اقتصادی

درخواست کارگروه متانول برای بازنگری در تعرفه‌های جدید گاز

رئیس کارگروه متانول ایران گفت: با نرخ جدید خوراک گاز و سوخت واحدهای پتروشیمی، ادامه فعالیت تولیدکنندگان متانول آسیب خواهد دید و لازم است توافقنامه نرخ جدید گاز پتروشیمی مورد بازنگری قرار گیرد.

به گزارش میجیک، متین دیداری امروز در نشست خبری با بیان اینکه با تصمیم جدید در مورد قیمت جدید گاز خوراک و سوخت واحدهای پتروشیمی، همه تولیدکنندگان متانول متحمل ضرر مطلق هستند، گفت: منتظر بررسی تصمیم دولت هستیم. شرکتی اقتصادی است که با هدف ایجاد ارزش افزوده برای کشور تاسیس شده و موتور محرکه اقتصاد کشور در صنعت پتروشیمی محسوب می شود که علاوه بر ارزآوری، برای بسیاری از محصولات پایین دستی به تولید متانول نیز وابسته است.

وی با بیان اینکه متانول محصولی با ارزش افزوده و استراتژیک است، گفت: 25 درصد ارز صنعت پتروشیمی که بالغ بر 2.5 تا 3 میلیارد دلار در سال است توسط واحد متانول تامین می شود و اگر بنا به تصمیم گیری باشد. با قیمت قطعی در صورت تعطیلی واحد متانول، روند ارزآوری صنعت پتروشیمی که ارزآورترین صنعت کشور است، مختل خواهد شد.

رئیس کارگروه متانول ایران با بیان اینکه انتظار می رود مجلس و دولت این مصوبه را بررسی کنند، گفت: بسیاری از واحدهای تولیدکننده متانول در گروه های مختلف به صندوق های بازنشستگی وابسته هستند که به معنای تامین بخشی از حقوق بازنشستگان است. وابستگی هایی که باید در نظر گرفته شوند، زمانی که نرخ ثابت مطابق با تمام تجربیات گذشته موفق نبوده و این نرخ باید با نرخ فرمول جایگزین شود.

در این نشست عنوان شد که صادرات گاز کشور به عراق و ترکیه انجام می شود و در عراق پول صادرات مشکل دارد و در مورد ترکیه نیز این کشور اخیرا اعلام کرده که آماده مذاکره است. با ایران پس از کشف ذخایر گاز، قراردادی 20 ساله با ایران منعقد می کند. این نرخ 9 تا 11 سنت است، افزود: ارز حاصل از صادرات متانول طی 35 تا 45 روز به کشور باز می گردد که باید در توسعه صنعتی، مشکلات توسعه و همچنین نیازهای آتی مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مجموع مصرف گاز شرکت های متانول در مدار تولید کشور 3.5 درصد و حداکثر 4 درصد و ظرفیت تولید این بخش 9 میلیون تن در سال است، گفت: شرکت های متانول 2.5 تا میلیون دلار درآمد داشته اند. افزایش نرخ خوراک نباید در این بخش لحاظ شود.

رئیس کارگروه متانول ایران افزود: واحد متانول سال گذشته به دلیل کمبود خوراک گاز تولید را متوقف کرد و باید توجه داشت که توقف تولید باعث از بین رفتن بازار صادراتی شد و برای کارخانه متانول سخت است. برای جبران.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا