مطالب میجیک

حضور و نقش زنان در جنگ بیشتر پرداخت شود – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، به مناسبت سوم خرداد، ویژه برنامه فرهنگی «شهر خون و لاله ها» با محوریت نقش زن در حماسه خرمشهر به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان تهران و با مشارکت بنیاد آیه ایثار و تجارت صبح دیروز سه شنبه خرداد با حضور سیده کبری عارف زاده از دوستان شهید محمد جهان آرا و محمدعلی نورانی راوی کتاب «فرزندان عبدالله»، سرلشکر علیرضا زند وکیلی. مدیران کتابخانه های عمومی تهران، جمعی از شاعران، نویسندگان و پژوهشگران حوزه دفاع مقدس، بانوان کتابدار و رسانه با رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار و به صورت زنده از صفحه مجازی استان پخش شد. اداره کتابخانه های عمومی

نقش زنان در الهام گرفتن فاتحان خرمشهر

فرحروز فاتحی مدیر عامل بنیاد ایثار و تلاش در این مراسم گفت: به امید اینکه روحیه جنگ طلبی در بین مردم ما پرورش یابد. گرامیداشت یاد و خاطره شهید صیاد خدایی از پاسداران نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم است. او در عین حال مردی تأثیرگذار بود. خداوند به ایشان درجه رفیع شهادت عنایت فرماید.

فاتحی با اشاره به اینکه زنان در فتح خرمشهر تأثیر زیادی در روحیه سربازان داشتند، افزود: امروز هم که در آن زمان کلمه زن را می شنویم جامعه به شور و شوق می افتد. این فعالیت ها شایسته تحسین است. امیدواریم از تلاش های این بانوان در عرصه فرهنگی غافل نشویم.

رئیس هیئت سیاستگذاری کنگره شعر بانوان عاشورایی گفت: مقام معظم رهبری می فرمایند دفاع مقدس گنج است و هر لحظه حذف می شود. این زن؛ به اندازه توشه در دوران دفاع مقدس موثر بودند. ام‌اس. عارف زاده در آن زمان دختری هفده ساله بود و حیف است که زندگی به فیلم، نمایشنامه و کتاب تبدیل نشود. نسل بعدی با خواندن این داستان از زندگی در آن دوران پشیمان می شود.

برگزاری هفت جلسه کنگره زنان عاشورایی

رئیس هیئت سیاستگذاری کنگره شعر بانوان عاشورایی در ادامه به گوشه هایی از زندگی خانم پروین صالحی، یکی از تاثیرگذارترین زنان انقلاب اسلامی که در این نشست نیز حضور داشت، پرداخت و گفت: ایشان زندانی بودند. دوران پهلوی و همسر شهید لبافی نژاد. ساواکی فرزندانش را از او جدا می کند و خدا را شکر می کنیم که چنین افراد خوبی را در فعالیت های این بنیاد پیدا کرده ایم. ما با شاعران زیادی هم ارتباط داریم.

وی با بیان اینکه تاکنون هفت کنگره شعر بانوان عاشورایی برگزار شده است که سه کنگره در مشهد و سال گذشته در شیراز برگزار شده است، افزود: نتیجه کنگره چاپ کتاب های متعدد در اختیار دوستان است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بحث جهاد را مطرح کردند، گفت: یکی از اتفاقات دوران دفاع مقدس شعر بود که می توان از آن برای الگوسازی شعر استفاده کرد. رسالت بزرگ شاعران انتقال این الگو از نسلی به نسل دیگر با سرودن شعر است.

شایان ذکر است از خودگذشتگی مردم خوب و نجیب خرمشهر

محمدعلی نورانی، راوی کتاب ننه عبدالله؛ یکی از سربازان دوران دفاع مقدس با بیان اینکه چهلمین سال استقلال خرمشهر را جشن می گرفتیم، می گفت که سربازان خرمشهری در حال پیر شدن بودند و فقط به فکر خودمان نبودند. بلکه این فرزندان آنها هستند که جامعه از فرهنگ ایثار به دور است. وی ادامه داد: باید به ایثارگری مردم خوب و نجیب خرمشهر توجه کرد، این مردم در گذشته بی شمار زحمت کشیده اند.

وی با بیان اینکه هر حرکت موفقی باید با سه مولفه همراه باشد و اگر اتفاق بیفتد موفقیت آمیز است، می گوید: سه مولفه شامل مردمی، هدفمند و ایدئولوژیک است و سومی دارای رهبری قوی است.

