دیپلماسی انرژی شهید رئیسی به دل غرب هراس انداخت

دولت سیزدهم علاوه بر تلاش‌هایی که برای افزایش تولید و صادرات انرژی نشان می‌دهد، در دیپلماسی انرژی نیز کاملا فعال است و رئیس‌جمهور شهید تلاش می‌کند در نشست‌های بین‌المللی انرژی از جمله دیدارهای سران کشورها، جایگاه ایران را در منطقه افزایش دهد. مجمع دولتی صادرکننده گاز

به گزارش میجیک، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید، اسفندماه سال گذشته برای تقویت همکاری ها با سازمان ها و اتحادیه های صنفی منطقه ای و بین المللی و گسترش روابط با مسلمانان و کشورهای همسو، در اجلاس رئیس گاز شرکت کرد. مجمع کشورهای صادرکننده (GECF) او به الجزایر سفر کرد.

رئیس جمهور فقید که برای دومین بار از ابتدای دولت سیزدهم در جلسه این گروه شرکت کرده بود، راهکارهای مهمی را به اعضای این مجمع ارائه کرد که یکی از آنها این است که ایران به قطب انرژی منطقه تبدیل شود و دعوت کند. سرمایه گذاران خارجی در بالادست و پایین دست در این منطقه مشارکت کنند. همچنین آمادگی ایران برای تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه استخراج، فرآوری، انتقال و تجارت گاز و فناوری های مرتبط و استفاده صحیح و کامل از منابعی مانند گاز طبیعی به عنوان سوخت پاک، ایمن و کارآمد و اجرای سیاست های جدید. انحصار زدایی در فناوری مربوط به تجارت گاز یکی از پیشنهادات شهید رئیسی در آن زمان بود.

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی در غرب موج زد

شهید رئیسی با تاکید بر اینکه باید مسیر جدیدی برای تجارت گاز طبیعی تعریف شود، در بیانات خود در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز، تاکید کرد که باید سیاست های جدیدی از سوی اعضای این مجمع دستور داده شود تا صرفه جویی اقتصادی و سرمایه گذاری را با هم افزایش دهیم. ، شرایط لازم برای انحصار زدایی فناوری تسهیل در تجارت گاز.

پیش از این 13 دولت گام های عملی برای احداث ستون گاز در خلیج فارس برداشته بودند. جواد اوجی وزیر نفت مهرماه سال گذشته در حاشیه همایش بین المللی “هفته انرژی روسیه” با الکسی میلر، مدیرعامل شرکت گازپروم دیدار و در خصوص چشم انداز تقویت تبادل انرژی ایران و روسیه و ایجاد کریدور گازی گفت وگو کرد. . وی برای دو طرف از طریق کشورهای همسایه، چارچوب همکاری های منطقه ای را مثبت توصیف کرد و با اشاره به مثبت بودن رئیس جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در ایجاد قطب گاز در جنوب ایران، گفت. خواستار برداشتن گام های عملی برای ایجاد قطب گاز ایران و روسیه در سواحل شمالی خلیج فارس شد.

وزیر نفت که در اجلاس شورای 22 نخست وزیران سازمان همکاری شانگهای نیز شرکت کرده بود، رایزنی اولیه با روسیه و کشورهای منطقه آسیای مرکزی درباره توافق چندجانبه مبادله گاز این کشورها از طریق ایران را بررسی کرد. .

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی در غرب موج زد

ایران با داشتن مرز آبی 1880 کیلومتری از طریق دریای عمان و خلیج فارس به آب های آزاد جهان متصل است. امتیازاتی که بسیاری از کشورهای تولیدکننده نفت و فرآورده های نفتی از آن بی بهره اند و برای صادرات و فروش نفت و فرآورده ها به آن بسیار نیاز دارند. این موضوع و برخورداری از دانش فنی، ایران را به کشوری جذاب برای سرمایه گذاری در بخش نفت و گاز تبدیل کرده است که با داشتن سازوکار نظامی پایدار و قوی و حقوقی پشتیبان، امنیت سرمایه را برای سرمایه گذاران تامین می کند، ضمن اینکه سبک قراردادی ایران در این زمینه ، تورهای زیادی برای سرمایه گذاران دارد.

ابتکارات دولت شهید رئیسی در حوزه انرژی مورد استقبال غرب نیست

دیپلماسی انرژی شهید رئیسی در غرب موج زد

آمریکا و متحدانش از ترس ایران مقتدر سال هاست با تحریم های ظالمانه سعی در جلوگیری از پیشرفت و توسعه اقتصاد ایران داشته و تمام تلاش خود را برای فلج کردن بخش انرژی به کار گرفته اند که از نظر آنها رگ حیاتی اقتصاد ایران است. . شدت و گستردگی این تحریم ها به حدی بوده است که خود غرب و تحلیلگران غربی نظر خود را در مورد ناکارآمدی دستیابی به اهداف مورد نظر اعلام کرده و دریافته اند که اقتصاد ایران علیرغم این محدودیت ها دوام آورده و ایران در زمینه نفت و موفقیت موفق بوده است. گاز.

پیگیری ابتکار ایجاد «کریدور انرژی» از روسیه به خلیج فارس، مایه نگرانی و تشویش غرب بوده است. سایمون واتکینز، روزنامه‌نگار مالی که همواره تحولات بخش انرژی ایران را تحلیل می‌کند، هفته گذشته در یادداشتی هشدار داد که ابتکارات ایران شامل ایجاد «کریدور انرژی» از روسیه به خلیج فارس است و تمایل ترکیه برای خرید نفت و گاز بیشتر از ایران را ابراز کرد. و انتقال این منابع به اروپای شرقی تبعات گسترده ای برای امنیت غرب در سال های آتی دارد و در ذیل ادعاهای نادرست و بی اساس و بی اساس علیه ایران مطرح می کنند. با این حال وی در ادامه تحلیل خود اذعان داشت که بسیاری از سازوکارهایی که ایران برای فروش نفت و گاز طراحی کرده کاملا کارآمد و موثر بوده و مایه افتخار ملی ایران شده است.

کارشناسان ژئوپلیتیک و انرژی غرب در واکنش به شهادت آیت‌الله رئیسی اذعان داشتند که در سایه رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نه تغییری در استراتژی انرژی ایران ایجاد می‌شود و نه تغییری. . آشفتگی و هرج و مرج در سیاست و تولید کشور غیرممکن است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا