دكوراسيون داخلي دکوراسیون مغازه لوازم یدکی خودرو
معرفی ساختار کلی فروشگاه لوازم یدکی
قبل از اینکه به طراحی مغازه کوچک بپردازیم، لازم است که اطلاعاتی را در مورد ساختار کلی فروشگاه لوازم یدکی ارائه کنیم. زمانی که شما با ساختار فروشگاه لوازم یدکی آشنا شوید، بدانید که مخاطبان هدف و مشتریان آن چه کسانی هستند; بهتر میتوانید برای چیدمان و طراحی قفسهبندی آن تصمیم بگیرید.

احتمالا باید بدانید که هر خودرویی از قطعات مختلفی ساخته شده است و لوازم جانبی زیادی دارد. با توجه به تعدد خودروهای خارجی و داخلی، لوازم یدکی ماشینها از تنوع بسیار بالایی برخوردار است.
دکوراسیون صرافی: از این رو هر فروشگاه لوازم یدکی، قطعات خودرو متعددی را برای فروش به مشتریان دارد. لوازم یدکی، معمولا در هنگام خرابی خودروها مورد استفاده قرار میگیرد. این بدین معناست که صاحبان خودرو در زمان خرابی ماشین خود به تعمیرگاه مراجعه میکنند تا تعویض قطعه خراب با یک قطعه یدکی نو انجام شود. در گذشته تعمیرکاران، خود بسیاری از لوازم یدکی را در اختیار داشتند و کار تعویض قطعات را انجام میدادند. ولی در حال حاضر از آنجا که به تنوع خودورها، اضافه شده است، تعمیرگاهها نمیتوانند تمامی لوازم یدکی خودروها را در اختیار داشته باشند و لازم است که در فروشگاههای جداگانهای عرضه شوند. فروشگاههای لوازم یدکی برای این منظور ایجاد شدهاند و تمام لوازم یدکی و قطعات انواع خودرو خارجی و ایرانی را در اختیار دارند.
طراحی داخلی مغازه جواهرفروشی: بنابراین در حال حاضر صاحبان خودرو، به منظور تعمیر خودرو، باید پس از مراجعه به تعمیرگاه بنابر به تشخیص تعمیرکار، لوازم یدکی مورد نیاز را از فروشگاه لوازم یدکی خریداری کنند.
همان طور که اشاره کردیم، هر فروشگاه لوازم یدکی، قطعات انواع خودروهای خارجی و ایرانی را به فروش میرساند. اما با این وجود ممکن است برخی از این فروشگاهها، به صورت تخصصی و خاص قطعات تعدادی از خودروهای خارجی و ایرانی را به فروش میرسانند.
مشتریان و بازار هدف فروشگاه لوازم یدکی چه کسانی هستند؟
هر کسب و کاری مخاطبان هدف و مشتریان خاص خود را دارد، منظور از مخاطبان هدف افرادی هستند که به آن خدمات و یا محصولات کسب و کار نیاز دارند و یا در آینده نیاز پیدا خواهند کرد.
مشتریان فروشگاه لوازم یدکی را افراد زیادی در بر میگیرد، زیرا هر فردی که صاحب خودرو است، به لوازم و قطعات یدکی خودرو نیز، نیاز پیدا خواهد کرد. اگر بخواهیم در مورد پرسونای مشتریان فروشگاه لوازم یدکی صحبت کنیم، میتوان گفت که بیشتر مشتریان آن را مردان در بازه سنی ۲۶ تا ۶۰ سال تشکیل میدهد، که مساله مهم برای آنها، خرید لوازم یدکی با کیفیت و با قیمت مناسب است. اما این بدین معنا نیست که قفسهبندی فروشگاه و طراحی آن اهمیتی ندارد، بلکه این موضوع نیز در کنار ارائه لوازم با کیفیت و با قیمت مناسب، حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.
طراحی قفسهبندی لوازم یدکی باید به چه شکلی انجام شود؟
تا اینجا در مورد ماهیت و ساختار فروشگاه لوازم یدکی و همچنین مشتریان هدف آن صحبت کردیم. حالا با داشتن این اطلاعات، نوبت به آن میرسد که به بحث اصلی این مقاله، یعنی همان طراحی قفسهبندی لوازم یدکی بپردازیم.
فروشگاههای لوازم یدکی، معمولا به این صورت است که مشتریان به محصولات دسترسی ندارد، بلکه خود فروشنده باید انتخاب و ارائه کالاها به مشتری را انجام دهد. از این رو قفسههای آن در قسمت پیشخوان قرار گرفته و برای فروشنده قابل دسترسی است. با توجه به تنوع زیاد قطعات خودرو، هدف از طراحی و قفسهبندی لوازم یدکی، طبقهبندی محصولات و ایجاد نظم در آن است. با یک قفسهبندی اصولی و درست، تمام قطعات خودرو، به درستی گروهبندی شده و در جای مناسب خود قرار میگیرند، بدین شکل فروشنده میتواند به راحتی و بدون اتلاف وقت، محصول مورد نظر مشتری را پیدا کرده و به او ارائه دهد.
قفسهبندی فروشگاه لوازم یدکی، همچنین به استفاده حداکثری از فضای فروشگاه کمک میکند.
لوازم یدکی خودرو، قطعات کوچک متعددی را شامل میشود، به همین دلیل مدیریت، فروش وانبار آن، دشوار است. اما با طراحی قفسهبندی فروشگاهی مناسب، میتوان فروش را راحتتر مدیریت کرد و تعداد محصولات فروش رفته و موجود را کنترل نمود.
موارد گفته شده در این بخش، دلایل و مزیتهای طراحی قفسهبندی فروشگاه لوازم یدکی را به خوبی نشان داد. بنابراین با دانستن این دلایل نوبت به آن میرسد که در مورد قفسههای مناسب صحبت کرده و اطلاعاتی را ارائه دهیم. پس برای انتخاب بهترین قفسه مناسب برای فروشگاه لوازم یدکی با ما در ادامه مقاله همراه باشید.
چه قفسههایی برای فروشگاه لوازم یدکی مناسب است؟
قفسههای سنگین
با وجود اینکه بسیاری از محصولات موجود در فروشگاههای لوازم یدکی را قطعات کوچک و سبک در بر میگیرد، ولی محصولات سنگین و بزرگ با وزن بالا در این فروشگاهها عرضه میشود. بدون شک برای چیدن و نگهداری این دسته از قطعات باید، قفسههای مخصوصی در نظر گرفته شود. قفسههایی با نام قفسه سنگین، انتخاب مناسبی برای این دسته از کالاها در فروشگاههای لوازم یدکی است. البته ناگفته نماند که محل قرارگیری قفسههای سنگین، معمولا در انباری فروشگاه است.
قفسههای دیواری یک طرفه
قفسه دیواری یک طرفه، یکی از رایجترین انواع قفسه است که در فروشگاههای لوازم یدکی مورد استفاده قرار میگیرد. این قفسهها همان طور که از اسم آن مشخص است، بر روی دیوار قرار گرفته و بدین شکل فضایی از فروشگاه را نمیگیرد. قفسههای دیواری، معمولا طبقهبندی و بخشبندی شده است و امکان چینش محصولات بیشتر و متنوعتری را فراهم میکند. یعنی شما میتوانید در هر طبقه، یک گروه از محصولات مشابه را قرار دهید. همچنین میتوانید هر طبقه از قفسه دیواری را به قسمتهای مختلفی تقسیم کنید و در هر کدام از این قسمتها، محصولات خاصی را قرار دهید.
قفسههای دیواری، علاوه بر اینکه امکان چینش محصولات ریز و متنوع را با حداکثر استفاده از فضا فراهم میکند، از طبقاتی با استحکام بالا نیز برخوردار است و به خوبی روی دیوار نصب میشود.
قفسههای فلزی مشبک برای طراحی قفسهبندی لوازم یدکی
قفسههای فلزی مشبک، نوع دیگری از قفسهها است که در طراحی قفسهبندی لوازم یدکی مورد استفاده قرار میگیرد. این قفسهها استحکام بالایی دارند و در ساختار بسیار سادهای طراحی شدهاند. متریال به کار رفته برای ساخت طبقات آن، فلز مقاوم است که با پیچ و مهرههای فلزی به پایههای قفسه متصل میشود.
برخی از قفسههای مشبک به شکلی طراحی شده است که بر روی دیوار نصب میشود، اما مدل دیگری از آن نیز به صورت ایستاده طراحی شده است.
قفسههای بازویی
قفسهبندی بازویی که با نام قفس کانتی لیور نیز در بازار شناخته میشود، قفسههایی فلزی میباشد که در آن میلههای فلزی به جای طبقهبندی به کار برده شده است. به میلههای فلزی به کار رفته در آن بازو گفته میشود، به همین علت نیز نام قفسهبندی بازویی برای آن در نظر گرفته شده است.
قفسههای کانتی لیور بیشتربرای نمایش محصولاتی مثل لاستیک به مشتریان مورد استفاده قرار میگیرد.اما برای نگهداری و انبار لاستیکها، این قفسهبندی گزینه مناسبی نیست و باید از قفسههای مخصوص انبار استفاده کنید.
پالت یا قفسههای پلاستیکی
تمام قفسههای فروشگاه لوازم یدکی، فلزی نیست، بلکه در کنار قفسههای فلزی، از مدلهای پلاستیکی نیز استفاده میشود. پالت و یا قفسههای پلاستیکی در رنگهای مختلفی تولید شدهاند، آنها در حقیقت جعبههای پلاستیکی میباشند که امکان چینش محصولات را به صورت دستهبندی و گروهبندی شده فراهم میکنند.
شما برای طراحی قفسهبندی لوازم یدکی خود، میتوانید تعداد زیادی پالت پلاستیکی را تهیه کنید و آن ها را برای نگهداری محصولات کوچکتر مورد استفاده قرار دهید.
جمعبندی طراحی قفسهبندی لوازم یدکی
طراحی قفسهبندی فروشگاه لوازم یدکی، موضوعی بود که در این مقاله به آن پرداختیم. نحوه قفسهبندی فروشگاه لوازم یدکی در میزان فروش تاثیر زیادی دارد. ضمن اینکه امکان مدیریت فروش و کنترل تمامی محصولات ریز و درشت موجود در فروشگاه لوازم یدکی را ایجاد میکند.