نورانی افزود: خرمشهر در دوران قبل از جنگ شلوغ بود و روحانیون و روحانیون از شهر خرمشهر برای سفر به نجف سفر کردند. در بندر این شهر کشتی های بزرگی پهلو می گرفتند و مردم کشورهای دیگر به آنجا می آمدند. مردم این شهر به دلیل شرایطی که دارند با فرهنگ های مختلف آشنا هستند و لباس های زیبا، شیک و مد روز می پوشند.

زن و مرد با هم در خرمشهر دعوا کردند

وی افزود: مردم شهر آن را می دانستند و ناگهان در 31 شهریور با حمله به عراق، شهر به جهنم رفت. آنها نمی دانند به کجا فرار کنند. هیچ جای امنی برای بردن بچه ها وجود ندارد. به چشم خودم دیدم که دوچرخه سوار سرش می شکند.

او گفت که می خواهد روزی – هنرمندان و نویسندگان – به زیبایی شهر و وضعیت معنوی شهر فکر کند. او ادامه می دهد: جنگ مردمی است و زنان در کنار مردان می جنگند. وظیفه او فقط پشتیبانی در پشت خط مقدم نیست.

وی همچنین ماجرای لمس ترکش ها را در چشمانش بیان کرد و مادرش با درخواست از ائمه اطهار و حضرت خدیجه (س) از خداوند شفای فرزندش را خواستار شد و ادامه داد: در حرکت رزمی هدف و اعتقاد مهم است.

راوی کتاب «ننه عبدالله» گفت: دفاع فطرت همه انسان ها و همه گیاهان و حیوانات است. دشمن به خرمشهر حمله کرده بود و معلوم بود که باید از آن دفاع کرد. همان مردان با شلوار جین و زنان آرایش شده برای دفاع آماده شدند. وقتی جنگ شروع شد، مردمی که در اطراف راه می‌رفتند و به موسیقی گوش می‌دادند، پشت سپاه ایستادند و تقاضای سلاح کردند. وقتی زرادخانه خرمشهر خالی شد، مردان نیزه و نارنجک گرفتند. حتی با چوب و چماق به مرز می روند.

تأثیر رهبری جنگ بر جوانان خرمشهری

وی گفت: رهبری و رهنمودهای امام خمینی (ره) به قدری مؤثر بود که در هنگام سخنرانی اشک در چشمان جوانان جاری شد.

نورانی با استناد به بخش هایی از کتاب خود با بیان اینکه این کتاب به چهار محور پرداخته است، می افزاید: صدام قبل از حمله به خرمشهر جنگ داخلی کرده بود. جنگی شدید با بمباران و جنگ جاده به جاده ایجاد کرده است که به ندرت در این کتاب مفصل به آن پرداخته شده است. در خرمشهر هم جنگ تن به تن بود.

وی گفت: «جنگ 35 روزه نیست، اما ما 45 روز می جنگیم. حداقل 10 روز قبل از شروع رسمی جنگ، در مرز می جنگیدیم و می جنگیدیم. کسانی که شروع جنگ 31 شهریور را می دانند می گویند خرمشهر 35 روز جنگید.

خرمشهر هرگز سقوط نکرد

رزمندگان این دوران دفاع مقدس با ادعای اینکه خرمشهر هرگز سقوط نکرده است، گفتند: بخشی از این شهر سقوط کرد. خرمشهر روی رودخانه کارون به دو قسمت تقسیم شد و وقتی نیروهای ما شهید و ضعیف شدند – قسمت هایی از شهر فرو ریخت – برای دفاع از خود اسلحه به دست گرفتند. اجازه دهید تا زمان رسیدن سفارش عقب نشینی کنیم.

این رزمنده در بخشی دیگر به بیان خاطراتی از جنگ با 5 برادر پرداخت و افزود: همه برادرانم در حال جنگ بودند، مادرم نتوانست جلوی خود را بگیرد و با اینکه مدتی در شیراز بود، برگشت. مادرم کم کم او را به دفتر شهید جهان آرا در خرمشهر برد.

نورانی گفت: در آن زمان یک مرغداری داشتیم که مادرش ایستگاه صلواتی و پایگاه خانوادگی ما بود و غذای سربازان را می داد.

حضور زنان در جنگ مستلزم دستمزد بیشتر است

در ادامه برنامه سید کبری عارف زاده یکی از بانوان موثر در فتح خرمشهر با بیان اینکه خرمشهر و مقاومت و فرهنگ مردم آن را آقای نورانی توصیف می کنم گفت: امیدوارم حضور برادران در جنگ فراهم شود. امام خمینی (ره) نیز فرمودند مردان از دامن زنان برمی خیزند.

وی افزود: همه اینها در بحث خاطرات زنان هنگام ثبت نام است. آموزش، فرزندپروری، مراکز خانواده و نویسندگان و روانشناسان نیز می توانند از این خاطرات استفاده کنند. وقتی انقلاب شد، همه به ویژه حضرت امام (ره) با رهبری و تدبیر ایشان می دانستند که استکبار جهانی اجازه نمی دهد انقلاب ایران روی پای خود بایستد. کشیش ها می دانستند که همسایگانمان به ما حمله خواهند کرد. لذا دستور تشکیل ارتش 20 میلیونی را صادر کرد و این آموزش را برای مردان ندانست.

عارف زاده خاطرنشان کرد: در آن زمان ما عضو انجمن دبیرستان های اسلامی بودیم و اولین گروهی بودیم که آموزش دیدیم. وی بیان کرد: در آن زمان 80 مرد را آموزش دادیم و دو سه خانم بعد به عنوان مربی انتخاب شدند و در یک پادگان در 8 کیلومتری خرمشهر آموزش دیدیم.

وی با بیان اینکه این پادگان پس از آن به نام اولین شهید خرمشهر، شهید بختور نامگذاری شد، افزود: هنوز نواری دارم که نقاب خود را می زنیم و نام شهیدان عباس فرحان اسدی و موسی بختور روی آن نوشته شده است.

زنان با پینه روی دست

رزمنده این دوران مقدس که از دوستان شهدای جهان آرا بود، ادامه داد: مسئولیت برادران از همان زمان شروع شد. در 31 شهریور جنگ از مرز گذشت و به شهرها رسید. اجساد زیادی روی زمین بود که باید آبیاری و دفن شوند. با صدای سوت خمپاره باید جسد را روی زمین می گذاشتند تا به قطعات خمپاره که جنازه را حمل می کرد دست نخورد و گاهی مجبور می شدند جسد را چندین بار روی زمین بگذارند.

عارف زاده همچنین خاطرات دیگری از حضور زنان در دوران دفاع مقدس و فتح خرمشهر بیان کرد و افزود: نمونه هایی از مادران رزمنده را به یاد دارم؛ همچنین زنانی که همسرانشان اسیر شده اند و دخترانی که در منطقه اسیر شده اند یا مادرانی. که دو فرزندش شهید شدند. درست است که ما از حضرت زینب(س) الگو می گیریم، اما با روحیه یک زن مهربان، جنگ روزگار سختی است. زیرا مردم منطقه احساس و آگاهی متفاوتی دارند.

وی با بیان اینکه از همه این اتفاقات می توان نکته آموزش و پرورش را آموخت، گفت: پس از گذشت چهل سال هنوز بررسی آن خاطرات دشوار است. او از ما می خواهد که آن زمان را بازگو کنیم. اما وقتی این داستان ها را گفتیم، ماه ها تحت تأثیر قرار گرفتیم.

عارف زاده با اشاره به اینکه در عملیات آزادسازی خرمشهر امدادگر بودم و قبل از جابجایی مهمات، افزود: بسته مهمات 90 کیلوگرمی بود و دختران جعبه را حمل می کردند. شب هم ما را مثل آقا فرستادند. روز اول دست هایمان تاول زد اما بعداً دست هایمان پینه بسته شد. چند ماهی در بیابان چادر زده بودیم. خدمات صحی صحرایی را هم در آنجا راه اندازی کردیم.

فداکاری بزرگترین فداکاری است

در بخشی دیگر از این نشست علیرضا زند وکیلی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران با بیان اینکه زنان در جنگ نقش دارند و این نقش قابل تغییر نیست و همه ما پدربزرگ عبدالله را در شهرستان ها داریم، گفت: بزرگترین فداکاری است. مرده است. سوزنی وارد دستش می شود.

وی در خصوص اهمیت مقام جانبازی افزود: امید است در تعریف مقوله ایثار نقش کوچکی داشته باشد. امیدواریم بتوانیم درصد کمی از شرمندگی خود را جبران کنیم.

در جریان سخنرانی شهروندان که در این برنامه برگزار شد، چند تن از شاعران حوزه فرهنگ مقاومت به شعرخوانی پرداختند. از جمله قادر طراوت پور، سید مسعود علوی، هادی جانفدا، فاطمه بیرامی فرزند شهیدان احمد زارعی و زینب دانشی بودند که هر کدام یاد و خاطره شهدا و جانباختگانشان را گرامی داشتند. دختر شهید زارعی حادثه اخیر خوزستان را به مردم ایران تسلیت گفت و منطقه را خون ایرانی توصیف کرد.

دکمه بازگشت به بالا