مطالب میجیک

جزئیات لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب اعلام شد – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرگزاری آنلاین، به نقل از قوه قضائیه، حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژی در جلسه شورای عالی دادگستری با اشاره به اقدامات مجدانه قوه قضائیه و نمایندگان قانونی دیوان در راستای تدوین پیش نویس، اظهار داشت: با توجه به پیش نویسی که در دستور کار قرار گرفته است. لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب. اعلام: با تلاش و اقدامات معاونت حقوقی دادگستری، لایحه قانون حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و نظرات سایر سران قوا نیز هفته گذشته دریافت و به شورای دولت ارسال شد.

وی افزود: امیدوارم این لایحه در دولت و مجلس از مرحله تصویب عبور کند و با نظر شورای نگهبان به قانون تبدیل شود.

سخنگوی دولت اواخر هفته گذشته (چهارشنبه 7 اردیبهشت ماه سال جاری) از بررسی و تصویب لایحه پیشنهادی دیوان عفاف و حجاب در کمیته دولتی و ارسال به شورای اسلامی خبر داد.

اکنون لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به شورای اسلامی شهر رسیده و جزئیات جدید این لایحه به شرح زیر است:

از خطر تا توقیف خودرو

در لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب که رویکردی اجتماعی و پیشگیرانه دارد و به صورت هوشمند و با استفاده از فناوری روز اعمال می شود، کشف حجاب، بدن برهنه و پوشیدن لباس های نازک که بدن را نمایان می کند، جرم انگاری شده است. و مرتکبان این جرم پس از شناسایی از طریق سامانه هوشمند تا 3 برابر اخطار و جریمه نقدی خواهند شد و در صورت تکرار جرم برای بار چهارم به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

همچنین در این لایحه در صورت وقوع جرم حجاب در خودرو، پس از 2 بار اخطار و جریمه مالی سوم، علاوه بر جریمه، خودرو به مدت 7 روز به صورت الکترونیکی توقیف می شود.

هشدار برای مالکان خودروهایی که به دلیل داشتن حجاب مجرم شناخته شده اند فرج و از طریق یک سیستم هوشمند انجام می شود.

در یکی از تبصره های مربوط به این بند که رویکرد پیشگیرانه این لایحه را تقویت می کند، آمده است: «به محض اطلاع متخلف از اخطار یا جریمه در مهلت اعتراض یا رسیدگی ظرف یک هفته پس از ابلاغ نتیجه. اعتراض از طریق سامانه متعهد است که دیگر تکرار نشود و در صورت تخلف فقط یک بار اخطار و جریمه لغو و اقدامات در این مرحله رفع خواهد شد.

لایحه پیشنهادی دادگستری، نظارت بر وضعیت حجاب در اماکن دولتی، عمومی و غیردولتی را یکی از نقاط ثقل تقویت فرهنگ عفاف در جامعه دانسته و به همین منظور سازوکارهای قانونی خاصی را پیش بینی کرده است.

جرم حجاب یابی توسط کارمند یک سازمان دولتی

بر این اساس جرم افشای حجاب توسط کارکنان دستگاه های دولتی تا 3 نوبت از طریق مکانیسم نظارتی دستگاه های ذیربط پیگیری و تعقیب می شود و در چهارمین دوره متخلف به مراجع قضایی معرفی می شود.

همچنین مراجعه کنندگان به نهادهای دولتی و عمومی در صورت ارتکاب جرم با حجاب از خدمات اداری این موسسات محروم خواهند شد.

تبصره 1 ماده 3 این لایحه می گوید: «حجاب برای مراجعین مؤسسه الزامی است و ارائه خدمات اداری به آنان در این صورت در مؤسسه منوط به رعایت مفاد این قانون خواهد بود».

اینجا راه حل به منظور نظارت بر قداست و فرهنگ حجاب در اماکن غیردولتی مانند مغازه ها، رستوران ها، سینماها و اماکن ورزشی، تفریحی و هنری اجرا شده است.

اگر بخواهید در این مکان ها مرتکب جرم افشای حجاب شوید ابتدا به شما اخطار پوشش داده می شود و بار دوم به مدت یک هفته و بار سوم به مدت 2 هفته. محل یا واحد مناسب توسط ضابطان. فرج و یا طبق مقررات صنفی توسط مرجع ذیصلاح بسته می شود.

در بخش دیگری از این لایحه تاکیدیمالک و مدیر واحد باید اقدامات لازم از قبیل نصب علائم و اعلانات را برای جلوگیری از جرم افشای حجاب توسط مشتریان و ارباب رجوع و در صورت امتناع از انجام آن و ایجاد ترافیک یا تجمع انجام دهند. از کسانی که حجاب را رعایت می کنند، مشمول جرم و مجازات نمی شوند.

تشدید مجازات برای افراد مشهور و صاحب نفوذ

وضعیت عفاف و حجاب افراد مشهور و صاحب نفوذ از دیگر محورهای لایحه پیشنهادی به مجلس است.

در این خصوص در این لایحه آمده است: «هرکس به دلیل فعالیت های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری یا ورزشی دارای شهرت و نفوذ اجتماعی باشد مرتکب جرم افشای حجاب شود، مجازات آن یک درجه افزایش می یابد. به گفته صغیر و همچنین از 3 ماه تا یک سال محرومیت از فعالیت حرفه ای از سوی مراجع ذیربط محکوم خواهد شد.

در ماده 4 لایحه پیشنهادی مقرر شده است فردی که در فضای مجازی اقدام به تبلیغ علیه حجاب می کند. فرج ابتدا علاوه بر حذف صفحه یا صفحات سایت اینترنتی یا پایگاه اطلاع رسانی تذکر می دهد و در صورت ادامه فعالیت مرتکب علاوه بر حذف صفحه یا صفحات در نوبت دوم. سایت اینترنتی یا پایگاه اطلاع رسانی و محرومیت از دریافت خدمات اینترنتی از ۳ تا ۶ ماه به مجازات نقدی حداکثر ۸ درجه محکوم و مرتکب در مرتبه سوم به مراجع قضایی معرفی می شود.

توهین و نقض حریم خصوصی زنان بی حجاب ممنوع است

در لایحه پیشنهادی دادگستری که شامل اخطار، جریمه و برخی معافیت از خدمات اجتماعی برای مرتکبان جرم افشای حجاب است، از سوی دیگر در ماده 6 تاکید شده است که هیچکس حق توهین به این افراد را ندارد.

در این ماده آمده است: «کسی به عنوان امربه معروف یا پیشگیری از معاونت در صورت ارتکاب اعمال مجرمانه از قبیل توهین، تهمت، تهدید یا تعرض یا نقض حریم خصوصی، طبق قانون مجازات خواهند شد.

در بخش دیگری از این لایحه اقدام سازماندهی شده با فرهنگ عفاف در کشور مورد توجه جدی قرار گرفته و مجازات در نظر گرفته شده است.

همچنین در لایحه پیشنهادی به مواردی از جمله واردات، تولید و توزیع البسه منافی عفت عمومی توجه شده و برای مرتکبین این گونه جرائم مجازات تعیین شده است.

دکمه بازگشت به بالا