مطالب عمومی

دیدار بایدن و پوتین؛ تنش‌هایی که ادامه می‌یابد

گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک – مهدی پورصفاالبته ، هنگامی که روسای جمهور روسیه و ایالات متحده ، ولادیمیر پوتین و جو بایدن ، در یک اتاق جلسات در هتل لاگرانژ ، ژنو ، سوئیس دیدار کردند ، بسیاری از موارد بحث برانگیز برای اختلافات دیپلماتیک داشتند.

پوتین قبل از دیدار با بایدن ترامپ را سیاستمداری مستقل توصیف کرد و بایدن گفت هنگام رویارویی با کرملین باید هوشیار باشد. در نهایت ، مهمترین دستاورد این نشست بازگشت هر دو سفیر به پایتخت بود ، اما این رویداد نمادین با انتظارات این دیدار طولانی مطابقت نداشت.

اگر روایتی از هر دو طرف این جلسه جمع کنیم ، فقط به یک نتیجه خواهیم رسید. موضوع این نیست که خیلی موافق باشید بلکه با سطح تنش و تثبیت وضعیتی است که هر دو در تلاشند انجام دهند.

با این حال ، با توجه به وضعیت فعلی دو طرف ، ممکن است حفظ ثبات فعلی در روابط دو طرف امکان پذیر نباشد.

* بایدن به دنبال ظاهر “جورج کنان” است

ریشه تداوم این بحران مزمن را می توان از دولت فعلی بایدن در روسیه دریافت. از دیدگاه بایدن و تیم سیاست خارجی او ، “روسیه” همچنان یک مسئله ایدئولوژیک در سیاست خارجی آمریکا است. برخلاف ترامپ ، که پوتین را فردی معتقد به تعهدات مختلف می داند ، دیدگاه بایدن که آنها با روسیه و پوتین به عنوان سفیر سابق در ایالات متحده در سال 1946 ، جورج کنان ، در استالین هستند.

جورج کنان

از نظر بایدن ، کرملین و نهادهای آن عمدتاً تحت سلطه پوتین و متحدان سابق او در KGB قرار دارند ، آنها با اجبار آزادیخواهان روسی و ملی گرایی افراطی به دنبال حفظ حکومت تزاری در مسکو هستند. از نظر بایدن ، این دیدگاه ناآرام روسیه را نه تنها تهدیدی برای همه سطوح ، بلکه تلاشی برای ایجاد ناآرامی در دموکراسی های غربی می کند.

البته ، روس ها دلیلی برای نگرانی در مورد ایالات متحده و غرب دارند. در حال حاضر ، واحدهای پایگاه ایالات متحده و ناتو در نزدیکی مرز غربی روسیه ، فقط 700 کیلومتری مسکو قرار دارند. این باعث ترس کرملین به دلیل استقرار نیروهای روسی در 700 کیلومتری واشنگتن شد!

* نقطه همکاری دو طرف کجاست؟

اگر می خواهیم شباهت هایی بین آمریکا و روسیه نشان دهیم ، باید پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای را حفظ کنیم.

از زمان آغاز فعالیت خود در کاخ سفید ، دولت بایدن تأکید کرده است که به دنبال گسترش بسته 3 برای حفظ تعادل قدرت فعلی در میان قدرت های هسته ای کشور است. طبق این توافق نامه ، تعداد موشکهای بالستیک و زیردریایی که قادر به حمل کلاهک هسته ای به طرف هستند نباید از 700 و موشکهای بالستیک و زیردریایی های بدون سرنشین بیش از 800 باشد. علاوه بر این ، موشک ها و زیردریایی های دارای کلاهک هسته ای مورد نیاز نخواهد بود. فراتر از 1550 هواپیما در هر دو طرف.

