«دایره المعارف زنان تونسی، صد و یک زن» منتشر شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

«دایره المعارف زنان تونسی، صد و یک زن» منتشر شد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، رایزن فرهنگی ایران در تونس از انتشار کتاب “دائرclالمعارف زنان تونسی ، صد و یک زن” توسط مرکز تحقیقات ، مطالعه ، اسناد و رسانه زنان “کریدیف” خبر داد. این کتاب اثر گروه بزرگی است که توسط اساتید دانشگاه و محققان دانشگاهی نوشته شده است. انتشار این کتاب ، اخبار تونس در آفریقا در حال انجام مصاحبه با دکتر مبروک المنایی که ناظر علمی بود و معرفی کرد.

المنایی ، مدیر دانشگاه ، دارای مدرک دکتری در رشته ادبیات و علوم انسانی از دانشگاه منوبا است و عضو انجمن علم ، ادبیات و هنرهای تونس “بیت الحکمه” است. مصادف است با 13 آگوست ، به عنوان یک سند مهم تاریخی که نقش و تأثیر پیشگامانه زنان در ایجاد شکوه و تمدن تونس را مشخص می کند.

وی گفت: هدف از تولید این اثر جاودانه نگه داشتن یاد زنان پیشگام تونسی است که در طول تاریخ ، در قدیم و جدید در زمینه های مختلف درخشیده اند و به تلاش های کرایف و زنان درگیر ، و به ویژه ایده تخصیص کار کامل منظور او از یک زن مشهور تونسی به رهبری خانواده کاریدیف و مدیر اصلی آن ، دکتر. نجلاء آلانی ، که قبلاً کتاب “زنان مشهور تونسی” توسط علامه حسن حسنی عبدالوهاب را تجدید چاپ کرد ، و سپس در راه به افتخار راه این زنان بزرگ نامگذاری شد.

مبروک المنایی در ادامه می گوید که مناسب است آخرین شکل این اثر را به عنوان دایره المعارف کاملی از اسامی ذکر شده در کتاب علامه حسنی و همچنین چند زن دیگر در زمینه های مختلف که به راه او رفته اند ، مشاهده کنیم. بحث شد بنابراین

او در ادامه توضیح می دهد که کتاب حسن حسنی عبدالوهاب باید امروز تکمیل شود تا پروژه ای را که با مالک آغاز کرده است تکمیل کند ، و این را می توان با افزودن موارد جدید انجام داد. المنایی همچنین گفت که در مورد اینکه آیا اسامی موجود در این کتاب باید مرده باشند ، اتفاق نظر وجود دارد ، زیرا کار این افراد موفقیت آمیز بوده و در تاریخ به دست آمده است.

در مورد انتخاب کلمه “صد و یک زن” ، استاد دانشگاه گفت که این عدد یک عدد نمادین است و واقعیت تعداد زنان ذکر شده در کتاب را بیان نمی کند ، بلکه بیان کننده بسیاری از دایره های محدود است. ، گسترش می یابد وی افزود: این تعداد بدین معناست که بسیاری از زنان تونسی هستند که شایسته جاودانه شدن در حافظه جمعی و وجدان جامعه تونس هستند.

این استاد دانشگاه تونس افزود: حجم پروژه ها ، گستردگی و تنوع شاخه ها ، زیرا بسیاری از مناطق پیشگام زنان در تونس هستند ، نیاز به توزیع مواد کار (موضوعات مورد بحث در کتاب) بین مردان و زنان نخبه دانشگاه دارد.

لازم به ذکر است که تعداد اساتید عضو کمیته علمی نویسنده این اثر ده نفر است ، یعنی: ام کلثوم بن حسین (محور علوم تجربی و پزشکی) ، منجی برکو و زهیه جویرو (محور تمدن و تاریخ) ، نورالدین الدقی و منیره شبوتور رمادی و سمیع القصاب شریفی (محور تعهد و مبارزه در زندگی عمومی) ، فاروق عمرانی و سونیا مبارک (محور ادبیات و هنر) ، محمد محجوب و سلسبیل القالیبی (محور علوم اجتماعی و حقوق). 60 محقق و استاد دانشگاه در زمینه های مختلف نیز وظیفه نوشتن و بررسی متون مربوط به هر یک از این محورها را بر عهده دارند.

مبروک المنایی با معرفی این اثر گفت که این دائرclالمعارف یک دانشنامه از زنان بزرگ تونسی است که کارهای بزرگی انجام داده اند و همچنین یک دانشنامه از زنان عادی تونسی است که کار آنها مورد مطالعه قرار گرفته اما فراموش شده و نجابت آنها باقی مانده است. این امر در کودکانی که میراثی به جا می گذارند آشکار می شود. “این کتاب شامل: مادربزرگ ، مادربزرگ ، مادر ، عمه ها ، عمه ها ، همسایه ها ، معلمان ، زنان … که ملت ما را به دنیا آوردند … همه زنانی که مردی را فراموش می کنند.” »

این دایره المعارف همه زنان تونس است ، “کسانی که با تونس زندگی می کنند و از سرزمین خود ناراضی هستند ، و افرادی که متولد شده اند اما تبعید شده اند و برخی از آنها هنوز بدون در نظر گرفتن ریشه ، نژاد ، دین در این سرزمین هستند. ، رنگ ، کلاس و… »دکتر المنایی خاطرنشان می کند که این کار همچنین بینشی را در مورد زنانی که در نظرات ، ترجیحات ، خواسته ها و خواسته های خود با ثروت و علایق مختلف متفاوت هستند ارائه می دهد … برخی ملکه هستند ، برخی دیگر امیراس و زنان دیگر که در بین آنها معدنچیان ، دانشمندان و هنرمندان و زنان بی سواد و زنان مبارز که در بدن زنانی با روح شیر زندگی می کنند ، شامل می شوند.

با نگاهی به این دائرclالمعارف ، نقاشی زیبایی از دو زن هنرمند به نام های آمنه بالتیب و دره البرجی مشاهده می شود که متنی در آن به معرفی یک زن مشهور تونسی در این اثر جدید می پردازد. در میان زنان آمنه ام العمره و زکیه بای از دولت حسینیه ، الجزیره الحلکی ، الکهنه ، اروی القروانیه ، علیا ببو ، زبیده بشیر ، وحیده بلحاج ، اسماء بلخوجه الرباعی ، هایدی شکلی تمزعلی ، آسایه قلیلاد ، توحیده بن الشیخ ، عفت حداد ، فتحی المزعلی ، مفیده التالاتلی ، صلیحه و فاضله الخاتمی و هنرمندانی به نام های الزهرا ، فائزه و زبیده عمیره.

دائرclالمعارف همچنین شامل اسامی متعددی است که در سالهای اخیر فوت کرده اند ، از جمله وکیل جیزان حلیمی ، نجیبه الحمرونی رئیس اتحادیه روزنامه نگاران ، لینا بن مهنی ، فعال حقوقی ، لیلی المنشری ، نقاش و طراح ، و قاضی نورا بن جراد نیز اشاره کرد. نام چندین زن متخصص در تکنیک های معماری ، مانند هند مرابات و هاله بوسمه را ذکر می کند.

از جمله سیاستمداران زن تازه فوت شده نام خانم میج الجریبی ، فعال سیاسی و همچنین سیاستمدار مهرزیه العبیدی در این دانشنامه است. این زنان “شامل شخصیت های مهم اسلامگرای تونسی هستند که در سالهای اخیر ، از ابتدای انقلاب تا زمان مرگ وی ، نقش مهمی در زندگی سیاسی این کشور ایفا کردند.” در مورد بعد هنری در این دائرclالمعارف (انتخاب رنگ مشکی برای جلد) و هیچ نام دیگری که شایسته نام در این اثر جدید باشد ، مراحل تولید در اوایل ژوئیه به پایان رسید ، به شرح زیر: اگر رنگ جلد کتاب توسط موسسه کریدیو انتخاب شده باشد. وی در مورد محتوا گفت تیم تولید بر حفظ آرامش و واقع گرایی کار اصرار دارد و البته من اذعان می کنم که این یک مسئله نسبی است و افزود: “من تأکید می کنم که ما جانبدار نیستیم و سعی می کنیم واقع بین باشیم. در متن را دنبال کنید و تحت هیچ گونه فشاری قرار نگیرید.

این عضو خانه حکمت توضیح داد که دائرclالمعارف چارچوبی است که در آینده قابل توسعه و غنی سازی است ، بنابراین همه اسامی موجود در این اثر اضافه نخواهند شد ، در حالی که این مطالعه برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد ادامه نامهای بزرگ تونس است. مهاجم المنایی: “ما کار با پایگاه داده اعتماد را آغاز کردیم و نام صد نفر از آنها را انتخاب کردیم.” این پروژه امکانات غنی سازی در آینده را مورد بررسی قرار داد و جداسازی کتاب ها به ترتیب حروف الفبا تنظیم شد.

ناظر علمی پروژه از تلاش های هماهنگ کنندگان ، اعضای کمیته علمی ، اساتید ، اعضای کمیته نویسندگی و همه اعضای خانواده کریدیف ، که در مدت زمان طولانی (برای هفت نفر تلاش نکرده بودند ، تلاش کردند) قدردانی کرد. ماه) در تونس و ایجاد پیشگامان و شایستگی برابر با مردان. او گفت: “رهبری زنان معنای خاصی دارد ، زیرا راه موفقیت و پیشرفت زنان ، در مقایسه با مردان ، مطمئناً آماده نیست.”

دکمه بازگشت به بالا