اقتصادی

جلوگیری از انحراف روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل

نماینده ویژه رئیس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: با راه اندازی سامانه تخصیص نفت و گاز بر اساس اسناد حمل و نقل آنلاین از انحراف روزانه بیش از 8 میلیون لیتر نفت و گاز در کشور جلوگیری می شود.

به گزارش میجیک، سیدمجد رضوی در حاشیه دومین روز از بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و در مراسم افتتاحیه سامانه ثبت نام آنلاین درخواست کارت هوشمند سوخت، با اشاره به راه اندازی تخصیص نفت و گاز گفت. سامانه مبتنی بر اسناد حمل‌ونقل آنلاین: این سامانه به‌طور رسمی افتتاح و مورد استفاده قرار می‌گیرد، زمینه را برای حرکت به سمت کنترل و نظارت بهتر در زمینه حجم مصرف نفت و گاز فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه این سامانه به سه هدف دست خواهد یافت، در گام اول از انحراف روزانه حدود 8 میلیون لیتر محصول جلوگیری می شود که رقم قابل توجهی است، گفت: در سال 1401 در حوزه حمل و نقل، رقم روزانه است. معادل 57 میلیون لیتر نفت و گاز در این کشور مصرف می شود.

وی افزود: این در حالی است که حجم مصرف در سال 1402 به 65 میلیون لیتر در روز رسید; البته این میزان مصرف با فعالیت های انجام شده همخوانی ندارد و نشان می دهد که انحرافات قابل توجهی در این بخش وجود دارد.

رضوی با بیان اینکه یکی دیگر از مزایای سامانه تخصیص نفت و گاز بر اساس اسناد حمل و نقل آنلاین، جلوگیری از صدور بارنامه و بارنامه های جعلی است، گفت: به دنبال کنترل و نظارت بر این منبع خارج از شبکه از طریق این سامانه هستیم.

وی در خصوص ممنوعیت فروش کارت سوخت اختصاصی گفت: وجود این سامانه می تواند بر چالش های پیرامون این مشکل فائق آید، فروش کارت سوخت به صورت آنلاین با استفاده از سامانه تخصیص نفت و گاز بر اساس اسناد حمل و نقل پیگیری می شود. گاهی در استانی مثل آذربایجان غربی یعنی در دورترین نقطه شمال غرب کشور کارت سوخت استان سیستان بلوچستان نمایان می شود و با این سامانه می توان مشکل مهاجرت کارت را نیز حل کرد.

نماینده ویژه رئیس جمهور در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه اقدام مهم دیگر جلوگیری از هدر رفت سوخت در استان هایی است که قاچاق سوخت زیاد است، گفت: سه استان کشور در حوزه انحراف و قاچاق سوخت از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان بیشترین انحراف از رتبه را دارند، استان های بیشتری متاثر از انحراف از سوخت خارج از شبکه هستند که از این سکو با صدای بلند می گویم که باید به سمت آن حرکت کنیم. شفاف سازی. در اسرع وقت.

رضوی با بیان اینکه برای دولت قابل قبول نیست که متولیان امر و دست اندرکاران امر نظارت کافی بر قاچاق سوخت نداشته باشند، اظهار داشت: اینکه استان 16 درصد از سهمیه اختصاص یافته انحراف داشته باشد غیرقابل قبول است، به نظر می رسد در آینده خیلی دور نیست، به خصوص امسال که با رشد نارضایتی ها مواجه هستیم، بحث نظام باید با قاطعیت پیش برود. راهی جز مقابله با قاچاق سوخت از طریق تجمیع سیستم وجود ندارد.

وی افزود: ایران با 16 کشور همسایه است و در این زمینه از مزیت های قابل توجهی برخوردار است، اما متاسفانه برخی ناکارآمدی ها و بی توجهی ها زمینه سوء استفاده در حوزه محصولات را فراهم کرده است و امسال نیز تلاش می کنیم همین قانون را در سال جاری اجرا کنیم. سال های گذشته

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا