اقتصادی

تغییر چهره بحران انرژی اروپا؛ زمستان سخت در راه است

اگرچه اتحادیه اروپا ادعا می کند که بدون عواقب منفی بر وابستگی خود به انرژی روسیه غلبه کرده است، تغییر این اتحادیه از خطوط لوله گاز روسیه به LNG هزینه ها را افزایش داده است.

به گزارش میجیک، زمانی که اتحادیه اروپا پس از حمله نظامی به اوکراین در سال 2022 روسیه را با تحریم های گسترده بمباران می کند، گاز در کانون توجه قرار می گیرد.

روسیه بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی اروپا است و در آستانه کاهش عرضه است. در آن زمان، روحیه غالب در اروپا این باور بود که حتی اگر روسیه گاز اروپایی ها را قطع کند، جایگزین های زیادی وجود دارد. در واقع آن است که. اما کاری که اروپایی ها انجام می دهند این است که به جای تکیه بر واردات خط لوله از روسیه، به واردات گاز طبیعی مایع (LNG) روی می آورند. اما در گزینه جدید رقابت بیشتر از واردات گاز روسیه از طریق خط لوله است.

در سال 2022، زمانی که اولین حامل های LNG ایالات متحده به بنادر اروپا می رسد، رهبران ملی و اتحادیه اروپا هیجان زده هستند و ادعا می کنند که اروپایی ها می توانند به راحتی وابستگی خود را به گاز روسیه کاهش دهند بدون اینکه اثرات بدی داشته باشند. تنها چند ماه بعد، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، ایالات متحده را به دلیل درخواست قیمت بسیار بالا برای LPG مورد انتقاد قرار داد و جنبه ای از سوئیچ را که هیچ کس دیگری نمی خواست در مورد آن صحبت کند، آشکار کرد: مشکل قیمت.

جایگزینی گران قیمت برای گاز روسیه

تغییر اروپا از گاز خط لوله روسیه به LNG در سراسر اقیانوس اطلس هزینه دارد و همچنان گران است، بنابراین اروپا واردات گاز از روسیه از جمله LNG روسیه را متوقف نکرده است. مشکل این است که مسیر ترانزیتی اوکراین به زودی بسته خواهد شد، زیرا این کشور اعلام کرده است که قرارداد ترانزیت خود با گازپروم را که در پایان سال منقضی می شود، تمدید نخواهد کرد.

بار دیگر، رهبران اروپایی اطمینان دارند و ادعا می کنند که اروپا بدون گاز روسیه مشکلی نخواهد داشت. چیزی که دیگر فراموش نمی شود این است که افزایش وابستگی به LNG قیمت انرژی در منطقه را پایین نگه می دارد و رقابت پذیری صنعت اروپا را به خطر می اندازد، چیزی که بروکسل سخت برای دستیابی به آن تلاش می کند.

داده های جریان گاز ماه می که در اوایل این ماه منتشر شد، نشان می دهد که جریان صادرات گازپروم از طریق اوکراین به اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 39 درصد افزایش یافته است. رویترز هفته گذشته گزارش داد که از ابتدای سال جاری میلادی، شرکت دولتی گازپروم روسیه حدود 13 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی به اروپا صادر کرده است. این میزان در مقایسه با صادرات این غول روسی در اروپا ناچیز است و LNG جای آن را گرفته است. این یک مشکل برای اروپا است.

زمستانی در راه است

بلومبرگ اخیراً در گزارشی نوشت: برخلاف آنچه رهبران اروپایی در زمستان 2022 اعلام کردند و گفتند که بحران انرژی حتی قبل از شروع آن تحت کنترل بود، بحران گاز اروپا هنوز بسیار دور است. در آن فصل اروپا خوش شانس بود زیرا دمای هوا معتدل بود و همچنین در فصل بعد. اما خبر بد این است که دمای معتدل زمستانی مرتبط با پدیده «ال نینو» رو به پایان است و پدیده آب و هوایی «لا نینا» در حال وقوع است که هوای سردتری را به همراه خواهد داشت.

این به معنای زمستان سرد در نیمکره شمالی است که به معنای تقاضای بیشتر برای گاز و در نهایت قیمت بالاتر برای مصرف انرژی در اروپا است. سیاستمداران اروپایی هنوز دوست ندارند در مورد قیمت LNG صحبت کنند زیرا بسیار ناخوشایند است. در واقع، قیمت ها نسبت به اوج خود در اواسط سال 2022 به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما هیچ چیزی نزدیک به میانگین قیمت گاز وارداتی اروپا از طریق خط لوله قبل از آن سال نیست. بدتر از آن، یکی از دو دلیل عمده کاهش قیمت، کاهش فعالیت صنعتی به دلیل افزایش قیمت گاز است.

خداحافظ گاز ارزان

خبر خوب این است که زمستان 2024-2025 ممکن است آخرین زمستانی باشد که در آن اروپا با عرضه محدود LNG و قیمت های بالاتر مواجه است. از سال 2025، عرضه های جدید از قطر و ایالات متحده وارد بازار می شود و فشار تقاضا را کاهش می دهد. اما آنچه اتفاق نیفتاد، خرید گاز به همان قیمت واردات گاز روسیه از طریق این خط لوله بود که به رشد صنعتی اروپا کمک کرد.

این نشان می دهد که رشد صنعتی بهبود نخواهد یافت، به خصوص اگر حمایت قابل توجهی از سوی دولت ارائه نشود. شاید به همین دلیل است که صحبت از «رشد زدایی» و «پس رشد» وارد گفتمان رسمی سیاسی در اروپا شده است. بازگشت به رشد واقعی بدون انرژی ارزان غیرممکن است و هیچ انرژی ارزانی در افق اروپا وجود ندارد.

به گفته اویل پرایس، در واقع، به لطف سیاست انرژی اتحادیه اروپا، LNG گرانتر در افق انرژی اروپا قرار دارد. اتحادیه اروپا ماه گذشته قانون جدیدی را تصویب کرد که انتشار متان از گاز طبیعی ورودی به بلوک را محدود می کند.

این بدان معناست که صادرکنندگان به اروپا باید برای کاهش انتشار کربن سرمایه‌گذاری کنند و این بدان معناست که محصول نهایی گران‌تر خواهد بود. زمستان 2024-2025 بعید است آخرین زمستان برای اروپایی ها باشد. این فصل احتمالا سومین فصل از بسیاری از فصل های سخت خواهد بود.

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا