مطالب عمومی

جمهوری آذربایجان: آماده عادی‌سازی روابط با ارمنستان هستیم

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین میجیک ، جیهون بایراموف وزیر امور خارجه آذربایجان گفت که کشورش آمادگی برقراری روابط با ارمنستان را دارد.

به گزارش خبرگزاری آذرتاج ، بایراموف در حاشیه اجلاس سران دولت مستقل با آرارات میرزویان دیدار کرد و بر تمایل باکو برای ایجاد روابط بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان همچنین خاطرنشان کرد که مفاد بیانیه های سه جانبه با روسیه در نوامبر 2020 و ژانویه 2021 باید به طور کامل اجرا شود.

بایراموف گفت که کشورش آماده برقراری روابط با ارمنستان بر اساس رعایت اصول حقوق بین الملل ، به ویژه در مورد حاکمیت ، تمامیت ارضی و عدم نقض سرزمین های مرزی است.

وی همچنین تاکید کرد که اجرای توافق نامه باز بودن همه کانال های ارتباطی در منطقه بسیار مهم است.

همچنین یک نشست سه جانبه روز پنجشنبه با وزرای خارجه روسیه ، جمهوری آذربایجان و ارمنستان برگزار شد.

لاوروف پیش از این دیدار گفت: “اخیراً ما در مسکو گفتگوی مفصلی داشتیم ، اما امروز دیگر مسائل مربوط به روابط بین دو کشور و البته منطقه را مورد بررسی قرار خواهیم داد.”

وی گفت: “قره باغ باید همچنان مورد بررسی قرار گیرد.”

میرزویان همچنین با تمجید از میانجیگری روسیه در اختلاف باکو و ایروان ، خاطرنشان کرد که توافق حاصل شده پس از مناقشه قره باغ ، به طور کامل اجرا نشده است.

وزیر خارجه ارمنستان همچنین خواستار “حل و فصل کامل” اختلافات بر سر منطقه قره باغ شد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از درگیری 44 روزه با روسیه در 24 نوامبر (9 نوامبر) سرانجام با آتش بس در منطقه قره باغ به توافق رسیدند. بر اساس این توافقنامه ، ارمنستان موظف است مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان در اقدم ، کلباجار و لاچین را تخلیه و یک راهرو زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل ، جمهوری آذربایجان قول داد که ضمن توقف عملیات نظامی در قره باغ ، کریدور لاچین را برای الحاق قره باغ به ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا و همچنین تمام مناطق آزاد شده به جمهوری آذربایجان ملحق شد. اما روسیه نیروهای حافظ صلح را به عنوان آتش نشان به منطقه قره باغ در خط تماس ارسال کرده است.

انتهای پیام /



این را برای صفحه اول توصیه کنید

دکمه بازگشت به بالا