اقتصادی

خودکفایی در تولید گندم دنبال می‌شود

میجیک/پرس نماینده امور کشاورزی وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه گندم محصول اساسی کشور است چرا که نان منبع اصلی انرژی مردم است، گفت: بنابراین اولین مسئولان سامانه جست وجو هستند. ما می توانیم نان مورد نیاز خود را در داخل تولید کنیم، خارجی نباشید.

علیرضا مهاجر، پنجشنبه 27 فروردین ماه در بازدید از مزارع استان فارس، یادآور شد: برای تامین نیاز گندم کشور، سطح ابلاغی برای کشت گندم حدود 4 میلیون هکتار دیم و 2 میلیون هکتار زیر کشت آبی است. و افزود: خوشبختانه از 6 میلیون هکتار سطح گزارش شده حدود پنج میلیون و 900 هزار هکتار شامل یک میلیون و 954 هزار هکتار آبیاری گندم و سه میلیون و 950 هزار هکتار گندم دیم زیرکشت شده است.

مهاجر همچنین به اجرای طرح در دست اقدام با هدف افزایش تولید گندم اشاره کرد و افزود: با کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برنامه هایی برای افزایش تولید در دیم داریم. افزایش سطح عملکرد در واحد سطح.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در این طرح آخرین یافته های تحقیقاتی کشور و جهان با هدف افزایش تولید و درآمد کشاورزان به کشاورزان منتقل می شود.

مهاجر گفت: قرارداد کشت گندم از دیگر مواردی است که در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی با هدف افزایش تولید این محصول قرار دارد. زمین گندم به صورت قراردادی کشت شده است.

این مسئول افزود: در این قالب طرح با هدف استفاده بهینه از عناصر غذایی برای مزارع دیم و آبی نهاده ها در زمان کاشت در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و در پایان برداشت قیمت ها دریافت می شود.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه اجرای الگوی کشت با هدف بهبود تولید محصولات اساسی از دیگر طرح های اجرا شده توسط این وزارتخانه است، گفت: امیدواریم بتوانیم کشت را بهینه کنیم. الگوهایی با کمک همه ارکان نظام تولید و کشت گیاهان که نیازی به سفارش نیست، مستلزم تخصیص اعتبارات لازم برای سازمان جهاد کشاورزی و فراهم کردن شرایط لازم برای کشاورزان است.

مهاجر با بیان اینکه برداشت گندم به طور رسمی از 20 فروردین آغاز شده است، تصریح کرد: امیدواریم این برداشت تا اوایل مردادماه ادامه داشته باشد و پیش بینی می شود تولید امسال بیشتر از سال گذشته باشد.

این مسئول با بیان اینکه هدف از سفر به استان فارس بررسی طرح اجرا شده در این زمینه است، گفت: زمینه بسیار خوبی است، قطعاً می توان کاری انجام داد از جمله اینکه کشاورزان را متقاعد کنیم از آن استفاده کنند. مقدار مناسب کود و همچنین سمپاشی بیماری ها و همچنین گندم.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه استان فارس یکی از استان های پربرکتی است که اولین تولید کننده غلات کشور در این ماه است، افزود: به دنبال بازگرداندن استان فارس به کشور هستیم. همان اول محلی در کشور است که کشاورزان را متقاعد به تغذیه، آب، اسپری در برابر بیماری ها می کند.

مهاجر همچنین خاطرنشان کرد: فقط استفاده از کودهای ازته با وجود ظاهر گیاهان زیبا، سبز و بلند باعث کاهش عملکرد شد.

وی با بیان اینکه در این شرایط کاهش عملکرد مزارع تا زمان برداشت قابل تشخیص نیست، اظهار داشت: از کشاورزان استان فارس درخواست می شود به دستورات سازمان جهاد کشاورزی به کشاورزان توجه کنند. و جهاد کشاورزی. روی این تمرکز کنید.

مهاجر یکی از اتفاقات خوبی که با وجود تورم بالا در کشور رخ داد، متعادل بودن قیمت نهاده ها بود، افزود: شورا به ادامه یارانه کودهای پتاس، فسفات و نیتروژن به گندم کاران و تخصیص گندم کاران کمک کرد.

به گفته معاون امور کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی؛ توجه دولت و مجلس نشان می دهد که دولت به تولید اهمیت می دهد و سعی می کند قیمت نهاده ها را متعادل کند.

وی با یادآوری اینکه معمولاً در هنگام بارندگی زیاد و افزایش دما، بیماری ها به طور طبیعی در غلات به ویژه گندم ظاهر می شود، افزود: معمولاً بیماری ها کمتر توسط کشاورزان مشاهده می شود یا زمانی که می دانند شانس مبارزه را از دست داده اند. .

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه عدم مقابله با بیماری های گندم زیان شدید محصول را به دنبال دارد، تصریح کرد: کشاورزان باید با توجه به شرایط آب و هوایی در زمان مناسب به کارشناسان مراجعه و در یک یا دو مرحله اقدام کنند. وقتی اعلام کردند برای اسپری

علیرضا مهاجر با بیان اینکه متاسفانه در بسیاری از این مناطق کشاورزان نسبت به سمپاشی و استفاده از قارچ کش های مناسب غفلت کرده اند که این امر منجر به کاهش عملکرد در پایان فصل برداشت شده است، افزود: امسال بارندگی باعث شد که این کار را انجام دهیم. منطقه ای سرسبز و زیبا، جنگ با آفات و بیماری ها و علف های هرز باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا