راهکارهایی برای رفع موانع صادراتی در سال ۱۴۰۳

راهکارهایی برای رفع موانع صادراتی در سال ۱۴۰۳

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در یادداشتی دلیل منفی شدن تراز تجاری 15 میلیارد دلاری را برشمرد و ابراز امیدواری کرد در سال 1403 با بررسی سیاست های گذشته و تحلیل آمار صادرات، دلیل اصلی کاهش صادرات شود. بودن. شناسایی شده و با حذف آنها صادرات به نقطه خوبی می رسد.

به گزارش میجیک، محمد لاهوتی در این پیام نوشت که سال 1402 از نظر تجارت خارجی به ویژه صادرکنندگان با مصائب فراوانی سپری شد و اگرچه در زمینه صادرات تلاش های بسیاری از سوی همه آنها و برخی دستگاه های دولتی صورت گرفت. برای رشد صادرات، اما تراز تجاری کشور در 11 ماه 15 میلیارد دلار از دست داد.

بر این اساس پیش بینی می شود که تراز تجاری منفی در پایان سال 1402 از مرز 15 میلیارد دلار عبور کند. به عبارت دیگر وضع عوارض صادراتی، دریافت مالیات موقت بر برخی کالاهای صادراتی، عدم استرداد به موقع مالیات بر ارزش افزوده صادرکننده و تشدید کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی- صادراتی از جمله آنهاست. عوامل موثر بر تراز تجاری منفی

علاوه بر این، به گفته وی، از جمله عوامل افزایش تراز تجاری منفی را می توان مشکلات بازار عراق در حوزه ارز و تفاوت نرخ ارز پرداختی برای خرید کالای ایرانی توسط خریداران عراقی را برشمرد. به نحوی که از این دلایل اتفاق می افتد، تراز تجاری را منفی می کند.

لاهوتی در ادامه ابراز امیدواری کرد: دولت سیزدهم در سال 1403 با بازنگری در سیاست های گذشته و تحلیل آمارهای صادراتی به دلایل اصلی کاهش صادرات پی برده و با رفع آنها، صادرات را به نقطه مطلوبی برساند.

از سوی دیگر، به گفته وی، در زمینه بازگشت ارز حاصل از صادرات و واگذاری کلبه های صادراتی که چالشی برای کاهش صادرات است، دولت باید به صادرکنندگان در بخش کشاورزی اجازه دهد. محصولات و برخی کالاهای صنعتی که از انرژی ارزان برای تولید محصولات استفاده نمی کنند تا بتوانند ارز را با نرخ توافقی به واردکنندگان تحویل دهند. در واقع باید به صادرکنندگان اجازه داده شود که ارز به واردکنندگان بفروشند و با تسهیل تامین ارز کالاهای مورد نیاز کشور، فشار وارده بر سامانه نیما و کاهش فاصله بین نرخ ارز آزاد و نیما کاهش یابد. در این میان علیرغم عدم دریافت ارز آزاد توسط برخی از مقامات دولتی؛ اما این فاصله در قیمت تمام شده بر بازار تاثیر خواهد گذاشت و بهتر است دولت سازوکاری برای کاهش فاصله این دو نرخ در نظر بگیرد.

لاهوتی در پایان برای همه صادرکنندگان در سال 1403 آرزوی موفقیت می کند و امیدواریم با افزایش صادرات و جدیت صادرکنندگان، تراز منفی تجاری از بین برود. اما تحقق این وظیفه با اهتمام و جدیت صادرکنندگان و حمایت و تسهیل دولت امکان پذیر خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا