاحب خانه در را باز کرد، بدون اینکه حرفی بزند، قاشق را باز کرد و صاحب خانه با همان قاشق غذا را در قابلمه ریخت و به او داد.

این سنت به میل مردم تا 40 خانه (یعنی 40 خانه شامل خانه های منبر و واعظ برای یک سال) یا 72 خانه (به نیت 72 شهید کربلا) و در پایان ادامه دارد. آنچه جمع آوری می شود و در اصطلاح محلی «نثار» نامیده می شود، آن را به خانه می برد و در روزهای مختلف می خورد تا حاجت و نذر خود را برآورده کند.

این مراسم لال پله (لال + پلو) نامیده می شود و نام آن به این دلیل است که فقیر بدون صحبت به درب خانه می رود و نذری در سکوت و همیشه آنچه از نذری می خواهد مقداری برنج انجام می دهد.

آداب و رسوم زنان خوزستانی

یکی دیگر از سینه‌های زنان، کرال سینه ایستاده است. به همین ترتیب دستش را زد و به سینه اش زد و آرام آرام به سینه اش زد تا مدتی تندتر شد و زن با “اوه، اوه“بگو لایه برای این نوع سینه‌زنی همراه می‌شوند که خانم‌ها به سرعت دست‌هایشان را روی سینه‌شان می‌کوبند.راشگ“، او گفت.

زیارتگاه خانه زنان در کوچه پس کوچه حسینیه ایران

در پایان هر مراسمیازل“، انجام می شود. به این ترتیب عزاداری می کنند به حالت نیمه ایستاده پایین بیایید و بلند شوید، سپس به عقب برگردید و راه را برای گروه بعدی عزاداران باز کنید.

بخشی دیگر از این مراسم قرائت است شهوت است شهوت بیت چهارم است که آخرین بیت آن بلندتر خوانده می شود و زنان مجلس چندین بار آن را تکرار می کنند. برای آخرین آیهقرمز استگفته می شود. زنان هنگام مطالعه قرمز است در وسط میدانیازلانجام می دهند این روش از قدیم الایام در میان مردان و زنان عرب رواج داشته و یکی از دلپذیرترین مراسم عزاداری به شمار می رود. یازل این همان چیزی بود که بسیاری از زنان در وسط میدان وقتی به پیشانی خود می زدند، جیغ می زدند که باعث ناراحتی آنها می شد.

آیین گریه زنان یزد

زنان یزدی نیز از دیرباز رسوم خاصی دارند E در ایام محرم و صفر به خصوص در دهه آخر صفر دارند. آش نذری معروف به آش امام حسین (الف)سرگردانی و بسیاری از آیین های دیگر که توسط زنان یزدی برگزار می شود.

اما امروزه آنچه واقعاً آرزوی زنان یزدی است این است که در دو ماه محرم و صفر در نقاط مختلف شهر در خانه نماز بخوانند. و همسایه ها به صورت دوره ای از یک تا 10 روز مراسم روضه خوانی بانوان را انجام می دهند.

زیارتگاه خانه زنان در کوچه پس کوچه حسینیه ایران

عده ای که در آپارتمان زندگی می کنند، با مشارکت زنان دیگر محله، در حسینیه یا محله تکه، مراسم دعای ندبه تدارک می بینند.

این آیین در دهه آخر صفر که به «ایام مزد» معروف است، با شکوه و شور بیشتری برگزار می شود.

دکمه بازگشت به بالا