مطالب عمومی

تولید سالانه ۴۰ تن سمنو در درق/ قیمت آرد، تولید سمنو را از صرفه اقتصادی خارج کرد

میجیک/ خراسان شمالی مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه از تولید سالانه حدود 40 تن سمنو در شهرستان درغ خبر داد.

وحید محمودی فر در گفت وگو با میجیک، با اشاره به اینکه شهرستان درق یکی از مناطق مهم تولید سیمان در ایران است، اظهار کرد: در این راستا کارگاه ها و کارگاه های مسکونی بزرگی در این منطقه ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه 203 کارگاه تولید سمنو در این شهرستان وجود دارد، گفت: 200 کارگاه مسکونی و 3 کارگاه بزرگ که روزانه حدود 6 دیگ بخار دارند.

محمودی فر افزود: البته تعداد تولیدات سمنو در 3 کارگاه خانگی نیز در طول روز بالاست.

وی با بیان اینکه برندسازی برای سمنوی شهر درغ انجام شده است، ادامه می دهد: در حال حاضر این محصول با نام تجاری در استان، خارج از استان و خارج از کشور به فروش می رسد.

این مسئول تصریح کرد: ترکیه، کشورهای حوزه خلیج فارس و آلمان از جمله کشورهای صادرکننده این محصول هستند و میزان قابل توجهی نیز به جزیره کیش ارسال می شود.

وی تاکید کرد: سمنوی که به خارج از کشور صادر می شود با غلظت بالایی به اندازه شکلات طبخ می شود تا در مدت 20 روز خراب نشود.

مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرمه با نشان دادن مدت زمان فعالیت این کارگاه تولیدی گفت: 200 کارگاه خانگی در 7 ماه از سال فعالیت می کنند اما 3 کارگاه بزرگ در طول سال تولید می کنند.

وی خاطرنشان کرد: اما یکی از مهم ترین مشکلاتی که اکنون واحد تولیدی با آن مواجه است، موضوع آرد است که باید به قیمت آزاد تهیه شود.

محمودی فر تصریح کرد: قیمت هر گونی آرد آزاد 670 هزار تومان است و هر کیلوگرم آن باید 15 هزار تومان فروخته شود که صرفه اقتصادی ندارد.

وی تصریح کرد: اگر تولیدکنندگان این منطقه قیمت سمنوی تولیدی را افزایش دهند، مشتریان این محصول را خریداری نمی کنند، بنابراین باید برای این مشکل چاره اندیشی کرد.

لازم به ذکر است که شهرستان درق قطب قطب تولید سمنو در کشور است و سمنوی های این شهرستان به استفاده از روش های خاص طبخ و برپایی مراسم شادی در هنگام طبخ این غذای سنتی شهرت دارند.

استفاده از روش خاص طبخ این غذا باعث می شود سمنو ماندگاری بسیار بالایی داشته باشد و همین امر باعث شده تا این غذا در فهرست شاهکارهای معنوی کشور قرار گیرد.

در پخت سمنو از شیره جوانه گندم و آرد سبوس دار استفاده می شود و هنگام پخت، قابلمه بزرگی روی آتش می گذارند و بوی دود بلوط و گردو فضا را پر می کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا