مطالب عمومی

تحریم‌های جدید آمریکا علیه نیکاراگوئه

مقامات ایالات متحده می گویند که دولت بایدن با شرکای بین المللی برای آماده سازی تحریم های جدیدی کار می کند که می تواند در پاسخ به انتخابات 7 نوامبر نیکاراگوئه اعمال شود. انتخاباتی که واشنگتن آن را محکوم کرد و جعلی دانست و توسط رئیس جمهور دانیل اورتگا سازماندهی شد.

به گزارش رویترز، یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده که ناشناس صحبت می کرد، گفت که دولت ایالات متحده نیز بازنگری در مورد مشارکت نیکاراگوئه در توافقنامه تجارت آزاد آمریکای مرکزی را آغاز کرده و از فعالیت های “افزایش” حمایت کرده است. «ظرفیت تجاری» را که به نفع دولت اورتگا در نظر گرفته می شود، متوقف کرده است.

دولت پرزیدنت جو بایدن در بحبوحه سرکوب‌های پیش از انتخابات، ده‌ها مقام نیکاراگوئه از جمله اعضای خانواده اورتگا را با استناد به تحریم‌های اعمال شده توسط دولت رئیس‌جمهور سابق ترامپ، تحریم کرده است. است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در بیانیه ای گفت که اورتگا، که به دنبال چهارمین دوره ریاست جمهوری است، و روزاریو موریلو، همسر و معاونش، “با ساکت کردن و دستگیری مخالفان، خود را برای انتخابات تقلبی آماده کردند.” او قابل اعتماد بود.

منابع دولتی ایالات متحده می گویند که تحریم های بیشتری در روزهای پس از انتخابات نیکاراگوئه اعمال شد و مقامات وزارت خارجه گفتند که این اقدام امکان پذیر است.

یک مقام وزارت امور خارجه گفت: «ما به استفاده از ابزارهای دیپلماتیک و اقتصادی برای افزایش مسئولیت پذیری کسانی که از نقض حقوق بشر و حملات رژیم اورتگا به دموکراسی در نیکاراگوئه حمایت می کنند، ادامه خواهیم داد».

این مقام مسئول افزود: ابزار تحریم را در اختیار داریم، همچنین با شرکای بین‌المللی در حال همکاری در مجامع چندجانبه هستیم تا ارزش‌هایمان را حفظ کنیم و ادامه خواهیم داد.

هر دو مقام از شناسایی اهداف تحریمی احتمالی یا دادن زمان برای اقدامات جدید خودداری کردند. اتحادیه اروپا بخشی از تحریم های ایالات متحده است، اما مشخص نیست که اتحادیه اروپا و دولت های محلی چگونه بر اورتگا فشار خواهند آورد.

همچنین مشخص نیست که آیا دولت ایالات متحده مستقیماً اورتگا، رهبر سابق چریک های مارکسیست را هدف قرار داده است یا خیر. موریلو، همسر اورتگا، که مقامات آمریکایی او را یک “دلال قدرت بزرگ” می دانند، اکنون تحت تحریم است.

دولت بایدن هفته گذشته قطعنامه سازمان کشورهای آمریکایی را رهبری کرد که نسبت به سرکوب توسط دولت نیکاراگوئه هشدار داده بود و همچنین راه هایی برای اعمال فشار مالی بر دولت اورتگا پیدا کرد.

مقامات ایالات متحده هشدار داده اند که اگر اورتگا در انتخابات تقلب کند، عضویت نیکاراگوئه در توافقنامه تجاری منطقه ای CAFTA-DR، که شامل صادرات آمریکای مرکزی به ایالات متحده می شود، می تواند خطرناک باشد.

این مقام رسمی اذعان کرد، با این حال، دولت در حال بررسی موانع قانونی احتمالی برای تعلیق توافقنامه تجاری نیکاراگوئه است که به گفته برخی کارشناسان می تواند مانعی برای هر اقدامی باشد.

منابع آگاه گفتند که در داخل دولت نیز نگرانی هایی وجود دارد که خروج نیکاراگوئه از توافق می تواند به اقتصاد بسیار ضعیف این کشور منجر شود و در نتیجه به وضعیت انسانی نیکاراگوئه آسیب برساند و باعث مهاجرت بیشتر شود.

شایان ذکر است که تقریبا نیمی از صادرات نیکاراگوئه به ایالات متحده می رود و تعرفه ها تحت توافق CAFTA-DR پایین باقی می مانند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا