راهکار برون رفت دولت چهاردهم از بحران مسکن چیست؟

هارد

راه‌اندازی سامانه‌ها باید در کنار تولید مسکن مورد توجه قرار گیرد

عباس جهانبخش از اعضای هیات علمی دانشگاه گفت: بهترین راه برای مدیریت حوزه مسکن در کشور ارائه خدمات روبنایی و تامین زیرساخت ها از جمله منابع زمین برای تسهیل ساخت مسکن است.

به گزارش میجیک، دولت چهاردهم زمانی کار خود را آغاز کرد که هنوز مشکل مسکن یکی از مسائل لاینحل کشور بود. اما دولت تجربه زیادی از سال های گذشته در این زمینه دارد. از جمله این تجربیات می توان به مسکن آنلاین، طرح پاک و پایان عرضه و مردمی شدن زمین اشاره کرد. جدیدترین تجربه طرح دولت در این زمینه، نهضت ملی مسکن است که عباس جهانبخش، کارشناس مسکن و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفت وگو با میجیک به این موضوع پرداخت.

هزار راه گم شده و یک راه درست است

به ویژه عباس جهانبخش، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان دولت 14 راه برون رفت از بحران مسکن وی گفت: دولت های گذشته برای مقابله با بحران مسکن از مدل های متفاوتی از روش های مختلف استفاده کرده اند. از مدل انحصار زمین شهری و به تبع آن گرانی شهرها و خانه ها گرفته تا مدل واگذاری زمین برای ساخت خانه های یک طبقه در نهضت مسکن ملی، روش های مختلفی در این سال ها استفاده می شود.

وی ادامه داد: در نتیجه همه تجربیات به دست آمده در این سال ها، بیشترین سرعت ساخت و ساز مربوط به نحوه واگذاری زمین به مردم و آبادسازی خانه بوده است، الگویی که دولت سیزدهم با عمل گرایی به آن دست یافته است، در حالی که معادله نظری از نهضت تا او مسیر درست مردمی شدن را نمی داند. اما در عمل دولت متوجه می شود که تا زمانی که در خانه سازی مشارکت نداشته باشند، رضایت مردم بیشتر است و جایی برای اختلاف بین مردم، پیمانکاران و کسانی که از دولت راضی نیستند باقی نمی ماند. زیرا اگر یکی از طرفین به تعهد خود عمل نکند، دولت باید پاسخگو باشد.

بهترین مدل تولید خانگی چیست؟

این کارشناس اقتصادی درباره بهترین مدل تولید مسکن برای حل بحران کنونی مسکن می گوید: بهترین راه تامین زیرساخت ها و ارائه خدمات روبنایی از جمله تامین زمین برای مردمی سازی است. البته باید جنبه جمعی داشته باشد. آقای عبدالعلیزاده معتقد است که در دوران وزارت نباید فردی به محدوده شهر اضافه شود تا شهر گران شود و از مهاجرت به آنها جلوگیری شود. البته این یک راه است، اما در عوض می توان مسکن خوبی با قابلیت تولید و اشتغال در مناطقی که از نظر کاربری مناسب است تهیه کرد، بنابراین نیاز به مهاجرت به شهرهای بزرگ کاهش می یابد. یعنی به جای اینکه زندگی در شهرهای بزرگ را گران کنیم تا مردم به آنها مهاجرت نکنند، جاذبه های گردشگری بیشتری در کشورهای دیگر ایجاد کنیم تا نیازی به مهاجرت به شهرهای بزرگ نباشد. دولت سیزدهم نیز با همین نگاه به دنبال این نوع جاذبه در «بنیاد مسکن» و در نتیجه مهاجرت معکوس بود.

ایجاد خانه معیشت محور با خانه روستایی 450 متری در دولت سیزدهم

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان درباره چگونگی ایجاد شهرهای جدید جذاب در دولت سیزدهم توسط بنیاد مسکن گفت: دولت سیزدهم قول ساخت یک میلیون واحد روستایی را داد و شورای عالی مسکن نیز مسکن آنلاین را تایید کرده است. باید تا حد امکان امرار معاش کنند. یعنی به جای تبدیل روستاها به شهرهای کوچک، نباید از تأسیسات تولید صنعتی در مقیاس کوچک، دامداری، کشاورزی و باغداری در این روستاها استفاده کرد. به عنوان مثال می توان به روستای قشلاق زنجان اشاره کرد که خانه ای 450 متری در آن به فروش می رسد. علاوه بر این، مسیر احشام از مسیر انسان جدا شده است، به طوری که در حال حاضر چندین هزار گاو در این منطقه وجود دارد و آنها خوشحال نیستند. شرایط فعلی این است که هیچکس در این روستا دنبال کار نیست و همه راضی هستند. بهتر است از همان جاده به روستای دیگر بروید.

به جای گرانی شهرها به مردم زمین بدهیم

این کارشناس مسکن در ادامه تاکید می کند: توصیه می شود دولت هرگز صاحب خانه نشود. زمین را به مردم واگذار کند و در نقش تسهیلگر و ناظر ظاهر شود. در نهایت به جای اینکه جاذبه های شهرهای بزرگ را با گران شدن آنها از بین ببرید. افزایش کاربرد زیستی مناطق مناسب برای ساخت و ساز بر اساس کاربری زمین به منظور کاهش مهاجرت به شهرهای بزرگ. زیرا طبق آمار، گرانی یک شهر مانع مهاجرت به آن شهر نمی شود. این در حالی است که گرانی شهرها پیامدهای منفی مانند سخت شدن زندگی برای مردم، افزایش سن ازدواج، ایجاد بی عدالتی، ایجاد مشکلات فرهنگی و حاشیه نشینی را به دنبال دارد. با همه این موارد می توان نتیجه گرفت که تنها راه حل ایجاد شغل با مشاغل کوچک و افراد اساسی برای شهرهای کوچک است که باعث جذابیت شهرها و بهره وری آنها می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا