خودکفایی در کشاورزی با شرکت‌های دانش‌بنیان

خودکفایی | کشاورزی

رشد فناوری و تعامل با تولید در هر کشوری می‌تواند منجر به جهش تولید ناخالص داخلی کشور شود، بنابراین توسعه شرکت‌های مبتنی بر دانش در کشاورزی علاوه بر منافعی که برای خود به همراه دارد. -کفایی، همچنین کشور را از نظر امنیت غذایی در وضعیت بهتری قرار می دهد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كشاورزي دانش بنيان را نه تنها مي‌توان راهي براي افزايش توليد و بهره‌وري براي تامين امنيت غذايي دانست، بلكه كارشناسان آن را ابزاري براي شفاف‌سازي و پاك كردن انواع مفاسد در اين زمينه مي‌دانند. . بخش

بهبود امنیت غذایی با کشاورزی هوشمند

کشاورزی هوشمند را می توان مشابه کشاورزی دانش بنیان دانست. تعداد شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی از 281 شرکت در اردیبهشت 1401 به 394 شرکت در اردیبهشت 1402 رسیده است که نرخ رشد این شرکت ها 40 درصد است و در صورت حمایت دولت و وزارت جهاد کشاورزی از دستاوردهای این شرکت‌ها در مسیر درست نه تنها بخش کشاورزی منبع ارزآوری اقتصاد خواهند بود، بلکه ثبات قیمتی و غیرقیمتی در محصولات به‌ویژه کالاهای اساسی برقرار می‌شود.

مشکلات و مشکلات اقتصادی در چند سال اخیر در کشور باعث ایجاد بلاتکلیفی و ناامنی اقتصادی برای شرکت های دانش بنیان و کاهش انگیزه برای تحقیق و سرمایه گذاری در این صنعت شده است.

برای برقراری امنیت غذایی-اقتصادی از طریق کشاورزی دانش بنیان و هوشمند، پیشنهاداتی از قبیل جمع آوری داده ها و اطلاعات پایه به عنوان مبنای بخش کشاورزی دانش بنیان، توسعه انواع حمایت های دولتی از شرکت های دانش بنیان، نظارت بر شرکت های دانش بنیان. در بخش کشاورزی توسط سازمان‌های بی‌طرف و نظارت برای حفظ اقتدار ملی، تخصیص منابع سرمایه‌گذار در بخش کشاورزی و تخصیص تسهیلات بلندمدت برای این بخش در دسترس است.

تعریف دانش بنیان در ایران

بر اساس ماده 1 قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان مصوب 1388، شرکت به شرح زیر تعریف شده است: (شرکت ها و مؤسسات دانش بنیان شرکت ها یا مؤسسات خصوصی یا تعاونی هایی هستند که هدف آنها همگام سازی دانش و ثروت، توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و دستیابی به اهداف علمی و اقتصادی (شامل گسترش و بکارگیری اختراعات و نوآوری ها) و تجاری سازی نتایج تحقیق و توسعه (شامل طراحی و تولید کالا و خدمات) در حوزه فناوری برتر شکل گرفته است. ارزش افزوده، به ویژه در تولید نرم افزارهای مربوطه.

همانطور که گفته شد، آیین نامه شناسایی صلاحیت شرکت های دانش بنیان بر اساس رویکرد (خروجی محور) شکل گرفته است، به گونه ای که موسسات دانش بنیان بر اساس تولید کالا یا خدمات در بند 5 این ماده تشکیل می شوند. 1. در این آیین نامه، ویژگی های کالاهای مبتنی بر دانش به شرح زیر بیان شده است: 1- در حوزه فناوری بالا و متوسط ​​به بالا. 2- داشتن پیچیدگی فنی و تولید و تداوم مستلزم تحقیق و توسعه است. 3- بیشتر ارزش افزوده ناشی از دانش فنی و نوآوری است.

حذف واردات بذر با توسعه بنگاه های دانش بنیان

بر اساس اعلام پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی، سالانه 3 میلیارد دلار در زمینه بذر سبزی و صیفی، دانه های روغنی، محصولات قندی، کودهای شیمیایی، استارتر و پروبیوتیک وارد کشور می شود.

دکتر سیدمجتبی خیام نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در 15 شهریور سال گذشته (1402) میزان خودکفایی در بخش کشاورزی و کشور را حدود 80 درصد اعلام کرد. در بخش‌هایی از کشاورزی کمتر از 20 درصد است که درصدی از نیاز خود را از خارج وارد می‌کند، اما 10 تا 16 میلیارد دلار ارز برای تامین نیاز محصولات کشاورزی از کشور خارج می‌شود و این اهمیت آن را نشان می‌دهد. شرکت های دانش بنیان در امنیت غذایی کشور.

وی افزود: تمرکز اصلی ما توسعه شرکت های دانش بنیان در بخش کشاورزی است و در حال حاضر بیش از 8600 شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف کشاورزی در 2 سال تاسیس شده اند پیش بینی کرد ظرفیت ایجاد 2 هزار شرکت دانش بنیان در 15 استان کشور را داشته باشیم.

تولید برخی داروهای کشاورزی در مسیر خودکفایی

“بیوگارد” نام محصولی است که توسط یکی از شرکت های فنوار تولید می شود. نیاز کشور به این محصول 2 تا 5 هزار تن در سال و برآورد فروش 100 تن تا پایان سال جاری است. از این محصول می توان برای افزایش تغذیه و رشد گیاه و کاهش یا مدیریت آسیب های ناشی از قارچ های بیماری زا در محصولات زراعی، باغ ها و گلخانه ها استفاده کرد.

«هایپرلایف» اولین پروبیوتیک مقاوم در برابر حرارت تولید شده در کشور برای صنعت دام و طیور است. نیاز کشور 500 تا 700 تن در سال و میزان فروش آن در پایان سال 1402 حدود 300 تا 400 تن است که با استفاده از این محصول قابلیت هضم غذا در روده کوچک افزایش یافته و منجر به کاهش تبدیل خوراک می شود. عامل و افزایش راندمان تولید و از طریق حذف رقابتی در دستگاه گوارش، از رشد و تکثیر باکتری های بیماری زا جلوگیری می کند. .

«بیوبیون» توسط یکی از شرکت های دارویی مبتنی بر بیوتکنولوژی روانه بازار شد و نیاز کشور به این دارو سالانه هزار و 390 هزار جعبه است. این محصول معمولاً به عنوان مکمل آهن، روی و مولتی ویتامین استفاده می شود و برای کم خونی به خصوص کم خونی شایع در خانم ها تجویز می شود.

ذرت “هیبرید سینگل کراس جوین” 45 توسط یکی از شرکت های کشاورزی و صنعتی بر اساس دانش تولید می شود. تقاضای کشور حدود 12000 تا 14000 تن در سال و فروش 2000 تن در سال است. این نوع ذرت زودرس بوده و قابلیت افزایش بهره وری آب و پتانسیل بالایی در تولید دانه دارد.

«الکترونیک بلوز» در یکی از شرکت های دانش بنیان تولید می شود. تقاضای سالانه کشور برای این محصول 83 میلیون قطعه و برآورد فروش آن 10 میلیون قطعه خواهد بود. استفاده از این مکمل در دامداری باعث کاهش 50 درصدی قیمت تمام شده دام می شود.

پهپادهای کشاورزی

پهپاد کشاورزی توسط یک شرکت دانش بنیان از پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده است که اخیرا در ششمین نمایشگاه ایران افتتاح شد. لازم به ذکر است که به دلیل تماس مستقیم با سموم در روش های سمپاشی سنتی، سلامت مردم به خطر می افتد و یا در روش های دیگر که از تراکتور برای سمپاشی استفاده می شود، 20 تا 30 درصد محصول زیر چرخ های تراکتور آسیب می بیند و باعث خسارت به کشاورزان می شود. که در بسیاری از موارد کشاورزان از سمپاشی مزرعه صرف نظر می کنند.

به گفته مدیرعامل شرکت دانشبانیان که در بالا ذکر شد، این پهپاد دارای سرعت و قدرت بالایی است به طوری که با سمپاشی یکنواخت در کل زمین می تواند هر هکتار را با 10 لیتر محلول سمپاشی کند. علاوه بر این سرعت کار نسبت به روش های سنتی 10 برابر افزایش می یابد. به عنوان مثال در روش سنتی روزانه تا 5 هکتار را می توان برگ پاشی کرد اما با استفاده از این پهپاد می توان روزانه تا 50 هکتار را برگ پاشی کرد. فناوری ساخت این پهپاد تنها در انحصار آمریکاست و ایران به عنوان دومین کشور ارائه دهنده این فناوری این محصول را عرضه می کند.

تولید الکل از ضایعات کشاورزی

یک شرکت دانش بنیان در تربت حیدریه (استان خراسان رضوی) که از سال 1394 فعالیت های تحقیقاتی خود را در زمینه شیمی، نفت و گاز آغاز کرده است، با موفقیت از ضایعات کشاورزی الکل تولید می کند. مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در خرداد ماه سال گذشته (1402) اعلام کرد که در گذشته برخی شرکت های داخلی موفق به تولید الکل از نیشکر شده اند اما سابقه تولید این محصول از ضایعات کشاورزی با خلوص و کیفیت بالا وجود ندارد.

وی اعلام کرد: این شرکت موفق به تولید گاز مایع و همچنین گاز LPG یا هیدروکربن های بوتان و پروپان با فرمولاسیون های ویژه بر اساس استانداردهای زیست محیطی روز دنیا شده است. این شرکت در شهرک صنعتی شماره یک تربت حیدریه با سرمایه گذاری اضافی بالغ بر 40 میلیارد ریال و در زمینی به مساحت 1500 متر مربع فعالیت می کند که برای توسعه کار خود نیازمند حمایت مسئولین استانی و کشوری می باشد.

18 نوآوری از پارک ملی کشاورزی از آخرین دستاوردهای دانش کشاورزی

«محمد صادق خیاطیان» رئیس صندوق نوآوری و رفاه در 22 اسفند 1402 در بازدید از پارک ملی علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی از 18 طرح نوآورانه از 9 شرکت دانش بنیان بر این اساس خبر داد. . پارک

برخی از این پروژه ها عبارتند از: بومی سازی سنسور فشار آب منفذی با فناوری سیم ارتعاشی برای اولین بار در کشور، طراحی و ساخت پایلوت تحقیقاتی برای بازیابی فلزات قلیایی خاکی از پساب، مزرعه کشت گلخانه ای چند منظوره هوشمند. بذر سه اکوتیپ گیاه کبر، سرکه چوب فرح بخش، نعمت داش، بادمجان هیبریدی 1933، کود ماهی مهکود که هر کدام با هدف خودکفایی برای ارتقای کمی و کیفی محصولات کشاورزی می باشد.

بر اساس مطالب فوق شرکت های دانش بنیان نه تنها در تامین نیازهای کشاورزی کشورمان و جلوگیری از ورود ارز موثر هستند، بلکه ظرفیت صادرات بسیاری از محصولات خود را نیز دارند که از وابستگی مواد غذایی کشورمان جلوگیری می کند. اقتصاد. از نظر کشاورزی انتظار می رود با تکیه بر شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» نقش موثری در ایجاد فناوری و کاربرد در تولید محصولات کافی و با کیفیت داشته باشیم.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا