اقتصادی

تجدیدپذیرها در ریل صعود – میجیک

توسعه انرژی های تجدیدپذیر در سال های اخیر به یکی از وظایف همه کشورها تبدیل شده است، ایران نیز در این زمینه گام هایی برداشته است، هرچند اقدامات انجام شده با توجه به ظرفیت موجود کوچک است، اما همچنان می توان امیدوار بود.

به گزارش میجیک، انرژی بادی و خورشیدی در سال گذشته 12 درصد از تولید برق جهان را به خود اختصاص داده است که این رقم در سال 2021 بیشتر از 10 درصد است. سهم انرژی خورشیدی 24 درصد و نیروی بادی 17 درصد نسبت به سال 2021 افزایش یافته است.

انرژی بادی و خورشیدی 80 درصد از رشد تقاضای جهانی برق را در سال گذشته تامین کرد. با وجود بحران جهانی گاز و روی آوردن برخی کشورها به نیروگاه‌های زغال‌سنگ برای تامین نیاز برق، نیروگاه‌های زغال‌سنگ ۱/۱ درصد افزایش یافت، اما نیروگاه‌ها به دلیل قیمت بالای استفاده از آن از گاز استفاده می‌کنند. گران شدن سوخت برای تولید برق، کاهش 0.2 درصدی.

اگرچه انتشار دی اکسید کربن از بخش برق در سال گذشته 1.3 درصد افزایش یافت، اما رشد انرژی بادی و خورشیدی این رشد را کاهش داد. اگر تمام برق تولید شده توسط انرژی خورشیدی و بادی با استفاده از سوخت های فسیلی تولید شود، انتشارات بخش برق در سال 2022 20 درصد افزایش خواهد یافت. اما با فرض رشد متوسط ​​تقاضا برای برق و برق پاک، تولید سوخت فسیلی انتظار می رود. کاهش به 0، 3٪ در سال جاری، به دنبال کاهش زیادی در سال های بعدی به عنوان باد و انرژی خورشیدی بیشتر اضافه خواهد شد.

ظرفیت انرژی های تجدیدپذیر به 1038.03 مگاوات رسید

در این میان ایران در زمینه انرژی های تجدیدپذیر نیز پیشرفت هایی داشته است که بر اساس آخرین آمار، میزان برق تولیدی نیروگاه های انرژی های تجدیدپذیر و پاک کشور در اسفندماه سال گذشته نسبت به بهمن ماه ۹۸.۴ درصد افزایش داشته است. در اسفندماه سال گذشته انرژی های تجدیدپذیر 121 میلیون کیلووات ساعت برق تولید کرد که از انتشار 68 هزار تن گازهای گلخانه ای جلوگیری کرد که نسبت به ماه قبل (بهمن 34 هزار تن) 100 درصد افزایش داشته است.

استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق در اسفندماه از مصرف 33 میلیون مترمکعب گاز طبیعی جلوگیری کرد. عدم استفاده از سوخت های فسیلی در پایان اسفند 1401 نسبت به ماه قبل (16 میلیون مترمکعب گاز طبیعی در بهمن ماه) 106.25 درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از مزایای استفاده از انرژی های تجدیدپذیر صرفه جویی در مصرف آب است که در اسفند سال گذشته 27 میلیون لیتر آب صرفه جویی شد.

ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور در پایان مارس سال گذشته به 1038.03 مگاوات رسید.

برنامه ای متفاوت برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر تهیه کنید

همانطور که علی اکبر محرابیان وزیر نیرو چندی پیش اعلام کرد، طرح جامعی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در شرکت ستبا در نظر گرفته شده است که بر اساس آن شاهد اجرای پروژه های مختلف خواهیم بود. تابلوی برق سبز به زودی در بورس انرژی کشور راه اندازی می شود که تولیدکنندگان انرژی های تجدیدپذیر در این فضا برق تامین می کنند و در فضای رقابتی بازدهی خوبی از سرمایه خود خواهند داشت.

به گفته وی، در قانون رفع موانع توسعه صنعت برق، صنعت و بخش اداری در سال 1402 پیش بینی شده است که یک درصد برق مورد نیاز خود را از طریق انرژی های تجدیدپذیر تامین کنند و در صورت عدم توانایی، می توانند خرید کنند. آی تی. برق از طریق تبادل انرژی تجدید می شود. از نظر اداری، بر اساس موافقت شورای دولت، اداره اداری ایالتی باید از ابتدای سال جاری 20 درصد برق مصرفی را از طریق برق تجدیدپذیر تامین کند و در صورت عدم امکان. با ایجاد یک نیروگاه تجدیدپذیر، واحد اداری این فرصت را خواهد داشت که برق مورد نیاز خود را تامین کند. تامین انرژی از طریق بورس.

با توجه به اینکه انرژی پاک برای محیط زندگی و تولید سوخت اقتصادی حائز اهمیت است، در این زمینه با سه محدودیت از جمله محدودیت در استفاده از سوخت های فسیلی، منابع آب و محیط زیست و تولید انرژی های تجدیدپذیر به صورت قانونی مواجه هستیم. پاسخ برای تکمیل این سه.. محدودیت. تامین برق تجدیدپذیر با نرخ رقابتی و بر مبنای خود ضروری است، در صورت محاسبه دقیق پارامترهای اقتصادی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر کمتر خواهد بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا