مطالب عمومی

درگذشت یک نویسنده و معرفی فینالیست‌های بوکر ۲۰۲۴ – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری بیشتر _ گروه فرهنگ و ادب: در گزارش نقد و بررسی اخبار کتاب و ادبیات این هفته، 6 خبر مهم به چشم می خورد که درگذشت پرویز بابایی و معرفی فینالیست های بوکر 2024 از مهمترین آنهاست.

درخواست رمضانی برای موضع گیری ایفلا در قبال فاجعه غزه، تمدید آخرین مهلت جشنواره شعر توحیدی، برگزاری مسابقه شعر فارسی بهشت ​​برای فرانسوی زبانان و معرفی برندگان جایزه کریستین اندرسن 2024 از دیگر اخبار مهم ماست. دارند. در این گزارش پوشش داده شده است.

جزئیات این گزارش را در زیر بخوانید:

درخواست رمضانی برای موضع گیری ایفلا در قبال فاجعه غزه

مهدی رمضانی دبیرکل سازمان کتابخانه‌های عمومی کشور با ارسال نامه‌ای به ویکی مک‌دونالد، رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابخانه‌ای (ایفلا) ضمن محکومیت تجاوزات جدید رژیم صهیونیستی، ابراز نگرانی عمیق کرد. در مورد بحران شدید انسانی در غزه، خواستار موضع قاطع فدراسیون در برابر نقض شدید حقوق بشر است.

درگذشت پرویز بابایی

پرویز بابایی مترجم و نویسنده در سن ۹۲ سالگی درگذشت. وی در سال 1311 در تهران به دنیا آمد.

بابایی تقریبا 20 جلد کتاب ترجمه و تألیف کرده است که از آن جمله می توان به «تاریخ عربی در عصر جدید»، «لودیگ فویرباخ و ایدئولوژی آلمانی»، «کانت و فلسفه معاصر»، «فلسفه تجربی»، «از سقراط تا سارتر» اشاره کرد. ، “فرهنگ اصطلاحات فلسفی”، “اومانیسم و ​​سوسیالیسم”، “دموکراسی و انقلاب”، “زمینه تکامل اجتماعی” و “مکتب های فلسفی از دوران باستان تا امروز”.

تمدید مهلت جشنواره «شعر توحید».

مهلت ارسال آثار به جشنواره «شعر توحید» تا پایان فروردین ماه سال 1403 تمدید شد و این جشنواره در چهار بخش شعر کلاسیک، شعر نو، شعر زبان شفاهی و شعر کودک و نوجوان ویژه کاربران پایگاه نقد شعر با بخش هایی به ویژه اشعار نبوی (در نعت و مناقبت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله). اسلام، حضرت محمد (ص).

برگزاری مسابقه «بهشت شعر فارسی» برای فرانسوی زبانان

همزمان با فرارسیدن ماه می و رویدادهای فرهنگی ـ ادبی از جمله روز سعدی، خیام و فردوسی «مرکز ایران و فرانسه» مسابقه شعرخوانی فارسی زبان فرانسه با عنوان «بهشت شعر فارسی» برگزار می شود. . .

معرفی فینالیست های بوکر 2024

به گزارش سایت جایزه، فهرست نهایی جایزه بین المللی بوکر 2024 که مهم ترین جایزه جهان برای آثار داستانی ترجمه شده است، منتشر شد.

این فهرست شامل کتاب هایی به 6 زبان هلندی، آلمانی، کره ای، پرتغالی، اسپانیایی و سوئدی است که از 6 کشور آرژانتین، برزیل، آلمان، هلند، کره جنوبی و سوئد و 3 قاره آسیا، اروپا و آمریکا به این مرحله رسیده اند. جنوب. این فهرست به نمایندگی از نویسندگان و مترجمان شامل 9 زن و 4 مرد است.

معرفی برندگان جایزه کریستین اندرسن 2024

هیئت بین المللی کتاب برای جوانان برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن 2024 در شصت و یکمین نمایشگاه سالانه کتاب کودک بولونیا را اعلام کرد.این جایزه که بالاترین جایزه بین المللی اعطا شده به نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک است، امسال به هاینز یانیش اعطا شد. از اتریش در بخش نگارش و سیدنی اسمیت از کانادا در بخش تصویرسازی.

این جایزه که سالانه توسط IBBY اعطا می شود، به دستاوردهای خلاقانه یک نویسنده یا تصویرگری که مجموعه کامل آثارش کمکی ماندگار به ادبیات کودکان کرده است، افتخار می کند. برندگان امسال از میان فهرستی متشکل از 59 نامزد از 33 کشور انتخاب شدند.

دکمه بازگشت به بالا