حراج یک اتحادیه – میجیک

حراج یک اتحادیه - ایسنا

در دو روز گذشته دو اتفاق مهم رخ داده است. اولین مورد ترور شهید سنور است که انتظار می رود مرحله جدیدی از وضعیت غزه را رقم بزند. دوم موضع غیر اصولی اتحادیه اروپا در قبال جزایر سه گانه ایرانی است.

به گزارش میجیک هم میهن در سرمقاله ای درباره مسائل روز نوشت: وضعیت روابط خارجی ایران علاوه بر مسائل منطقه ای روز به روز پیچیده و حساس است. در دو روز گذشته دو اتفاق مهم رخ داده است. اولین مورد ترور شهید سنور است که انتظار می رود مرحله جدیدی از وضعیت غزه را رقم بزند. دوم موضع غیر اصولی اتحادیه اروپا در قبال جزایر سه گانه ایرانی است.

نکته مهم این نگرش بی شخصیتی دیپلماتیک این اتحادیه است. نه به این دلیل که او علیه ایران موضع گرفته است. اما به این دلیل که چگونه این اتحادیه واقعیت بین المللی را به یک بازی برای خود تبدیل می کند. اگر جزیره اشغال شده است چرا در مورد این اشغال خیالی در پنج دهه گذشته سکوت کرده اید؟ همچنین از چه زمانی اتحادیه اروپا با استعمار مخالفت کرد؟ این جزایر را از شما گرفتند حالا شما طلبکار هستید؟

امروز بزرگترین جنایت قرن حاضر در این حوزه تکرار شده است و تنها دلیل آن اشغال است که بر اساس نص صریح قطعنامه سازمان ملل غیرقانونی است. اما نه تنها مجازات نمی کنید بلکه از اشغالگران حمایت می کنید و مردم منطقه تاوان جنایات آلمان هیتلری را می پردازند.

اروپا و مخالفان اشغال؟ البته اگر مصداق واقعی باشد از آن استقبال خواهیم کرد; اما هیچکس اشغال جنوب شرق آسیا توسط فرانسه را فراموش نکرده است تقریباً تمام آفریقا توسط فرانسه آلمان بریتانیای کبیر بلژیک ایتالیا پرتغال و هلند اشغال شده بود. حالا شما از اشغال سه جزیره واقع در خلیج فارس می گویید؟ البته همیشه می شنویم که کشورهایی هستند که سیاست خارجی خود را برای سود می فروشند. اما انتظار نمی رود که اتحادیه اروپا دچار چنین تحقیر شود.

این نشانه قدرت اتحادیه اروپا در تحقیر و حمایت از جنایات اسرائیل و در عین حال حراج موضع سیاست خارجی آن نیست. این نشانه ضعف است نه قدرت. قبل از تشکیل اتحادیه اروپا کشورهای عضو اتحادیه نمی توانستند چنین موضع ضد حقیقتی اتخاذ کنند. حالا چی شده که ضعیف تر از قوی تر شده؟ حراج اصول سیاست خارجی یکی از عوامل ناامنی و بی ثباتی در جهان است.

مداخلات غیراصولی و سودجویانه در درگیری های جهانی از عوامل مهم بی ثباتی سیاسی است. از حدود سال 2014 اتحادیه اروپا و ایالات متحده به طور غیرمسئولانه در امور داخلی اوکراین دخالت کردند تا اینکه در نهایت حساسیت روسیه به امنیت ملی را مقصر دانستند و به یکی از عوامل جنگ در اوکراین تبدیل شدند و اکنون نیز چنین است. با یک جنگ فرسایشی معروف به سرنوشت او مواجه شد؟

این اتحادیه به جای حل مشکل اوکراین بار دیگر مشکل را به جای دیگری پرتاب می کند. این دقیقاً همان کاری است که آنها در فلسطین پس از جنگ جهانی اول به ویژه پس از جنگ جهانی دوم انجام دادند و با انتقال یهودیان به آنجا بذر بحرانی را کاشتند که هرگز پایان نخواهد یافت. تجربه فلسطین و اکنون اوکراین به اندازه کافی آموزنده است تا از اغتشاشات و تحریکات منطقه ای به ویژه در خارج از اروپا جلوگیری شود. این نکته را هم باید به کشورهای منطقه نشان داد اگر تجربه اوکراین هم می تواند برای آنها درس عبرت باشد.

اروپا می تواند برای شما موقعیت بفروشد اما در صورت لزوم طفره می رود. چرا به همین دلیل امروز موقعیت خود را به حراج گذاشته است. بنابراین اشتباه نکنید که مسائل منطقه را به بیگانگان بیاورید. فارغ از اینکه ایرانیان در کدام گروه یا جناح باشند امروزه دو نکته و اصل سیاست خارجی بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته است.

اول سایر کشورها حتی بلوک های بزرگ مانند اتحادیه اروپا موقعیت های خود را در صورت لزوم می فروشند و به حراج می گذارند. دوم هیچ کشوری خیر ما را نمی خواهد. چه هند چه روسیه چین یا اروپا و آمریکا اسرائیل بدترین آنهاست. بنابراین ما می توانیم و باید به همه هموطنان دلسوز ایران و دفاع از سیاست خارجی منطقی و تعاملی متحد و احترام بگذاریم و در عین حال با هر نوع اشغالگری مخالف و از تمامیت ارضی ایران محافظت کنیم. و نه ما نمی توانیم و نباید به متغیرهای بیرونی مستقل از حضور مردم برای بهبود امور داخلی امیدوار باشیم.

همچنین به عنوان آخرین و مهمترین نکته باید از صاحبان قدرت خواست که از تغییرات درون زا و ظاهری ناامید نشوند. ناجیان ایران فقط مردم و اراده آزاد این مردم هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا