اقتصادی

جزئیات پرداخت تسهیلات ارزان به تعاونی‌های فراگیر ملی

مدیرکل دفتر توسعه سرمایه گذاری سرمایه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت بیش از 32 میلیارد ریال کمک بلاعوض به تعاونی های فراگیر ملی و تخصیص تسهیلات قرض الحسنه 900 میلیارد ریالی برای تعاونی های فراگیر ملی خبر داد. سرمایه در گردش این نوع تعاونی ها.

به گزارش میجیک، بر اساس بند 10 ماده 1 قانون سیاستگذاری ماده 44، شرکت تعاونی جامع ملی نوعی تعاونی متعارف است که برای فقرزدایی سه دهک پایین تشکیل شده است. عضویت تعاونی آزاد است و در بدو تشکیل حداقل 70 درصد اعضای آن باید از سه دهک پایین باشند.

یکی از بندهای مهم مندرج در سیاست کلی اصل 44 قانون اساسی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری کمک به تشکیل تعاونی های فراگیر ملی برای کاهش فقر از سه دهک پایین جامعه است که پس از قانونی شدن و ابلاغ آن در مجلس. توسط رئیس جمهور در اواسط سال 2008 در دستور کار وزارت تعاون سابق قرار گرفت.

در این راستا مدیرکل دفتر توسعه سرمایه گذاری تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی سال های 1400 و 1401 بیش از 32 میلیارد ریال به تعاونی های فراگیر ملی پرداخت و مبلغ 900 میلیارد ریال قرض آل. – تسهیلات حسنا سرمایه در گردش از نوع تعاونی در سال 1401 با هدف فقرزدایی و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر، سه دهک پایین جامعه را اعلام کردند.

وی با اشاره به فلسفه وجودی فراگیر تعاونی ملی گفت: این تعاونی برای کاهش فقر اقشار کم درآمد با عضویت حداقل 70 درصد از اعضای سه دهک پایین درآمدی و در راستای تاکیدات است. مقام معظم رهبری در ابلاغ سیاست کلی قانون اساسی اصل 44. بر اساس ساماندهی اقشار آسیب پذیر در قالب این نوع تعاونی ها تشکیل شده است.

امیرآبادی زاده از به روز رسانی اطلاعات تعاونی های ملی فراگیر در سامانه جامع و هوشمند بخش تعاون خبر داد و گفت: در حال حاضر تلاش می شود تا سامانه مربوطه با سامانه جامع رفاه ایران متصل شود و دسترسی به اداره کل تعاون، کار و کار ایجاد شود. و رفاه اجتماعی استان به منظور گسترش و آمار افراد سه دهک پایین درآمدی مشمول عضویت در تعاونی ها می باشد.

جزئیات پرداخت تسهیلات کم هزینه به تعاونی های فراگیر ملی

امروزه تعاونی های فراگیر ملی دارای مزایای فراوانی هستند. از جمله این مزایا، در بندهای (ب) و (ج) ماده 9 قانون سیاستگذاری اصل 44 ذکر شده است که در کلیه مواردی که دولت برای حمایت از بخش غیردولتی مشوق هایی غیر از مالیات در نظر می گیرد، این حمایت از تعاونی ها است. . 20 درصد بیشتر از بخش غیردولتی است.

به گفته مدیرکل دفتر توسعه سرمایه گذاری اقتصادی تعاون، در سال های 1400 و 1401 بیش از 32 میلیارد ریال کمک بلاعوض به تعاونی های فراگیر ملی و 900 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه برای سرمایه در گردش این شرکت پرداخت شده است. نوع تعاونی در سال 1401.در بند (ج) ماده 9 نیز تاکید شده است که اعطای و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای پوشش تمام یا قسمتی از درآمد شرکت های تعاونی که اعضای آن جزو سه دهک بالاترین درآمد جامعه در زمان حاضر هستند. دریافت این حمایت

20% تخفیف در حق بیمه کارفرمایان برای اعضای شاغل در هر تعاونی، مشاوره، کمک به ارتقای بهره وری، آموزش کارآفرینی، مهارت آموزی و کارآموزی به صورت رایگان، یارانه سود تسهیلات بانکی و سایر هزینه های سرمایه گذاری اولیه برای ایجاد شرکت تعاونی، کمک به تشکیل شرکت تعاونی شرکت تعاونی سهامی و تعاونی های فراگیر ملی برای کاهش فقر و ایجاد و گسترش اتحادیه های تعاونی ویژه، حمایت مالی از توانمندسازی اتاق های تعاون، ایجاد بانک توسعه تعاون با سرمایه اولیه 5000 میلیارد ریال از محل ارز. حساب ذخیره ای توسط دولت برای تامین منابع سرمایه از محل همکاری های بخشی پیش بینی می شود.

پیگیری تخصیص کامل 30 درصد از درآمد حاصل از واگذاری دولت به تعاونی های فراگیر ملی توسط معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، پیرو ابلاغ دستورالعمل تقویت تعاونی ها از طریق منابع حاصل از ارائه موضوع بند 4 تصویب نامه هیأت وزیران در پی احداث نیروگاه برق خورشیدی در قالب تشکیل تعاونی فراگیر ملی برای توانمندسازی سه دهک پایین و کمک به تشکیل فراگیر ملی سادات. تعاونی البرز ایلام. استان، خوزستان، خراسان رضوی و یزد یکی از اقدامات دفتر توسعه سرمایه گذاری اقتصادی تعاونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در منطقه است. اشتغال پایدار، فقرزدایی و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر جامعه.

ایجاد و توسعه تعاونی های فراگیر از آن جهت حائز اهمیت است که افراد کم درآمد و کمبود سرمایه و منابع مالی می توانند در قالب تعاونی گرد هم آیند و با استفاده از تسهیلات و اعتبارات کم هزینه، اشتغال پایدار ایجاد کنند.

به گزارش میجیک، تشکیل و توسعه تعاونی های فراگیر ملی از آن جهت حائز اهمیت است که افراد کم درآمد و فاقد سرمایه و ثروت مالی در قالب تعاونی جمع می شوند و با کمک تسهیلات ارزان قیمت، توانمندی های خود را به نمایش می گذارند. در حال حاضر با توجه به بیکاری افراد جویای کار در کشور و اجرای برنامه های فقرزدایی، تشکیل و توسعه تعاونی های فراگیر ملی می تواند کمک و تولید کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا