مطالب میجیک

دلایل بالا رفتن مهریه‌ها؛ از چشم و هم‌چشمی تا کسری قوانین حمایتی – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

توران ولیمراد، مدیر شبکه ایران – زنان در گفتگو گفتن با خبرنگاران آنلاین درباره موضوع کاهش جمعیت و باروری گفت موضوع از قرمز است باروری ابعاد مختلفی دارد که باید به هر کدام جداگانه پرداخت. اولاً بحث افزایش سن ازدواج و تمایل زوجین به داشتن یک فرزند است، اما مشکل دوم در بعد اقتصادی این است که نقش بسیار زیادی برای افراد ناراضی دارد. باروری قبلا، پیش از این.

مدیر شبکه ایران زنان افزود: اما سایر موضوعاتی که تاثیر زیادی روی زوجین می گذارد، اکراه دارند. باروری مشکل خانم های خانه دار که منطبق با امسال و این دوره نیست چون عموما خانم های خانه دار نادیده گرفته می شوند.

وی بیان کرد: در طرحی که مجلس با عنوان طرح جوانان جمعیتی تهیه کرده است، موضوع این است باروری برای زنان شاغل دیده شده اما زنان خانه دار فراموش کرده اند.

او گفت: «بنابراین، ما به قانونی نیاز داریم که از نظر فرهنگی و اقتصادی وضعیت زنان خانه‌دار را که مسئولیت مراقبت از خانه و تربیت فرزندان را بر عهده دارند، حفظ کند و زنان و مردان باید دارایی مشترکی داشته باشند، یعنی ما.» قانونی که سهم دارایی مشترک را نه تنها در زمان طلاق، بلکه به میزان سهم و مشارکت اقتصادی زن در دوران زندگی مشترک تعیین می کند.

وی گفت: تا زمانی که امنیت اقتصادی، حقوقی و روانی زنان را در خانه و خانواده تامین نکنیم با این مسائل مواجه هستیم، هنوز مشکلات ما ایجاد نشده است و متاسفانه نظام به پشت مردم است.

ولی مراد خاطرنشان می کند: امروز زنان ما به بلوغ رسیده اند و زنان در انقلاب اسلامی هویتی متفاوت از گذشته نشان داده اند. زنان ما اکنون تصمیم گیرنده هستند و حق رای دارند زیرا در انتخابات نیز نقش دارند. بنابراین حضور بسیار پررنگی در جامعه دارند و باید در خانواده های هم هویت دیده شوند، اما چون این کار به درستی انجام نمی شود، از نظر قانونی و فرهنگی عقب نشینی می کنیم.

مدیر شبکه ایران زنان گفت: بسیاری از مشکلات از جمله افزایش طلاق ناشی از همین معضل است، زیرا اگر زنان در خانواده با کرامت دیده نشوند و حقوق، فرهنگ و نظام آنان با این تعریف جور در نمی آید، زنان راه حل هایی برای خود پیدا خواهند کرد.

وقتی بچه ای به دنیا می آید، مسئولیت و کار زیادی می طلبد. اگرچه مردان وظایف اقتصادی دارند، اما تا زمانی که مردان به درستی تربیت نشده و پدر شوند، با این مشکل مواجه خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که فرزندی به دنیا می آید مسئولیت و کار زیادی می طلبد; اگرچه مسئولیت اقتصادی بر دوش مردان است، اما تا زمانی که مردان به درستی تربیت نشوند و نتوانند به درستی پدر شوند، با این مشکل مواجه خواهیم بود.

ولیمرداد گفت: نقش زنان در انتخاب و تصمیم گیری تعارف نیست و باید به این موضوع مشروع نگاه کرد، کم کاری وجود دارد که باعث افزایش مهریه شده است.

مدیر شبکه ایران زنان خاطرنشان کرد: تا زمانی که علت آن برطرف نشود؛ وی گفت: حتی اگر مهریه را کم کنید، این مشکل تمام نمی شود. مطمئناً خانواده ها برای اطمینان از جبران کسری حقوقی و امنیت اقتصادی زنان، جهیزیه را جمع آوری می کنند.

گفت: فرض کنید زنی به مهریه خود پنج سکه بدهد، بعد از 50 سال زندگی مشترک، از کل دارایی زندگی مشترک چقدر می شود؟ مهریه فوق نیز مخدوش است، زیرا در بدو ازدواج، مرد تا 50 سال آینده نیازی به ضمانت سرمایه ندارد، بنابراین باید قانونی وجود داشته باشد که از محل کار در خانه به زن پول پرداخت کند.

ولیمراد گفت: «به این ترتیب، این نقش مهمی است باروری بنابراین، این مسئولیت زنان است که قوانینی برای تضمین امنیت اقتصادی زنان داشته باشند، یعنی زنان باید در دارایی های عمومی به اندازه نقش خود در امور اقتصادی مشارکت کنند.

وی توضیح می دهد: شکل فعلی جوابگوی این مشکل نیست و باید پرونده و درصد سهم زنان مشخص شود. اساسا باید تعداد فرزندان و همچنین امنیت حقوقی زنان مشخص شود.

ولیمراد افزود: در حال حاضر تسهیلات برای باروری مثل دادن زمین به پدر است. متأسفانه تصمیم گیرندگان مرد هستند و نمی توانند از دید یک زن ببینند، بنابراین راه حل ارائه شده مردانه است و مسائل زنان باقی می ماند و تکامل می یابد. با این فیلد مواجه خواهید شد.

دکمه بازگشت به بالا