برترین های کسب و کار مجیکمطالب عمومی

تفاوت موتور دیزل و بنزینی

اکثر خودروها از موتورهای دیزلی و بنزینی استفاده می کنند که بسیار شبیه هم هستند. اساسا، هر دو دارای موتورهای احتراق داخلی هستند که با استفاده از چرخه دو زمانه یا چهار زمانه کار می کنند. در یک موتور احتراق داخلی، چهار مرحله در چرخه وجود دارد که عبارتند از مکش، تراکم، احتراق و اگزوز.

در مرحله مکش هوا از طریق شیر ورودی به داخل سیلندر کشیده می شود. در فرآیند تراکم، شیر ورودی بسته می شود و هوا همراه با سوخت فشرده یا فشرده می شود. در این فرآیند مخلوط سوخت و هوا مشتعل شده و باعث انفجار می شود. احتراق باعث می شود که پیستون به سمت پایین حرکت کند و میل لنگ را به حرکت درآورد. این مرحله مرحله سوزاندن است. آخرین مرحله خروج اگزوز از طریق اگزوز است که در آن مخلوط هوا و سوخت مصرف شده سیلندر را از طریق دریچه اگزوز باز خارج می کند تا یک چرخه جدید شروع شود.

در این مقاله به معنای هر دو موتور، کاربردهای آنها و تفاوت های موتورهای دیزلی و روغنی خواهیم پرداخت.

موتورهای بنزینی و ویژگی های آنها

موتورهای بنزینی موتورهای احتراق داخلی با احتراق جرقه ای هستند و به عنوان موتورهای جرقه ای شناخته می شوند که با سوخت های فرار مانند بنزین کار می کنند. در موتورهای بنزینی، هوا و سوخت پس از فشرده سازی با هم مخلوط می شوند. موتورهای بنزینی دارای دو فرآیند ایزوکوریک و دو فرآیند ایزنتروپیک هستند. (ایزوکوریک یک فرآیند ترمودینامیکی است که در یک حجم ثابت اتفاق می افتد. به همین دلیل به آن حجم یا ایزوکوریک نیز می گویند. در یک فرآیند ایزنتروپیک مقدار آنتروپی سیستم در طول فرآیند ثابت می ماند که به آن فرآیند ایزنتروپیک می گویند.)

در موتورهای بنزینی، هوا و بنزین قبل از ورود به سیلندر در کاربراتور مخلوط می شوند و تراکم هوا و بنزین توسط جرقه سوخت مشتعل می شود.

بنابراین، عملکرد موتورهای بنزینی معمولاً در محفظه احتراق آغاز می شود. سپس شمع با خواص سوخت تعامل می کند و انفجارهای کنترل شده ای ایجاد می کند که پیستون ها را حرکت می دهد. از طریق میل لنگ، این حرکت خطی به حرکت چرخشی تبدیل می شود که به خودرو اجازه می دهد به جلو حرکت کند. این موتورها یک کارکرد دارند: هر چه سرعت بیشتر باشد، جابجایی بیشتر و در نتیجه مصرف سوخت بیشتر می شود.

پیشنهاد ویژه: 30% تخفیف آموزش پیشرفته مکانیک خودرو و ارتقاء دانش برق خودرو در یک کارگاه کاملا کاربردی

موتورهای دیزلی و ظاهر آنها

موتورهای دیزل مانند موتورهای بنزینی، موتورهای احتراق داخلی هستند که به عنوان موتورهای احتراق داخلی نیز شناخته می شوند. در این موتورها سوخت به محفظه احتراق تزریق می شود و به دلیل دمای بالای هوا در محفظه احتراق می شود.

دمای بالاتر هوا در سیلندر به دلیل تراکم آدیاباتیک است (فرایند آدیاباتیک فرآیندی است که در آن هیچ گرمایی بین سیستم و محیط در طی واکنش منتقل نمی شود). این موتورها هوا را فشرده می کنند نه سوخت را، و وقتی گازوئیل به محفظه احتراق تزریق می شود، به طور خودکار مشتعل می شود. چرخه موتور دیزل شامل یک فرآیند فشار ثابت، یک فرآیند حجم ثابت و دو فرآیند ایزنتروپیک است.

بنابراین، یک موتور دیزل ژنراتور برای انجام احتراق در سیلندر به شرایط حرارتی بالایی در داخل نیاز دارد. تزریق سوخت به یک محفظه با دمای بالا، انفجار مورد نیاز برای حرکت پیستون را بدون تداخل با جرقه داخلی لازم، مانند موتورهای بنزینی، ایجاد می کند.

مزایا و معایب موتورهای دیزلی

مزایای اصلی موتورهای دیزلی عبارتند از:

موتورهای دیزلی بسیار کارآمدتر از موتورهای بنزینی هستند.

سوخت دیزل ارزان است. به همین دلیل است که اکثر اتوبوس ها و تاکسی ها در کشورهای مختلف دارای موتور دیزلی هستند.

خودروهای با موتور دیزلی می توانند مسافت های طولانی را طی کنند. برای مثال خودروهای سواری با مخزن سوخت 50 لیتری می توانند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند. یعنی فردی که به سفر می رود می تواند به جای اتلاف وقت برای سوخت گیری در پمپ بنزین ها از سفر لذت ببرد.

موتورهای دیزلی به گونه ای ساخته شده اند که بسیار بادوام بوده و به طور کلی عمر طولانی تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

موتورهای دیزلی را می توان برای کارکردن با سوخت های جایگزین و تجدیدپذیر مانند بیودیزل با تغییرات کم یا بدون تغییر تبدیل کرد. (بیودیزل روغن نباتی است که برای پخت و پز استفاده می شود و سپس بازیافت و تصفیه می شود تا برای تامین انرژی خودروهای دیزلی استفاده شود.)

معایب اصلی موتورهای دیزلی عبارتند از:

موتورهای دیزلی باید از موادی با خواص مکانیکی بالا ساخته شوند تا در برابر فشردگی زیاد گازها مقاومت کنند، زیرا هزینه ساخت آنها به طور کلی بالاتر است و قیمت خودروهای دیزلی می تواند بالاتر از خودروهای بنزینی باشد. البته این بستگی به سازنده خودرو دارد.

موتورهای دیزلی صدای کوبش خاصی به نام کوبش دیزل تولید می کنند. این صدا در اثر گرم شدن ناگهانی سوخت ایجاد می شود و باعث ایجاد موج فشار می شود.

موتورهای دیزلی سنگین‌تر از موتورهای بنزینی هستند، که آنها را در خودروهای اسپورت نامطلوب می‌کند، زیرا اتومبیل‌رانان و رانندگان ورزش دوست دارند حرکات سریع و پیچ‌های مختلف را با ماشین تجربه کنند.

دکمه بازگشت به بالا