دولت روسیه و دولت ایالات متحده می خواهند توافق نامه را به عنوان پایه ای برای امنیت هسته ای حفظ کنند. البته ، این بدان معنا نیست که هیچ یک از طرفین روی ارتقا on پرتاب هسته ای کار نمی کنند. همانطور که یونایتد به دنبال ساخت سلاح های هسته ای تاکتیکی است ، روسیه نیز به دنبال ساخت موشک ها و سیستم های تسلیحاتی مافوق صوت مانند Vanguard برای عبور از سپر دفاع موشکی ایالات متحده است.

این موضوع در آخرین دیدار بایدن و پوتین مجدداً به عنوان تضمینی برای عدم جنگ هسته ای تکرار شد.

علاوه بر این ، تفاهم بین المللی مختلفی وجود دارد که ایالات متحده و روسیه می توانند برای همکاری دو جانبه شغلی پیدا کنند. این شامل ثبت مجدد ایالات متحده در معاهده پاریس یا همکاری در مذاکرات احیای شورای امنیت سازمان ملل است. در کنار این دولت ، بایدن سعی کرد از روس ها پشتیبانی کند تا با آموزش محلی وضعیت موجود را حفظ کند ، همانطور که بدون لوله جریان 2 اتفاق افتاد.

* ادعاهای حقوق بشر و جنگ سایبری اوج جنگ های دوجانبه است

در مقابل ، لیست چالش ها در هر دو بیش از حد معمول است. اولین چالش روابط دو طرف ادعاهای حقوق بشر غربی در مورد نحوه برخورد روسیه با معترضان داخلی است.

پایان این چالش دستگیری رهبر مخالفان روسی الکسی ناوالنی توسط دولت روسیه است. از نظر بایدن ، مخالفان روسیه ، که در گذشته روابط خوبی با غرب و آمریکا حفظ کرده اند ، می توانند فشار بر دولت روسیه باشند.

حمایت ایالات متحده از این گروه ها باعث افزایش نارضایتی عمومی در روسیه و تضعیف تلاش های پوتین برای نشان دادن جامعه ای واحد می شود. – ویس وست. با این حال ، نظرسنجی ها تا به امروز نشان داده است که تجربه عموم مردم روسیه تحت سلطه غرب در دهه 1990 واقعاً رضایتبخش نبود ، بنابراین تمایلی برای کاهش حمایت از دولت پوتین وجود نداشت. با این حال ، و به احتمال زیاد ، دولت بایدن تلاش خواهد کرد تا زمینه فعالیت های این گروه را فراهم کند. در حقیقت ، و همچنین برخی از زندانیان در روسیه با روس های دستگیر شده در غرب ، مانند دولت اوباما قابل تعویض خواهند بود.

حملات سایبری علاوه بر بحث در مورد مطالبات حقوق بشر ، یکی از بحث برانگیزترین موضوعات بین ایالات متحده و روسیه است که اخیراً در دیدار پوتین و بایدن نیز رخ داده است.

در این جلسه ، ظاهراً بایدن لیستی از م institutionsسساتی را که به شدت مورد حمله هکرهای روسی-آمریکایی قرار خواهد گرفت ، در اختیار پوتین قرار داد.

دیدگاه آمریکایی ها درباره روسیه که در پشت حمله به زیرساخت های ایالات متحده مخفی شده است. در طی حمله به یک شرکت خط لوله آمریکایی ، گروهی از هکرها خواستار باج دادن چند میلیون دلار شدند.

عدم وجود یک خط مشخص مشخص در مورد حملات سایبری نیز در حال تشدید بین دو طرف است. مشخص نیست که چه عملی را می توان به عنوان یک عمل جنگی و نیاز به یک اقدام سخت برداشت کرد. این می تواند به راحتی یک بحران شلوغ را دامن بزند.

علاوه بر حملات سایبری ، ایالات متحده از جنگ ترکیبی روسیه که باعث افکار عمومی آمریکا شده بود ، هراس داشت. برخی از دموکرات ها تأکید کردند که عملیات روسیه برای حمایت از “دونالد ترامپ” در انتخابات 2016 یک واقعیت انکارناپذیر است.

شرکت های بزرگ فناوری در ایالات متحده ، مانند فیس بوک و توییتر ، تاکنون سعی کرده اند با بستن حساب هایی که به نظر می رسد از چنین پشتیبانی پشتیبانی می کنند ، ادعاهای روسیه را ناکام بگذارند. با این وجود بعید است که دولت بایدن به این مسئله رسیدگی کند. از این رو می توان انتظار داشت که بحران در این زمینه همچنان بین دو طرف ادامه داشته باشد.

* گسترش ناتو

بحران دیگر در روابط دو جانبه ، که به نظر می رسد هنوز در شرف انفجار است ، حضور نیروهای آمریکایی در مرز روسیه و حرکت مداوم غرق کشتی های آمریکایی در دریاهای سیاه و بالتیک است.

روسیه اخیراً اعلام کرد که در پاسخ به نفوذ کشتی های انگلیسی در آبهای روسیه در دریای سیاه ، البته با اقدام نظامی ، از مرز خود دفاع می کند. البته احزاب دیگر نیز در تلاشند تا با گشت های مداوم هوایی و دریایی به ویژه در مناطق نزدیک به اروپا به این اقدامات پاسخ دهند.

در حال حاضر ، انعطاف پذیری در سیاست دولت بایدن برای تغییر این جهت وجود ندارد و به نظر می رسد تمرکز نیروها در نزدیکی مرز روسیه یک سیاست برگشت ناپذیر است. گرجستان و اوکراین نیز به ناتو پیوسته اند.

هر دو کشور به طور جدی در حال پیوستن به ناتو تحت نظر بایدن هستند. ونگ اوکراین امیدوار است که بتواند پشتیبانی لازم را برای تصرف سرزمینی که در شرق اوکراین اشغال شده است ، پیدا کند. در ماههای اخیر ، اوکراین به دنبال یک حمله بزرگ در منطقه خودمختار شرقی است ، که در چند وقت اخیر توسط روسیه رد شده است.

گرجستان از سال 2008 میلادی می خواهد به ناتو بپیوندد و اکنون ، با رویکرد دولت بایدن ، این کشور تقریباً به جاه طلبی های خود پی برده است. اگر دو کشور به ناتو بپیوندند ، می توان گفت که مرز روسیه در برابر نفوذ نیروهای ناتو بسیار آسیب پذیر خواهد بود و نیروهای آمریکایی می توانند مسافت را تا مسکو به 500 کیلومتر برسانند.

در این حالت سکوت روسیه غیرقابل اجرا به نظر می رسد.

* دوره مناقصه بزرگ گذشته است

با توجه به مطالب فوق ، می توان گفت که به احتمال زیاد خبری از توافق مهم روابط روسیه و ایالات متحده در دوره بایدن نخواهد بود.

در شرایط فعلی ، حفظ وضعیت فعلی یک موفقیت دیپلماتیک بین دو طرف خواهد بود. روسیه دوست دارد که رشد چین را به عنوان یک نیروی اصلی برای فراهم آوردن فرصت های بیشتر ببیند ، زیرا اکنون مهمترین شریک اقتصادی مسکو است.

تمرکز ایالات متحده بر روی تهدید چین ممکن است برخی از خلق و خوی منفی بین دو طرف را کاهش دهد ، اما به طور کامل آن را از بین نخواهد برد.

البته همه اینها با اما و اگر همراه بود. تنها چیزی که می توان به شرایط فعلی اعتقاد داشت ، اختلاف عمیقی است که بین این دو وجود دارد و یک نشست دلپذیر با بسیاری از رسانه ها نمی تواند شکاف را کم کند. واقعیت این است که روسیه و ایالات متحده با موضوعات عدم اعتماد و سردرگمی روبرو هستند و علی رغم پتانسیل همکاری ، به نظر می رسد هیچ چشم انداز روابط گرم دوجانبه وجود ندارد.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا