راه درمان مشکلات آن است که مسائل را فرهیختگان با خرد خویش حل کنند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

راه درمان مشکلات آن است که مسائل را فرهیختگان با خرد خویش حل کنند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه های مذهبی و مذهبی – فاطمه علی آبادی: موضوع حضور زنان در ورزشگاه ها مدت هاست که موضوع بحث بوده است. مسئله یک مسئله نظری نیست و عملی و عینی نیست. محدوده عمل در این امور شخصی و فردی نیست. حضور زنان در ورزشگاه ها نه تنها در میان تحلیلگران و اندیشمندان، بلکه در میان فعالان اجتماعی و سیاسی نیز موافقان و مخالفانی دارد. مخالفان و موافقان که هر کدام طرف بحث را می گیرند و از طرف دیگر به مسائل نگاه می کنند.

یکی از مشکلاتی که اکنون احساس می کنیم این است که چرا به این مسائل در محیطی آرام و عاری از استرس پرداخته نمی شود. سؤال این است که ظرفیت فقه برای گشایش موضوعات مورد اختلاف چیست؟ شایسته و برای پاسخ به این سوال با آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد فقه و اصول حوزه و رئیس انجمن فقه و حقوق حوزه علمیه قم به گفت و گو پرداخته اند که نتایج آن را در ادامه می خوانید:

* یکی از مواردی که در درس به آن اشاره می کنید، استفاده از خرد یک انسان عاقل است. توجه به این مفهوم برای حل مشکلات دولتی چقدر مهم است؟

از جمله مسائلی که در کشور وجود دارد می توان به عنوان نمونه به آن اشاره کرد، مانند ورود بانوان به ورزشگاه که در چند وقت اخیر به یک معضل تبدیل شده است. این مشکل به دلیل پنج مصدومیت و ناهنجاری بود.

اولین عیب ورود افراد غیرمتخصص به حوزه فقه و تفسیر است; آنها نیازی به تخصص ندارند یا توهم تخصص ندارند.

ناهنجاری دوم مربوط به موضوعاتی است که حوزه های قضایی، سیاسی، اجتماعی و امنیتی متفاوتی دارند. اینجا بدون اینکه در فضایی بی احساس به روشنفکران و بزرگان اجازه اطلاع از موضوع بدهند، موضوع را به منصه ظهور و به قول خودشان بر سر زبان ها می آورند و متاسفانه این موضوع به یک معضل رایج در جامعه تبدیل شده است. وضعیت فعلی.

آسیب سوم، ترک ریشه، علت و توجه به آثار آنی و موقت است.

چهارم؛ رفتار نامناسب؛ حالا افراد غیر متخصص وارد می شوند، میدان را نمی بینند و ریشه را رها می کنند. سپس مشکلی را می بینیم که به وجود می آید که تعریف دقیقی برای حل این مشکل وجود ندارد. از این رو، اعمال نامناسب، از این رو دین، نظام، دولت و مردم پرداخت می شود. بنابراین چنین رفتاری پرهزینه و سرمایه بر است.

پنجم؛ به مسائل بدبینانه پرداخته می شود. گاهی مشاهده می شود که می گوید اگر اتفاقی بیفتد چه می شود; وقتی این اتفاق می افتد و بالعکس، می توان از تحلیل استفاده کرد. نمونه آن برگزاری مسابقه ورزشی در عصر روز عاشورا است. طبق گزارشات، بازی برگزار شد، حریم خصوصی نقض نشد و عاشورا رعایت شد. این در حالی است که مخالفت های جدی با برگزاری بازی در شب وجود داشت. راه علاج این است که علما با درایت مشکل دولت را حل کنند. و هر راه دیگری غیر از این گمراه و سرمایه سوز است.

* در چنین شرایط و موقعیتی چه باید کرد؟

در چنین مواردی دولت مکلف است. سوال اینجاست که آیا دولت پاسخگوی خواسته های برخی از مردم نیست؟ و آیا لازم نیست زمینه و امکانات ایجاد کنید؟ باید گفت دهه ها، ما نداریم! دستمان خالی است! ما تحریم هستیم و بودجه باید جای دیگری خرج شود؟!

* آیا گشایش های فقهی انتظامی در این زمینه وجود دارد؟

البته وجود دارد! گاه یک موضوع یا حکمی صادر می‌شود، انگار مردم می‌خواهند هر چه بیشتر ببینند و احتیاط کنند، که بر اساس یک موضوع قابل پیشگیری، فقهی منضبط گشایش می‌یابد.

* آیا رویدادهای عاطفی، به ویژه عواطف زنانه، مثلاً در ورزشگاه، ممنوع است؟

ابراز احساسات تا زمانی که مخرب نباشد حرام نیست. در اینجا باید توجه داشت که چه کسانی باید به فساد اقرار کنند؟ وقتی در این مورد اظهار نظر می کنند چقدر مطلع هستند؟ در این راستا، بسیاری از مسائل و موضوعات اولیه و فرعی باید مورد توجه قرار گیرد. سپس امر به نهی و قداست داد.

*در مبانی اسلامی چگونه باید در چارچوب قانون رفت؟

هیچ حرکتی نباید خارج از چارچوب قانونی باشد. قانون شکنی فقط به دولت، مردم و نظام لطمه می زند.

دکمه بازگشت به بالا