اقتصادی

ترکیه بزرگترین تولیدکننده برق زغال‌سوز در اروپا می‌شود

ترکیه قرار است امسال از آلمان به عنوان بزرگترین تولیدکننده برق اروپا با سوخت زغال سنگ پیشی بگیرد زیرا تورم بالا تولیدکنندگان برق را مجبور به کاهش مصرف گاز طبیعی گران قیمت و روی آوردن به سوخت های ارزان تر می کند.

به گزارش میجیک، داده های اندیشکده محیط زیست Ember نشان می دهد که ترکیه با سوزاندن زغال سنگ رکورد ۱۱۷.۶ تراوات ساعت برق تولید می کند که در سال ۲۰۲۳، ۱۱۸ میلیون تن دی اکسید کربن و گازهای مرتبط با آن تولید می کند.

این میزان تولید را می توان با 117.9 تراوات ساعت تولید برق در آلمان مقایسه کرد که رکورد تولید برق از طریق سوزاندن زغال سنگ در اروپا است و از 97 تراوات ساعت برق تولید شده در لهستان که بیشترین وابستگی به سیستم برق اروپا را دارد، پیشی می گیرد. روی زغال سنگ .

سه شرکت بزرگ تولید برق با سوخت زغال سنگ در اروپا

هر دو آلمان و لهستان کاهش قابل توجهی در تولید برق با سوخت زغال سنگ تا سال 2023 داشته اند و متعهد شده اند که مصرف زغال سنگ را کاهش دهند و به طور موازی استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را برای تولید برق افزایش دهند.

در مقابل، سال 2023 دومین سالی است که تولید برق با سوخت زغال سنگ در ترکیه افزایش یافته است. با توجه به اینکه ترکیه با یکی از بالاترین نرخ های تورم در جهان دست و پنجه نرم می کند، تولیدکنندگان برق این کشور همچنان به استفاده از زغال سنگ برای تولید برق علاقه نشان می دهند.

نرخ تورم سالانه ترکیه در سال 2023 به 64.77 درصد رسید که یکی از بالاترین نرخ های تورم در جهان است و در فضایی با نرخ بهره پایین و افزایش شدید قیمت ها در بسیاری از بخش های اقتصاد این کشور در نیمه دوم سال گذشته رخ داد.

برای مهار تورم، بانک مرکزی ترکیه سیاست افزایش نرخ بهره را از کمتر از 9 درصد به بیش از 42 درصد در نیمه دوم سال دستور داد. افزایش نرخ بهره تورم را کاهش داده است، اما اقتصاددانان انتظار دارند چرخه افزایش نرخ تا اواسط سال 2024 ادامه یابد، قبل از اینکه تورم تعدیل شود.

ارزش لیر ترکیه در بازار مبادلات ارز به میزان قابل توجهی کاهش یافته و بر اساس اطلاعات شرکت مالی LSEG، نرخ لیر در برابر دلار آمریکا از ژوئن تا کنون حدود 30 درصد کاهش داشته است.

تورم و تولید برق

برای تولیدکنندگان برق که به شدت به واردات سوخت برای تولید برق وابسته هستند، افزایش سریع نرخ بهره و تضعیف لیر در کاهش قدرت خرید گاز طبیعی به ویژه گاز طبیعی مایع گران قیمت (LNG) منعکس شده است.

بر اساس گزارش شرکت تحقیقاتی کپلر، واردات LNG ترکیه در سال 2023 نسبت به سال 2022 به میزان 8.2 درصد کاهش یافته و به پایین ترین سطح از سال 2019 رسیده است. در نتیجه واردات گاز کمتر، تولیدکنندگان برق مجبور به کاهش تولید برق با سوخت گاز به میزان مشابه شده اند. مقدار آن 66 تراوات ساعت است.

بر اساس آمار اتاق فکر آمبر، برای جبران کاهش مصرف گاز، شرکت های برق تولید برق با استفاده از زغال سنگ را سالانه 3.5 درصد افزایش دادند و به رکورد جدیدی دست یافتند. 4 درصد در سال 2022، افزایش به 37 درصد در سال 2023.

آمار کپلر نشان می دهد که کل واردات زغال سنگ به ترکیه تقریبا ثابت بوده و به حدود 39.3 میلیون تن رسیده است، اما تغییرات شدیدی در منبع خرید مشاهده می شود. خرید ترکیه از روسیه که به دلیل کاهش قیمت صادرات انرژی پس از جنگ اوکراین مشهور است، به 22.8 میلیون تن رسید که 25 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشت. روسیه همچنین 58 درصد از صادرات زغال سنگ ترکیه را به خود اختصاص داده است که در مقایسه با 46 درصد در سال 2022 و کمتر از 20 درصد در سال 2018 افزایش یافته است.

به موازات واردات بیشتر زغال سنگ از روسیه، خرید ترکیه از کلمبیا، آفریقای جنوبی، استرالیا و آمریکای شمالی در سال 2023 کاهش یافت و اگرچه حجم واردات زغال سنگ ثابت ماند، اما این امر موجب صرفه جویی ارزی قابل توجهی برای واردکنندگان شد.

از آنجایی که شرکت‌های برق همچنان تحت فشار افزایش هزینه‌ها هستند، علی‌رغم رشد مداوم در سهم منابع تجدیدپذیر مانند خورشیدی و بادی، زغال‌سنگ روسیه به عنوان ستون مهم تولید برق ترکیه در سال 2024 باقی خواهد ماند.

به گزارش رویترز، اگر نیروگاه‌های زغال‌سنگ آلمان ثابت بمانند، ترکیه امسال به بزرگترین تولیدکننده برق زغال‌سنگ اروپا تبدیل خواهد شد و توجه دوباره به جنوب اروپا به عنوان مرز کلیدی برای ادامه اقدامات انتقال انرژی جلب خواهد شد. .

انتهای پیام

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا