مطالب عمومی

خروج نیروهای آمریکایی از عراق پیروزی بزرگی برای ایران محسوب می‌شود/شکست سیاست‌های واشنگتن در منطقه

رابرت اس فورد گفت که تعطیلی سفارت وی در بغداد یک شکست بزرگ سیاسی برای کاخ سفید و یک پیروزی بزرگ برای تهران است.

وی گفت: “این می تواند به معنای پیروزی مردم ایران در برابر ایالات متحده از لحاظ نفوذ در عراق باشد.”

در این راستا ، تحلیلگران ارشد روابط بین الملل با تکرار عقاید فورد اظهار داشتند که خروج آمریکا از عراق یک پیروزی برای سیاست منطقه ای ایران است.

مایکل نایتس ، یکی از اعضای ارشد موسسه مطالعات ایران و عراق در واشنگتن ، نیز به مدیا لاین گفت که ایالات متحده آمادگی خود را برای ترک عراق آغاز کرده است ، اما لازم نیست این اتفاق قبل از 20 ژانویه 2011 رخ دهد.


بیشتر بخوانید:

آمادگی های اولیه ایالات متحده برای خروج دیپلماتیک از عراق

تعداد نیروهای آمریکایی در عراق به 3000 نفر کاهش می یابد


گوردون آدامز ، متخصص م Instituteسسه سیاست خارجی کوینسی در واشنگتن ، به مدیا لاین گفت که با شوالیه ها موافق است. اما رابرت جارویس ، استاد روابط بین الملل در دانشگاه آمریکایی کلمبیا ، با این نظر مخالف است.

وی در مصاحبه با مدیا لاین توضیح داد که (تهدید به بستن سفارت) مانند فشار برای تحت فشار قرار دادن عراق بود تا بغداد موضع قویتری در برابر گروههای مسلح در عراق اتخاذ کند.

مایک پمپئو

پیرو سیاست فرافکنی کاخ سفید ، یک مقام وزارت خارجه ایالات متحده که نامش فاش نشده است ، گفت واشنگتن جمهوری اسلامی ایران را مقصر حمله به پایگاه ایالات متحده در عراق می داند.

در پاسخ ، مقامات ارشد ایران تخلف مقامات آمریکایی را انکار کردند و به کاخ سفید هشدار دادند که در سیاست های مخرب خود در منطقه تجدید نظر کند.

فیصل الاسترآبادی ، سفیر سابق عراق در سازمان ملل در مصاحبه با بیزنس اینسایدر گفت تهدید واشنگتن مبنی بر بستن سفارت خود در بغداد و عقب نشینی نیروهای آمریکایی و اتباع عراقی چیزی جز پیروزی بزرگ ایران و سیاست نبود. دودو تهران.

سفیر سابق عراق در سازمان ملل اصرار دارد که دولت ایالات متحده تلاش می کند نفوذ ایران در عراق را طی دو دهه گذشته محدود کند ، اما با بستن سفارت خود و ترک عراق ، ایالات متحده در واقع به ایران پیروزی می دهد.

وی ادامه داد: سیاست ایران حداقل بیست سال پیش این بود که ایالات متحده را مجبور به ترک عراق کند و اکنون واشنگتن (به زور) تهدید می کند که دیپلمات را از عراق خارج خواهد کرد.

خروج نیروهای آمریکایی

مایک پمپئو در صحبت با برهم صالح رئیس جمهور عراق مهلتی را برای دولت عراق تعیین کرده است. گفته می شود پمپئو به مقامات دولت عراق گفته است كه باید حملات موشكی به سفارت آمریكا در بغداد و موقعیت نظامی آمریكا در عراق را متوقف كنند ، یا اینكه آمریكا نیروهای خود را بیرون می آورد و سفارت را تعطیل می كند. ایالات متحده صدها دیپلمات در منطقه سبز و امنیتی بغداد دارد و علاوه بر این ، حدود 3000 نیروی آمریکایی در سه پایگاه نظامی عراق مستقر هستند.

در همین راستا ، رهبران سه نیروی عراقی با سران احزاب و گروه های سیاسی عراق دیدار کردند. در این جلسه که به دعوت نخست وزیر عراق مصطفی الکاظمی برگزار شد ، نوری مالکی و هادی العامیری ، رهبران دولت قانون و ائتلاف فتح حضور نداشتند.

در این دیدار ، برهم صالح ، رئیس جمهور عراق گفت که پمپئو روز یکشنبه به وی یادآوری ادامه حملات به سفارتخانه های ایالات متحده ، نمایندگی های دیپلماتیک و کاروان های نظامی و ائتلاف های ضد داعش این کشور بود.

صالح به نقل از پمپئو گفت كه دونالد ترامپ ، رئیس جمهور آمریكا با جدیت در فکر بستن سفارت (واشنگتن) در بغداد است و آماده این كار است.

آخرین پیام / 4106 /

دکمه بازگشت به بالا